Tunga Rallyt Åkarsvängen 2010

Startat av K R, 05 september 2010, 18:40:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagglunds

Susanne, den går på isåsdär 320.000 eller liknande, jag ska kolla upp saken......

Bjursåsbussen
Volvobuss LV61 1930 Bes körklar.
Pris 325.000

Drängen

Susanne; Nej, sista bilden i andra raden, längst ut till höger. Startnummer 13. Blev förresten "antastad" av 2 medelålders tjejer vid första kontrollen. Dom hade mött några deltagare, och ville veta vad som pågick. Dom var alldeles lyriska över vad dom sett, så jag visade färdväg o.s.v. Dom skulle absolut se mera.

Susanne

Citat från: Hagglunds skrivet 12 september 2010, 21:33:46 PM
Susanne, den går på isåsdär 320.000 eller liknande, jag ska kolla upp saken......

Bjursåsbussen
Volvobuss LV61 1930 Bes körklar.
Pris 325.000

Hoppas det blir en seriös köpare och det bör det bli med det priset.

Susanne

#48
Citat från: Drängen skrivet 12 september 2010, 21:49:32 PM
Susanne; Nej, sista bilden i andra raden, längst ut till höger. Startnummer 13. Blev förresten "antastad" av 2 medelålders tjejer vid första kontrollen. Dom hade mött några deltagare, och ville veta vad som pågick. Dom var alldeles lyriska över vad dom sett, så jag visade färdväg o.s.v. Dom skulle absolut se mera.
Aha, jag har några bilder med den bilen. Det är kul att det finns flera tjejer som är intresserad av dessa fordon. Min sambo bara älskar dessa bilar, då han var liten så åkte han med sin pappa som var långtradarchaufför. Det är underbart att de finns kvar och i så bra skick.

Björn Forslund

Citat från: Susanne skrivet 12 september 2010, 22:22:46 PM
Hoppas det blir en seriös köpare och det bör det bli med det priset.

Det blir nog utländska köpare med det priset.

Svoca

Citat från: bilomnibussen skrivet 12 september 2010, 13:27:41 PM
Karossnumret på D 124: Numret SKV 30-3900 motsvarar vad jag kan se år 1960. Jag hittade i mina papper bussen med karossnumret 30-3908 som var en Volvo B655 av denna årsmodell, besiktigad i Katrineholm 8 april 1960. Den gick i trafik hos Östernärkes Omnibustrafik i Asker och blev mot slutet Länsbuss 317. Det bör påpekas att lättmetallkarosserna hade en egen karossnummerserie som troligen började på 30-4000 eller liknande.
Mvh Jan G
Har kollat lite mera kring omkarosseringen av D 124. Så här ligger det till:
Besiktigad 8/3-60 (med ny kaross) 38 sittpl. + 4 ståpl. (ASJ-karossen hade 29 sittpl. + 0 ståpl.)
Leveransdatum från SKV i Katrineholm till Mellansvensk Omnibustrafik - 21/4-60.
Om det inte var en olycka, kan en tänkbar orsak till omkarosseringen vara att man inte längre hade behov av en 11 år gammal turistbuss. Den var helt enkelt inte attraktiv längre. Då låg det nära tillhands att sätta på en ny kaross (relativt prisbillig SKV träkaross) och få bättre användning av chassiet.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Hagglunds

Man får hoppas att en förening kan få köpa denna buss för "föreningspris" där man även lovar att bevara skicket och hålla den driftduglig.

Det är väl det viktigaste av allt, priset får komma i andrahand.

Björn Forslund

Citat från: Hagglunds skrivet 14 september 2010, 13:38:48 PM
Man får hoppas att en förening kan få köpa denna buss för "föreningspris" där man även lovar att bevara skicket och hålla den driftduglig.

Det är väl det viktigaste av allt, priset får komma i andrahand.

Ja, då får man hoppas att säljaren är filantropiskt lagd....

Drängen

Citat från: Susanne skrivet 12 september 2010, 22:26:41 PM
Aha, jag har några bilder med den bilen. Det är kul att det finns flera tjejer som är intresserad av dessa fordon. Min sambo bara älskar dessa bilar, då han var liten så åkte han med sin pappa som var långtradarchaufför. Det är underbart att de finns kvar och i så bra skick.
Hehe, ja dom var riktigt entusiastiska. Så är det väl med dom flesta som sysslar med detta, att det är barndomsminnen som ska upplevas. Det finns alla möjliga olika yrken på bilägarna, men gemensamt brukar vara nån släkting dom åkt med som barn.