Smeknamn

Startat av Wetjo, 12 juni 2010, 23:24:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juni 2010, 10:16:16 AM
En gång hörde jag talas om att det fanns två förare i Huddinge. En kallades Buddha och en Teskedsgumman. Båda smeknamnen - eller öknamnen - hade med deras kroppsstorlek att göra. De krävde specialanpassade bussar.

Jag skrev lite om Buddha här ovan. En gång fick jag hans CF (tror det var 6509 el 6512). Specialanpassningen verkade bestå i att den gick väldigt bra och fort. Kvinnan hade väl Hugas sista Capitol.

Mvh Gunnar

Mr H

Ja, och det var 5498 som därigenom dröjde sig kvar från skrotning långt efter sina bröder!

Mr H

Mats W

Tråden blev lång, men jag kommer även ihåg smeknamn som Baskis, Lillbaskis, Valpen, Dykarn, Babyface, Lelle, Fido, Scaniadödarn, Modde, Jerka, Joppe, Blarren, Gustis, Lillberra, Proppen, Vackre Per, Lilla Kalle, Mannen utan hjärna, Världsmästaren, Den fattige, Skomakarn, Dessa förkom i Hornsberg, Bromma, Söder, Hammarby och Nyboda  slutet av 70-talet början av 80 talet

yngrot

Blixten men inte för att körde snabbt utan tvärtom den som körde saktast av alla.. ;D däremot Fittipaldi var väldigt glad i gaspedalen... Paganini han var musiklärare som körde extra... Indianen han påminde om en sån... några som jag kom i håg från Borås...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

groenis

Ifrån Taxivärlden så fanns det många smeknamn,
Hustruplågarn,Vitlöken och Rödlöken som var ovänner Tusenlappen,Smortåklart.

Inom bussidan så finns det en som jag är stolt över att ha jobbat med och det Hulken som dessutom förekommer på en del bilder här i forumet.

Försökte själv i början presentera mig med dopnamnet men det sprack ganska snart "Grönis" har hängt med i över 30 år nu.
Kort historia om hur det kom till var hängiven pratare på 27 Mhz och döptes efter min första bil militärgrön folkabuss.

/Lennart/groenis

Staffan Sävenfjord

Apropå smeknamn så kommer jag ihåg en bussförare som kallades Klacken. I sin ungdom hade han varit en mycket framgångsrik fotbollsspelare och eftersom han hete Karl-Axel Karlsson eller något sådant så blev det Klacken som smeknamn. Fotbollskarriären avbröts dock då han fick någon skada så att man var tvungen att kapa av en liten bit av ena benet och efter det haltade han fram med en hög klack på ena skon.

Alla yngre trodde förstås att det var därför han kallades Klacken och undvek därför att tilltala honom med det namnet. Men så var det en dag en av dem som råkade säga det och sedan insåg sitt "misstag" och bad om ursäkt. Först då blev Klacken rejält förbannad.
- Är du så dum att du tror att de kallar mig klacken för den här? (Svordomarna utelämnade)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan-Peter

Hej.
I Hornsberg fanns även Raket-Lasse,Ludvika,Masen och Morsan.
Jan-Peter

1896

I Borlänge fanns en religiös förare, han fick heta "Jesus".

Peter Rost

Någon som minns han i SL:s klädförråd under Söderhallen? Han hade en viss "egenhet" för sig. ;)

/Peter

Mats W

CitatHej.
I Hornsberg fanns även Raket-Lasse,Ludvika,Masen och Morsan.
Jan-Peter

Raket-Lasse hade linje 54 stadigt. Honom hade man kört om redan i Hornstull trots att man startade 8 minuter efter från Radiohuset. Detta hände flera gånger, och han hann inte ifatt innan man var vid Skanstull. Ofta fick han köra tomt en del av sträckan

Wetjo

I Ribby ska det ha funnits en TM som kallades Kuken...  :-[
Han presenterade sig med det smeknamnet för nya förare.
Kan det stämma?  ???

groenis

Peter R
Kommer inte ihåg hans smeknamn men det gick alltid att ordna extra skjortor med hjälp av sidobetalning.

Lite OT
möbelfirman gav rabatt om man visade "kortet" på att man var anställd på "firman"
Är en hel del i byggnaden då en del filmbilar byggs i garaget på hörnan.

/Lennart

Max W

Citat från: 1896 skrivet 30 juni 2010, 19:45:03 PM
I Borlänge fanns en religiös förare, han fick heta "Jesus".
Det fanns en "Jesus" i Stockholm också på 1940-50-talen. Han körde spårvagn. Enligt vad som berättats för mig när jag jobbade på Stockholms Spårvägar, brydde han sig inte alltid om kolla att växlarna låg rätt, så ibland hamnade linje 4 vid Norrmalmstorg där linje 1 vände, eller så blev det på Djurgården dit linje 7 gick, fast han körde linje 4 vid tillfället..

Jan-Peter

Hej.
Jo att det inte gick fort för Raket-Lasse på 54:an vet man,men alltid när han skulle ha avlösning vid Fridhems plan var han alltid sen 5-10 min.
Det var bara när Dykarn Stenfeldt skulle lösa av eller bli avlöst av Raket-Lasse som han var i tid.
Jan-Peter