Kommersiell trafik

Startat av 1896, 18 juni 2010, 13:26:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Med den nya lagen, slog mig tanken att Länsbolagen kom till en gång i tiden för att samordna taxor och tidtabeller, blir det då inte en tillbaka gång till det gammla på sätt och vis, om bolagen får köra lite som dom tycker ?

Jag menar att om ett bolag sätter in en linje mellan A och B, så finns väl inget krav om att turerna ska stå med i länstabellen ? och företaget i fråga lär väl ska vara fritt att sätta sin egen taxa ?

Rätta mig om jag har fel.  8)

Olof Lagerkvist

Citat från: 1896 skrivet 18 juni 2010, 13:26:13 PM
Med den nya lagen, slog mig tanken att Länsbolagen kom till en gång i tiden för att samordna taxor och tidtabeller, blir det då inte en tillbaka gång till det gammla på sätt och vis, om bolagen får köra lite som dom tycker ?

Jag menar att om ett bolag sätter in en linje mellan A och B, så finns väl inget krav om att turerna ska stå med i länstabellen ? och företaget i fråga lär väl ska vara fritt att sätta sin egen taxa ?

Rätta mig om jag har fel.  8)

Det är väl ingen direkt praktisk skillnad mot idag i just det avseendet?

Om man tar min dagliga pendlingssträcka Borås - Göteborg som exempel, så finns följande att välja på:

* Regionaltåg "Västtåg". Upphandlad trafik som körs som SJ-trafik med SJ-biljetter och finns inte med i Västtrafiks tidtabeller, men visas i Västtrafiks reseplanerare. Västtrafiks periodkort gäller.

* Regionaltåg "SJ Regional". Kommersiell SJ-trafik med SJ-biljetter. Finns inte heller med i Västtrafiks tidtabeller, men visas i Västtrafiks reseplanerare. Västtrafiks periodkort gäller.

* Tågbuss linje 100. Upphandlad trafik som körs som SJ-trafik med SJ-biljetter. Finns i Västtrafiks tidtabeller och visas i reseplaneraren. Västtrafiks periodkort och "kontoladdning" gäller.

* Flygbussarna. Egen taxa, men vissa av Västtrafiks periodkort gäller. Finns inte heller med i Västtrafiks tidtabeller, men visas i Västtrafiks reseplanerare.

* Swebus. Kommersiell trafik med egen taxa, men vissa av Västtrafiks periodkort gäller. Finns inte heller med i Västtrafiks tidtabeller och visas inte heller i Västtrafiks reseplanerare. Västtrafiks resegaranti gäller inte.

* Bus4You. Kommersiell trafik med egen taxa, inga länsbiljetter gäller. Finns inte med i Västtrafiks tidtabeller och visas inte i reseplaneraren.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Inte mycket att invända mot den analysen, Olof. Skulle då vara att om man söker på http://www.resrobot.se så kommer även förbindelserna med Swebus och Bus4you med.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Nu tänkte jag ju att om privata bolag ska börja att köra lokala linjer på kommersiella grunder, så blir det ju mer eller mindre som det var före huvudmanna reformen vad gäller taxor och tidtabeller.

Men å andra sidan så disskuteras ju huvudmannens vara eller icke vara också....  :P

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2010, 16:12:19 PM
Inte mycket att invända mot den analysen, Olof. Skulle då vara att om man söker på http://www.resrobot.se så kommer även förbindelserna med Swebus och Bus4you med.

Mycket bra med en sådan stor sökmotor som alla linjer finns med, huvudmannastyrd eller ej. Privara aktörer eller inte är en sak, men om vi ska ha en avreglerad marknad måste det finnas en stor sökfunktion likt den ovan. Det är redan idag tillräckligt svårt för svensken i gemen idag att förstå sig på att det finns flera olika förtetag som kör buss och tåg över länsgränserna. Det enda tåget kör väl av SJ och den enda bussen av Swebus? Eller hur var det nu? Knäcker man extra som infomatör på Cityterminalen för man höra allt möjligt... ::)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2010, 16:12:19 PM
Inte mycket att invända mot den analysen, Olof. Skulle då vara att om man söker på http://www.resrobot.se så kommer även förbindelserna med Swebus och Bus4you med.

Bra komplettering Staffan, ResRobot är bra. Den gör att det blir enkelt att söka resor i områden man inte riktigt är bekant med för att man enklare ska kunna hitta alternativ oavsett operatör som man kanske inte riktigt hade tänkt på annars. Dessutom är det väldigt praktiskt att man kan skapa "personlig tidtabell" för sträckorna man reser regelbundet och få en sammanställning av all trafik med alla operatörer som trafikerar sträckan.

Däremot finns det en del problem ibland och det beror till stor del på svårigheter att integrera källdata från många olika operatörers tidtabellssystem. Effekten blir t ex att de personliga tidtabellerna emellanåt kan innehålla resor på fel veckodag, framförallt om resan passerar midnatt. Sådana fenomen brukar efterhand rättas av de som sköter om ResRobot så risken för fel är störst dagarna efter tidtabellsskiften. Jag brukar ändå ofta kontrollera mot respektive operatörs egen tidtabell eller reseplanerare för att vara på den säkra sidan.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Omnilasse

Citat från: 1896 skrivet 18 juni 2010, 16:33:27 PM
Nu tänkte jag ju att om privata bolag ska börja att köra lokala linjer på kommersiella grunder, så blir det ju mer eller mindre som det var före huvudmanna reformen vad gäller taxor och tidtabeller.

Men å andra sidan så disskuteras ju huvudmannens vara eller icke vara också....  :P

Nja, huvudmannen i sig diskuteras inte så mycket, men man vill helst att det ska vara i form av en nämnd eller förbund, och inte bolag (man kommer dock inte att förbjuda det senare - däremot måste man särskilja på rollerna och själva trafikförsörjningsplanen blir ju ett myndighetsbeslut och kan därför inte delegeras till trafikhuvdmannens bolag.

Och även om det blir etableringsfrihet, är det en stor skillnad mot 1960-talet. Idag är kollektivtrafiken subventionerad till rätt stor del i de flesta län i Sverige, det innebär att det är ytterst få ställen där man kommer att på kommersiella villkor etablera ren linjetrafik på lokal nivå. Det är helt enkelt omöjligt att konkurrera med priset, och behovet av ett samordnad kollektivförsörjning från trafikhuvudmännen kommer begränsa möjlgheterna. Ser ytterst få ställen ens i Stockholm, där man skulle klara en sådan försörjning (med den trafikering som önskas), utan allmän trafikplikt. Snarare handlar det nog om att de regionala bussarna kan få fler stopp på vägen och man kan skapa smarta interregionala resor etc. Bara det att många gör byten på vägen, minskar ju intresset rätt snart att åka med ett annat bolag. Tror också man kan tänka sig kombinationer där företag (organisationer) kan stå för en del av kostnaden för att skapa snabba förbindelser, precis som man ju hitintills gjort med exempelvis 443C. Den typen av lösningar blir nog betydligt lättare och mer attraktiva att skapa nu.  

1896

Ämnet ska disskuteras i Almedalen den 6 Juli enligt RT-forums hemsida.

Orkar inte länka....  :P

Wetjo

Citat från: 1896 skrivet 21 juni 2010, 18:24:01 PM
Ämnet ska disskuteras i Almedalen den 6 Juli enligt RT-forums hemsida.

Orkar inte länka....  :P

Förslaget som ligger i Dalarna är väl att Dalatrafik ska gå upp i Region Dalarna, men ha i princip samma uppgifter.
Någon som vet mer får gärna rätta mig...

1896

Som jag har förstått det, så vill man att länsbolagen ska bli större regioner, med nån form av ansvar för att olönsamma linjer trafikeras, något totalt ansvar för samordning av taxor och tidtabeller tycks ju ingen tala om....

Jonas1968

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 juni 2010, 14:06:52 PM
Det är väl ingen direkt praktisk skillnad mot idag i just det avseendet?

Om man tar min dagliga pendlingssträcka Borås - Göteborg som exempel, så finns följande att välja på:

* Regionaltåg "Västtåg". Upphandlad trafik som körs som SJ-trafik med SJ-biljetter och finns inte med i Västtrafiks tidtabeller, men visas i Västtrafiks reseplanerare. Västtrafiks periodkort gäller.

* Regionaltåg "SJ Regional". Kommersiell SJ-trafik med SJ-biljetter. Finns inte heller med i Västtrafiks tidtabeller, men visas i Västtrafiks reseplanerare. Västtrafiks periodkort gäller.

* Tågbuss linje 100. Upphandlad trafik som körs som SJ-trafik med SJ-biljetter. Finns i Västtrafiks tidtabeller och visas i reseplaneraren. Västtrafiks periodkort och "kontoladdning" gäller.

* Flygbussarna. Egen taxa, men vissa av Västtrafiks periodkort gäller. Finns inte heller med i Västtrafiks tidtabeller, men visas i Västtrafiks reseplanerare.

* Swebus. Kommersiell trafik med egen taxa, men vissa av Västtrafiks periodkort gäller. Finns inte heller med i Västtrafiks tidtabeller och visas inte heller i Västtrafiks reseplanerare. Västtrafiks resegaranti gäller inte.

* Bus4You. Kommersiell trafik med egen taxa, inga länsbiljetter gäller. Finns inte med i Västtrafiks tidtabeller och visas inte i reseplaneraren.

Även om bolagen ofta kör med egna taxor så accepterar ju dom flesta bolag på sträckan Västtafiks periodkort och så länge som detta gäller är det ju inget större problem för den som pendlar. Skulle det däremot bli så att bolagen inte accepterar västtrafiks periodkort så blir det stora problem för den som pendlar men nu tror jag det skulle bli ganska svårt att köra lokaltrafik i Sverige om man inte accepterar länskorten så jag tror nog att dom bolag som vill få lokala resenärer är tvungna att acceptera dessa kort om dom vill kunna attrahera dom som pendlar. Skulle det däremot bli så att vi får 8 separata bolag på sträckan Göteborg-Borås som kör med sina egna periodkort så vore det en katastrof för resenärerna och det kan då bli tvunget att lagstifta om kortgiltigheten men jag hoppas att detta löser sig ändå genom frivilliga uppgörelser.

Omnilasse

Citat från: 1896 skrivet 22 juni 2010, 13:49:28 PM
Som jag har förstått det, så vill man att länsbolagen ska bli större regioner, med nån form av ansvar för att olönsamma linjer trafikeras, något totalt ansvar för samordning av taxor och tidtabeller tycks ju ingen tala om....
Nja, att man byter namn är snararast för att markera att man nu skiljer myndighetsfunktionen från länstrafikbolaget. Men det är ju tal om att skapa större regioner, istället för länen på längre sikt, men tanken är alltså nu att varje län även i fortsättningen ska ha ansvaret för trafiken.
Jag tror ni underskattar möjligheten av att införa trafikplikt. Så länge det handlar om regional trafik med inslag av arbetspendling (enligt ett antal kritierier, men arbets- skolpendling är det viktiga), så kan alltid trafikplikt krävas, visserligen kan förstås detta överklagas, men så länge det rör regionala resor av vardagsreso-karaktär lär det vara svårt att vinna mot trafikmyndigheten och jag tror få skulle vara intresserade av att driva sådan trafik. Däremot kan ju förstås trafikmyndigheten själv välja att låta något företag köra trafik, istället för att ha en allmän. Jag tror nog de flesta kommer vara rätt försiktga där, så att man inte drabbas av länsinvånarnas vrede. Däremot är väl just sträckan Göteborg-Borås ett exemepel på en linje i gränslandet, men det är inget problem för Västtrafik att kräva trafikplikt ens på en sådan linje. Detta förbjuder inte andra att trafikera (däremot ställs ju informationskrav för samordning), men Västtrafik har fortfarande rätt att subventionera det bolag som kör enligt avtal om allmän trafik.