Tunga Rallyt Åkarsvängen 2010

Startat av K R, 05 september 2010, 18:40:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Citat från: Hagglunds skrivet 12 september 2010, 13:24:38 PM
Nån som kan qavslöja någon bra sida där man kan få ta del av diverse bilder från detta arr?

Fanns någon veteranlastbil.se kanske som jag tror kommer att få ett album ganska snart från detta hoppas jag, fler tips?

Jo förstås - lastbilsforumet på denna sida  :)

Jag kommer att lägga ut ett gäng bilder under dagen på någon av mina hemsidor.
Jag kan meddela då jag lagt ut bilderna, om ni vill.

Hagglunds

Tack för det, ser fram emot en rejäl bildskörd.  :)

Susanne

204 st bilder kommer att komma ut senare under dagen och det är bara en liten del av de bilder jag tog. Kom hem med över 1000 bilder  :-[

Hagglunds

Jag fick 154 eller om det var 254 bilder en dag då det var en lokal veteranmotorträff, numer klarar min kamera 2300 bilder i högsta upplösning, så extra minneskort känns lite överflödigt......

Susanne

Sådär, nu finns bilderna ute.
Här har jag lagt dom, http://picasaweb.google.se/fotogalleriet1
De kommer även att hamna på denna sida, http://picasaweb.google.com/bildresan

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 september 2010, 13:20:18 PM
Prova och mät med amperemeter och se om den drar något ändå. Kolla om det finns annat som är kopplat direkt på batteriet, t ex EU-färdskrivare. Nya batterier blir ganska snabbt förstörda som de djupurladdas flera gånger, vilket tyvärr ofta sker i bussar som står längre perioder. Huvudbrytaren bryter heller inte alltid allt, t ex "krypströmmar". Det säkraste är en frånskiljare direkt vid batterierna, eller att man lossar en pol när bussen ska stå ett tag.

Kan misstänka att EU-färdskrivaren som sitter i bussen drar. Poolen var heller inte frånkopplad under sista längre "stilleståndet" tyvärr...
Tack för tips - skall föra det vidare!

Hagglunds

#36
Fint Album SUsanne, den där Bjursås bussen vet jag är till salu, såg den i Nostalgia, ringde faktiskt och kollade upp den ang kaross och sådant, hoppas dom får eller har fått en bra köpare som vill vårda den, gärna förening eller nått sådant.

Drängen

Tjusiga bilder!. Stod du både på sista kontrollen och vid målgången?. 10:de bilden,(en Scania 135:a med Bilspeditionskylt) rattades av en Dräng vid fototillfället. Annars var det ovanligt lte folk efter vägen, vilket möjligen kan skyllas på vädret. Lite rot vid starten, plus att det dröjde innan matsalen på Scania slog upp portarna är väl det enda man kan gnälla på. Dessutom blev det nåt oknytt med bromsarna på våran bil, men det gick komma runt ivartfall.

Björn Forslund

Rejält ekipage du rattade, Drängen!
Någon som fotade startnr 77? Detta skulle vara en Scania CR76 enligt resultatlistan. Lyckades aldrig se denna, och den verkar inte finnas med på bild heller? Fiktiv deltagare?

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 september 2010, 20:21:47 PM
Någon som fotade startnr 77? Detta skulle vara en Scania CR76 enligt resultatlistan. Lyckades aldrig se denna, och den verkar inte finnas med på bild heller? Fiktiv deltagare?

Hej!

Scaniamuséet hade fått problem med denna CR76 och den buss som deltog i dess ställe var en CR145.
Den såg du väl?

mvh K R

Björn Forslund

Citat från: K R skrivet 12 september 2010, 20:29:56 PM
Hej!

Scaniamuséet hade fått problem med denna CR76 och den buss som deltog i dess ställe var en CR145.
Den såg du väl?

mvh K R

Ja, kikade nu på mina bilder och såg att CR76 hade vuxit med två burkar, ett gäng kusar, blivit lite fyrkantigare, högre, o komfortablare ;)

bilomnibussen

Hej! Fantastiskt roligt att se alla Susannes bilder från rallyt, när jag inte hade tid att åka och kolla själv.
Mvh Jan G

Susanne

Citat från: Hagglunds skrivet 12 september 2010, 16:57:24 PM
Fint Album SUsanne, den där Bjursås bussen vet jag är till salu, såg den i Nostalgia, ringde faktiskt och kollade upp den ang kaross och sådant, hoppas dom får eller har fått en bra köpare som vill vårda den, gärna förening eller nått sådant.
Tack ska du ha Hagglunds. Såg att den hade en till salu lapp, undrar över priset på den.

Susanne

Citat från: Drängen skrivet 12 september 2010, 19:45:26 PM
Tjusiga bilder!. Stod du både på sista kontrollen och vid målgången?. 10:de bilden,(en Scania 135:a med Bilspeditionskylt) rattades av en Dräng vid fototillfället. Annars var det ovanligt lte folk efter vägen, vilket möjligen kan skyllas på vädret. Lite rot vid starten, plus att det dröjde innan matsalen på Scania slog upp portarna är väl det enda man kan gnälla på. Dessutom blev det nåt oknytt med bromsarna på våran bil, men det gick komma runt ivartfall.

Tack Drängen. Jag stod på sista kontrollen först i ett antal timmar. Sammanlagt fotade jag 138 olika större fordon samt några bilar. Menar du långtradarn med det gamla regnumret BD2156?
Senare som åkte vi till målplatsen och fotade den igen, upptäckte jag, samt många fler. Vädret var det inget fel på, lite mulet med det var upphåll i Södertälje.

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 september 2010, 12:35:09 PM
Det konstiga i kråksången är just att batterierna är relativt nya....men vi får väl se om vi kan sparka igång den någon annan dag o få rätt på vad som är fel  :-\
Det kan ju vara något batteri som stuckit trots allt, eller något laddningsrelä eller generatorn.
När bussen väl var igång så gick den ju på som en klocka (vi hade igång den i 2,5 timme i fredags och stod och gick) - men vi vågade inte satsa ifall den inte laddar alls så blir det bara problem när vi ska starta igen under dagen kände vi....

Vi kan inte heller komma på något som skulle dra tjuvström - allt är ju avstängt med huvudströmmen som finns under trappsteget vid ingångsdörren.....
Då är det väl det gamla mekaniska laddningsreläet som har gett upp. Bäst är att byta till både växelströmsgenerator och elektroniskt relä. Det gjorde brorsan och jag på vår gamla Scania. Sedan blev den fitt for fight och funkade utmärkt i alla år vi hade den. Det är nog bara att gå till en skrot och leta grejer från krockade Scania-lastbilar. Så gjorde jag.