Tunga Rallyt Åkarsvängen 2010

Startat av K R, 05 september 2010, 18:40:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K R

Hej!

Det var problem med länkarna, ja! De fungerar för mig ibland, ibland inte...

Prova med att gå in på www.mhs.se, välj fliken "Evenemang",
välj därefter "Tunga Rallyt/Åkarsvängen" i kolumnen till vänster.
"Startlista 2010" går nu att klicka på, där den uppdaterade listan omfattar startnummer upp till 155!
Torde vara rekord för Åkarsvängen.

mvh K R

K R

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 september 2010, 09:20:21 AM
Hej!

Väl mött på lördag!
Janne Nilsson och jag deltar med en Scania-Vabis/Hägglund som Ekmanbuss äger.
Lite mer info om bussen för den som är nyfiken: http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=33549

Bussen är denna:


Hej!

Bussen figurerar i filmen Populärmusik från Vittula efter Mikael Niemis roman med samma namn.

Ett utdrag ur filmen från YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=Hrvnn8nzfGo

mvh K R

Susanne

Tack jag har tagit reda på all info jag behöver veta.

bilomnibussen

Hej! Jag uppskattar de karga och talande norrländska ortsnamnen typ den i skylten på Ekmanbussen. En gång var jag med och fiskade vid ett ställe efter inlandsbanan där det varit en hållplats. Vi hittade skylten som låg uppochner i gräset, vände på den och avläste ortnamnet: Verksamheten.
Mvh Jan G

Taunusch

Citat från: Fredrik Klint skrivet 05 september 2010, 21:49:37 PM
De senaste två åren har jag varit vid starten och det tar ca två timmar innan sista är iväg. Fast det har väl varit något färre ekipage då kanske.

Sista fordon som rullade iväg idag var en tungbärgare från Sölves, som kom iväg strax innan halv tolv....

Susanne

Citat från: Taunusch skrivet 11 september 2010, 11:51:47 AM
Sista fordon som rullade iväg idag var en tungbärgare från Sölves, som kom iväg strax innan halv tolv....

Just det fordonet kom till sista kontrollen i Södertälje kl 15:24.
Det var mycket snyggt att titta på i dag. Bussar, lastbilar, personbilar.

Kvarne

Uffe Rådeström och Ekmanbussen kom inte till start idag på Tunga Rallyt. Vet inte vad som hände...?
Uffe...?

Passar på att hylla SvOf -Svenska Omnibusföreningen som körde med fd SL H54 4828, En Volvo B58 från tidigt 70-tal. Vi(jag var med) slutade på en Silverplats. Antalet ekipage som var med i årets upplaga var rekordmånga. Hela 155st tror jag det var.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fredrik Klint

Grattis Kvarne och övriga Svof:are som deltog och nöp silvermedalj, bra jobbat!  :)
Som vanligt en trevlig tillställning med många fina och roliga ekipage. Rekommenderas för den som är nyfiken men aldrig varit och tittat, passa på vid start eller målgång! Nästa år...

Ulf Rådeström

Citat från: Kvarne skrivet 11 september 2010, 22:38:42 PM
Uffe Rådeström och Ekmanbussen kom inte till start idag på Tunga Rallyt. Vet inte vad som hände...?
Uffe...?

Passar på att hylla SvOf -Svenska Omnibusföreningen som körde med fd SL H54 4828, En Volvo B58 från tidigt 70-tal. Vi(jag var med) slutade på en Silverplats. Antalet ekipage som var med i årets upplaga var rekordmånga. Hela 155st tror jag det var.

Tyvärr blev det något laddningsfel på bussen, och även om vi kunde få igång den direkt på starten - så ville vi inte riskera att bli stående någonstans ivägen för alla om vi hade haft otur.

Vi höll på några timmar både på torsdagen, fredagen och även ett par på lördagens morgon o försöka få igång den på ett vettigt sätt utan lyckat resultat.
Trots att vi hade bussen stående i nästan tre timmar på fredagen för att ladda, tvätta, städa och göra den fin, så ville den inte ladda av någon anledning - så den var mer eller mindre helt död på lördagens morgon igen.....

Så tyvärr får vi stå över till nästa år och göra ett nytt försök då istället.

Svoca

Citat från: bilomnibussen skrivet 06 september 2010, 22:21:48 PM
Hej! Får jag föreslå att någon tittar in i den gula Scania-Vabis 2B22/SKV och läser av karossnumret, samt meddelar detta här. Då vet vi bestämt hur gammal karossen är. Jag får nog inte tillfälle att åka dit.
Mvh Jan G
RRD 424/D 124 har SKV karosserinummer 30-3900. Enligt en tidigare uppgift ska karossen ha varit byggd 1955.
Av karosserinumret att döma är snarare karossen byggd c:a 1959/1960. Bussen hade som original ASJ kaross
"modell 1950" med takfönster och fåtöljer 1 + 2 i bredd. Enligt uppgift bara 29 sittplatser. En turistbuss, mest för beställningstrafik med andra ord. Orsaken till karosseribytet är okänt. Olycka eller annan orsak?   :)

Peter Öden

Hej !

Enligt uppgift jag fick igår lördag ska bussen (D 124) vara omkarosserad 1961.

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 september 2010, 07:27:43 AM
Tyvärr blev det något laddningsfel på bussen, och även om vi kunde få igång den direkt på starten - så ville vi inte riskera att bli stående någonstans ivägen för alla om vi hade haft otur.

Vi höll på några timmar både på torsdagen, fredagen och även ett par på lördagens morgon o försöka få igång den på ett vettigt sätt utan lyckat resultat.
Trots att vi hade bussen stående i nästan tre timmar på fredagen för att ladda, tvätta, städa och göra den fin, så ville den inte ladda av någon anledning - så den var mer eller mindre helt död på lördagens morgon igen.....

Så tyvärr får vi stå över till nästa år och göra ett nytt försök då istället.

Det var synd! Det låter som om batterierna är totalslut. Med friska batterier är det inget problem att klara en hel dag med många starter även om generatorn inte laddar.

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 september 2010, 09:59:52 AM
Det var synd! Det låter som om batterierna är totalslut. Med friska batterier är det inget problem att klara en hel dag med många starter även om generatorn inte laddar.

Det konstiga i kråksången är just att batterierna är relativt nya....men vi får väl se om vi kan sparka igång den någon annan dag o få rätt på vad som är fel  :-\
Det kan ju vara något batteri som stuckit trots allt, eller något laddningsrelä eller generatorn.
När bussen väl var igång så gick den ju på som en klocka (vi hade igång den i 2,5 timme i fredags och stod och gick) - men vi vågade inte satsa ifall den inte laddar alls så blir det bara problem när vi ska starta igen under dagen kände vi....

Vi kan inte heller komma på något som skulle dra tjuvström - allt är ju avstängt med huvudströmmen som finns under trappsteget vid ingångsdörren.....

Björn Forslund

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 september 2010, 12:35:09 PM
Det konstiga i kråksången är just att batterierna är relativt nya....men vi får väl se om vi kan sparka igång den någon annan dag o få rätt på vad som är fel  :-\
Det kan ju vara något batteri som stuckit trots allt, eller något laddningsrelä eller generatorn.
När bussen väl var igång så gick den ju på som en klocka (vi hade igång den i 2,5 timme i fredags och stod och gick) - men vi vågade inte satsa ifall den inte laddar alls så blir det bara problem när vi ska starta igen under dagen kände vi....

Vi kan inte heller komma på något som skulle dra tjuvström - allt är ju avstängt med huvudströmmen som finns under trappsteget vid ingångsdörren.....

Prova och mät med amperemeter och se om den drar något ändå. Kolla om det finns annat som är kopplat direkt på batteriet, t ex EU-färdskrivare. Nya batterier blir ganska snabbt förstörda som de djupurladdas flera gånger, vilket tyvärr ofta sker i bussar som står längre perioder. Huvudbrytaren bryter heller inte alltid allt, t ex "krypströmmar". Det säkraste är en frånskiljare direkt vid batterierna, eller att man lossar en pol när bussen ska stå ett tag.

Hagglunds

Nån som kan qavslöja någon bra sida där man kan få ta del av diverse bilder från detta arr?

Fanns någon veteranlastbil.se kanske som jag tror kommer att få ett album ganska snart från detta hoppas jag, fler tips?

Jo förstås - lastbilsforumet på denna sida  :)