Smeknamn

Startat av Wetjo, 12 juni 2010, 23:24:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

****
Raketen, Sekelskiftet (=Anr 1900), Mitt i natten (=Anr 2400), Raketen, Knutas, Hästen m.fl.

HJP

Gunnar D

SJ Huddinge hade på 60-talet "Buddah", en storväxt man med bakåtkammat hår med v-format hårfäste. Han körde på linje 708 (Ölandsg-Lisma m.m.) med sin "egen" CF som antagligen var specialtrimmad och hade förlängd växelspak. Han hade säkert rekordet Ölg-Huddinge C.

Mvh Gunnar

Mr G

Det här gäller inget bussbolag utan Flygvapnet istället, där ambulansföraren med efternamnet Hansen fick öknamnet Ambul. Vadå Ambul kanske någon undrar? Ambul Hansen!
吉先生

scaniaolsson

Nu har detta inget med transportvärden att göra, men jag fick i samband med en utbildning uppåt landet för ett antal år sedan smek / öknamnet Atlas.
Varför då detta ?, jo vi satt i goda vänners lag efter dagens övningar och halkade in på geografi och än mer på lämpliga vägval och liknande.
När jag yttrat mig och min åsikt reser sig en av killarna upp och säger du är helt otrolig, värre än en Atlas och så var namnet fött.

Detta var som sagt för en hel del år sedan och jag jobbar inte i det företaget längre och har inte gjort på över 5 år.
Nu idag däremot jobbar jag bl.a. ihop med "Bosse Bildoktorn" varför detta namn, jo han heter Bosse och är inte helt olik orignalet så när som att min kollega är längre och inte så tunnhårig.
Ett lite mindre trevligt smeknamn på en annan kollega är "Snörtocken", behöver jag säga att han tillhör dom yngsta och även den som i nuläget är sist anställd.

Mvh.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Max W

Citat från: HJP skrivet 28 juni 2010, 09:15:57 AM
****
Raketen, Sekelskiftet (=Anr 1900), Mitt i natten (=Anr 2400), Raketen, Knutas, Hästen m.fl.

HJP
Oj vad kul. Knutas minns man ju och Münchausen. Sen fanns det en "halvsju" också. Han körde extra på Taxi Stocholms åkeri 630.
/Max

HJP

Citat från: Max W skrivet 28 juni 2010, 11:35:22 AM
Oj vad kul. Knutas minns man ju och Münchausen. Sen fanns det en "halvsju" också. Han körde extra på Taxi Stocholms åkeri 630.
/Max
****
....och Bagarn, som övertog mitt skåp när jag slutade.

HJP

Mr H

Ja Bagarn var en trevlig man och en klassiker i Nyboda!

Mr H

Jan-Peter

Hej.
Fanns en Trafikmästare på SS/SL Norr i radiobil."Kopparniten"Han var ganska rödhårig.
Jan-Peter

HJP

Citat från: Mr H skrivet 28 juni 2010, 13:46:26 PM
Ja Bagarn var en trevlig man och en klassiker i Nyboda!

Mr H
****

Bagarn var en mycket trevlig man. Han var lite avis på mig, för att mitt skåp var perfekt placerat. Jag hade skåpet i övre högra hörnet (vid adidas-väskan), till vänster om dörren till markan. Bagarns skåp var högt upp på långväggen till höger, och han hade svårt att nå upp till det.
När jag slutade och skulle lämna in nycklarna, så sa jag till honom, att han kunde få skåpet nu. På Tx kom en liten protest, för dom måste byta låscylinder när någon slutade, så att man inte skulle kunna komma tillbaka med en dublettnyckel och komma in i skåpet. Cylindrarna cirkulerade mellan skåpen.
Eftersom Bagarn litade på mig, och vädjade om skåpet, så fick han det. Han blev jätteglad.

HJP

Scorpio

Hos oss hadde vi diesel Doris

Mr H

Åsså har vi ju förstås också Slaktarn på Hovet (som en gång i tiden tog två varv i en rondell med en H15!)

Mr H

Niclas Wennerlid

I Björknäs hade vi slaktarn och mördar´n.

// Niclas

Max W

Någon som minns "Slipsen" i Söderhallen? Varför kallades han så? Jag var sällan i SÖH själv men hörde ju berättas om honom.
/Max

zejo

Citat från: bilomnibussen skrivet 13 juni 2010, 00:07:05 AM
Det här kan bli en verklig följetong:
Bussdödarn, Buss-Hitler, Buss-Nisse, Flickornas Nisse, Orgeltramparn, Himlatittarn, Blixten, Kalle Vänster, Kalle Mitten, Greven, Tuggen, Spôr-Kalle, Kula, Hasse Långskank, Grus-Lisa, Pastorn, Skepparn, Skräcken, bara för att nämna namn jag kommer på just nu.
Mvh Jan G
Ett par av dessa verkar väldigt bekanta. Måste vara från GDG i Ludvika?

Staffan Sävenfjord

En gång hörde jag talas om att det fanns två förare i Huddinge. En kallades Buddha och en Teskedsgumman. Båda smeknamnen - eller öknamnen - hade med deras kroppsstorlek att göra. De krävde specialanpassade bussar. Någon gång hade dock det skojats med dem på något sätt så att Buddha fick Teskedsgummans buss och hon fick Buddhas. Den ene lär ha fått sitta på tvären och köra och den andra ha stått upp och kört.

(Det sista är det stark skrönvarning på.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)