SS linje 65E i vänteläge 1963

Startat av Gunnar D, 22 juni 2010, 08:58:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 24 juni 2010, 22:36:43 PM

Tack för din bild inifrån B29!
Här är en kollega vid avgång från Mälarhöjden 18 feb 1964.

Mvh Gunnar

Tack för bilden! Trevligt, på språng redan innan tåget lämnat vändslingan i Mälarhöjden! Det syns på vinkeln till motorvagnen, som skymtar genom fönstret. Killen ser nästan ut som jag med skillnaden att jag hade båtmössa. Tången på sin plats och biljetterna i handen!

M v h
Ingwar

Gunnar D



Nu har vi haft så mycket trevligt A29/B29-snack här så det är läge att återanknyta till rubriken/fordonstypen för att undvika censur.  ;)

Trevlig midsommar,

Gunnar

HJP


****
STORT TACK! Ingwar och Gunnar!
Nostalgin flödar över, inför dessa interiörbilder - Oj oj oj!

Tackar&Bockar!

HJP

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 25 juni 2010, 10:13:52 AM
Nu har vi haft så mycket trevligt A29/B29-snack här så det är läge att återanknyta till rubriken/fordonstypen för att undvika censur.  ;)

Trevlig midsommar,

Gunnar
****
Kanske lugnast så. Vi hamnade långt bort ett tag, men kul var det  :)

HJP

Mr G

Jag återvänder gärna till 65E !  :)  Fast jag är lite undrande över att det skulle ha gått vagnar till Sjättenovembervägen. Den vanligaste 65E om den nu inte gick hela vägen till Fru Marias väg måste väl ha gått till Kuggvägen/Västberga/ASEA Kabel. Jag minns inga E-vagnar med destination Sjättenovembervägen, men de som är äldre vet säkert bättre. Morgonrusningen hade man förstås inte så bra koll på.

Det vanliga var annars när jag åkte H15 till stan efter skolan var att bussen var näst intill tom från Långbro och ända fram till Kuggvägen där det plötsligt vällde på folk. Det gjorde inte mig så mycket, för jag hade förstås lagt beslag på diggarsätet och stördes inte av arbetarmassorna som fick tränga ihop sig där bakom mig och föraren.
吉先生

Gunnar D



Citat från: Mr G skrivet 25 juni 2010, 14:14:58 PM
Jag återvänder gärna till 65E !  :)  Fast jag är lite undrande över att det skulle ha gått vagnar till Sjättenovembervägen. Den vanligaste 65E om den nu inte gick hela vägen till Fru Marias väg måste väl ha gått till Kuggvägen/Västberga/ASEA Kabel. Jag minns inga E-vagnar med destination Sjättenovembervägen, men de som är äldre vet säkert bättre. Morgonrusningen hade man förstås inte så bra koll på.

Min bild vid Hornstull togs tors 15 aug 1963 e.m. Den turlista jag har på linje 65E M-F är fr.o.m. 9 sep 1963 och jag gjorde ett antagande att extraturerna var ungefär samma vid fototillfället. Därav min text under bilden. H21:an tillhörde Hornsberg.

Mvh Gunnar

Mr G

Högintressant! Att det var en sån omfattande extratrafik till Sjättenovembervägen hade jag ingen aning om, fast som jag skrev, morgonrusningen hade jag dålig koll på. Och som sagt, turlistan är verkligen högintressant. Den kommer att bli  dagens "bibelstudium" för mig!

De sista åren hade väl 65:an 6½ min turtäthet i rusningen, dessutom ett rejält antal extrabussar ser man här. Du har tidigare visat en turlista från 64E och där var det gott om vagnar också. Jag antar att övriga linjer som passerade Liljeholmsbron också hade många extravagnar, och även om 64E tycks ha haft sin tyngdpunkt i andra änden av linjen så kan jag inte låta bli att undra hur många vagnar som passerade Liljeholmsbron i maxtimmen.

Många intressanta detaljer i turlistan f ö. En sak jag fastnade för var tur 82 i morgonrusningen som ankommer Bbt kl. 7.15, men sen inte har någon avgångstid från Bbt, utan istället från Slu kl 7.28. Jag antar att Bbt var fullsmockat med bussar kvart över sju på morgonen och att man inte hade tillräcklig plats för tur 82 att stå där och invänta avgångstiden.
吉先生

Gunnar D


Citat från: Mr G skrivet 26 juni 2010, 11:14:59 AM
Jag antar att övriga linjer som passerade Liljeholmsbron också hade många extravagnar, och även om 64E tycks ha haft sin tyngdpunkt i andra änden av linjen så kan jag inte låta bli att undra hur många vagnar som passerade Liljeholmsbron i maxtimmen.

Kul att du uppskattade turlistan för 65E! Den andra turlistan för extravagnar M-F över Liljeholmsbron ("min" bro f.ö.) som jag har är ovanstående för linje 63E (apr-60), dvs tre år tidigare. Då gick jag fortfarande i min första skola, Blommensberg, vid Trekanten. Men då jag bodde i Aspudden såg jag inte linje 63 på min skolväg, däremot kunde jag våren -60 se bussar på den förlängda linje 71!

Mvh Gunnar

Mr G

E-trafiken i början på 60-talet tycks ha haft en stor omfattning, och varit välplanerad efter arbetstidernas början och slut på de stora arbetsplatserna runt om i stan. Såväl 63E som 65E verkar ha ett antal större arbetsplatser att serva, och då haft rusningstrafik i "fel riktning" jämfört med den ordinarie "rusningsriktningen". 63:an hade väl en rätt hög turtäthet på ordinarievagnarna redan, och här tillkommer 16 avgångar på dryga 1½ timma i eftermiddagsrusningen.         
吉先生

Mr H

Du råkar händelsevis inte ha någon turlista på 66E?
Det kom en tur varje morgon inåt vid Årstadal som gick med Metropol
(60-talet nu) men den fick man aldrig åka med för föräldrarna för
den gick ju bara till Hornstull! Förträtligt men kunde vara kul att se
vilken hall som körde den! Vad jag minns gick den ganska så tom.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 26 juni 2010, 19:57:25 PM
E-trafiken i början på 60-talet tycks ha haft en stor omfattning, och varit välplanerad efter arbetstidernas början och slut på de stora arbetsplatserna runt om i stan. Såväl 63E som 65E verkar ha ett antal större arbetsplatser att serva, och då haft rusningstrafik i "fel riktning" jämfört med den ordinarie "rusningsriktningen". 63:an hade väl en rätt hög turtäthet på ordinarievagnarna redan, och här tillkommer 16 avgångar på dryga 1½ timma i eftermiddagsrusningen.         

Hade varit intressant att jämföra med extratrafiken på linje 18 1949 och linje 98 1955. Även om det tillkommit en (hel) del bostäder i Gröndal/Ekensberg 1960 så var Lövholmen/Gröndal/Ekensberg väl så industritätt 1949 och 1955. Sedan har vi den ökade bilismen under åren.

Mvh Gunnar

Gunnar D


Citat från: Mr H skrivet 27 juni 2010, 09:47:52 AM
Du råkar händelsevis inte ha någon turlista på 66E?
Det kom en tur varje morgon inåt vid Årstadal som gick med Metropol
(60-talet nu) men den fick man aldrig åka med för föräldrarna för
den gick ju bara till Hornstull! Förträtligt men kunde vara kul att se
vilken hall som körde den! Vad jag minns gick den ganska så tom.

Mr H

Tyvärr har jag ingen turlista 66E bara ficktdt linje 66 ovan fr nov-63. Misstänker att "extraturer" till del är inkluderade där. 1) betyder fr/t Hornstull. Om det var en Metropol end till Hornstull gissar jag på att den tillhörde Hornsberg.

Mvh Gunnar

Hasse L

Citat från: Mr H skrivet 27 juni 2010, 09:47:52 AM
Du råkar händelsevis inte ha någon turlista på 66E?
Det kom en tur varje morgon inåt vid Årstadal som gick med Metropol
(60-talet nu) men den fick man aldrig åka med för föräldrarna för
den gick ju bara till Hornstull! Förträtligt men kunde vara kul att se
vilken hall som körde den! Vad jag minns gick den ganska så tom.

Mr H

Den blygsamma trafiken på 66E under sommaren -61.


Hälsn /H.

Hasse L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 juni 2010, 20:32:04 PM
Trevligt!

FMV är det Fru Marias väg?

Det är riktigt. Samma slinga användes senare av 193:or som vände (mitt på linjen) vid Spadvägen, denna linjes första hållplats efter högersväng ut på Svartlösavägen, vilken alltså inte trafikerades; på SS/SL kartor från såväl vänster- som högertrafiken ser man att även slingan för ordningens skull namnges Spadvägen. Johan Skyttes Väg hette motsvarande hållplats på 66:ans tid, vilket också anges som ändhållplatsnamn för 65:an på 50-talet, innan det blev Långbro.

Mr G

Häftigt värre det måste ha varit vid Långbro torg (Fru Marias väg) med bussar åt bägge håll på den lilla planen där. Jag minns inte exakt var 66:ans hållplats på Svartlösavägen där låg vid den här tiden. Mitt för torget var det en taxihållplats iallafall, så jag undrar om inte vagnen kan ha gått i trafik först från Spadvägens hållplats. Eller kan det ha funnits en hållplats för linje 66E inne på torget tro?
吉先生