Huvudmeny

Linjebuss 974

Startat av 1896, 18 juli 2010, 15:25:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

MKD 341, kom till Linjebuss från Mölndalsbussarna, och hamnade så småningom i Borlänge, enligt SBH var detta en Ajokki, men den var så gräsligt ful, och passade definitivt inte in bland övriga bussar i Borlänge, hur många sådana här kan det ha funnits ?

Nån som har bild ?

Bossekaka

Jag har ingen anning om hur många såna det finns, men vi fick upp den ifrån Göteborg och hade den en tid, ett monster att köra, och man ville ej krocka med den för den förstörde allt i sin väg med sin jättekofångare fram. Stark i motorn för dom i Göteborg använde den att skjuta trasiga spårvagnar. Så jag har kört den vid ett flertal tilfällen

Mikael T Nilsson



Här är en bild på bussen ifråga. Ja, utseendet är verkligen speciellt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: 1896 skrivet 18 juli 2010, 15:25:53 PM
MKD 341, kom till Linjebuss från Mölndalsbussarna, och hamnade så småningom i Borlänge, enligt SBH var detta en Ajokki, men den var så gräsligt ful, och passade definitivt inte in bland övriga bussar i Borlänge, hur många sådana här kan det ha funnits ?

Nån som har bild ?

Fanns i alla fall en till, MXF308 (Lb 0973), denna hamnade senare hos Ödåkra Buss/Arriva som skolbuss.
Har en bild på den i arkivet, kan scanna vid tillfälle.


1896

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 augusti 2010, 13:26:22 PM


Här är en bild på bussen ifråga. Ja, utseendet är verkligen speciellt.

Tack för bild, lysena sitter ju fel....

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 11 augusti 2010, 14:15:03 PM
Fanns i alla fall en till, MXF308 (Lb 0973), denna hamnade senare hos Ödåkra Buss/Arriva som skolbuss.
Har en bild på den i arkivet, kan scanna vid tillfälle.


Tack, gör gärna det.  :)

Greger Larsson

#5
Ajokki City var väl inte helt ovanlig, enligt SBH har det i alla fall funnits 26 st i Sverige. Av den snarlika föregångaren Ajokki 8000 inte mindre än 50 st enligt samma källa.
Just de här tre som fanns hos LB i E-län fick ett litet säreget utseende när man vände på frontluckorna. Antagligen för att få halvljuset på bättre höjd.


Greger Larsson

Citat från: bisquit skrivet 12 augusti 2010, 13:30:34 PM
Weidermans buss, I Kumla hade en snarlik Ajokkibuss. Dock men en annan front!
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/W/Weidermans_Buss/000/slides/Weidermans_Buss_004_Orebro_busstation_980821.html

Läs mitt föregående inlägg och titta ordentligt = samma front!

/GL




Tommy H

Ledbussvarianten på Ajokki City var också ganska udda men inte på långa vägar lika ful!  :)
Verkar som de två som fanns i Linköping var unika i Sverige?
De var i dagligt bruk i nästan 20 år men kändes ändå hyfsat fräscha ända fram till slutet.

http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?svalue=ajokki+city+led&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=2&maxhits=50&onlypics=false

Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/