H15 Karolinska 1962

Startat av Gunnar D, 04 juni 2010, 13:39:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En H15 på linje 33 mot Danviken inväntar avgångstiden vid Karolinska 1962.
En vagntyp jag ännu inte fått tillfälle att köra....

Mvh Gunnar (med kamera för 25 kr)

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 04 juni 2010, 13:39:32 PM
En H15 på linje 33 mot Danviken inväntar avgångstiden vid Karolinska 1962.
En vagntyp jag ännu inte fått tillfälle att köra....

Mvh Gunnar (med kamera för 25 kr)
****
Mycket snyggt!
Har inte heller kört H15, men åkt med dem.

De sämsta kamerorna, är de som inte används. Du använde din, och skapade ett värdefullt tidsdokument  :)

HJP

Björn Forslund

Vilka linjer gick H15 på vid den tiden ? Var det några linjer som gick med H15 hela tiden, eller förstärkte de bara i rusningstid?

Mr H

#3
Åhå nu plockar han fram verkligt tunga saker! Tjusig bild!
Då kan jag meddela att jag faktiskt kört H15 :D,!

En annan sak. Hur var det egentligen med H15 och linjenumren? Jag har hört
att det bara var Söderhallen som hade linjenummerrullar i sina H15 medan de andra
hade påhängsskyltar.(Påhängsskyltar förekom f.ö även i Söderhallen då linjenummerrullarna
inte täckte behovet!) "33" fanns på Söders rullar och av det skulle man alltså kunna tolka att
vagnen på bilden har ett annat ursprung än Söderhallen då den har påhängsskylt på en Söderlinje.

När frågan ändå är uppe, jag har hemma en dest.rulle från en H15 med destar från ytterområdena. Det måste väl ha funnits en dest.rulle då för innerstaden och en för ytterområdena? Den jag har täcker ett 60-tal destar för ytterområdena.

Någon som känner sig manad att reda ut detta?

Vad det gäller linjer som gick med H15 år 1962 kan jag bidra med linjerna 30 och 36 men det fanns fler. Linje 65 är jag tveksam till om den kördes med H15 år 1962, förmodligen, men det var lite fram och tillbaka där. Det är nog tveksamt om någon linje kördes hela trafiktiden man bytte nog till enmans kvällstid då det fanns sådana bussar att tillgå.

Hälsn
Mr H  

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 04 juni 2010, 13:56:56 PM
****
Mycket snyggt!
Har inte heller kört H15, men åkt med dem.

De sämsta kamerorna, är de som inte används. Du använde din, och skapade ett värdefullt tidsdokument  :)

HJP

Tack, det var väl så jag resonerade: Bättre en bild än ingen!

Gunnar

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 04 juni 2010, 15:27:53 PM
En annan sak. Hur var det egentligen med H15 och linjenumren? Jag har hört
att det bara var Söderhallen som hade linjenummerrullar i sina H15 medan de andra
hade påhängsskyltar.(Påhängsskyltar förekom f.ö även i Söderhallen då linjenummerrullarna
inte täckte behovet!) "33" fanns på Söders rullar och av det skulle man alltså kunna tolka att
vagnen på bilden har ett annat ursprung än Söderhallen då den har påhängsskylt på en Söderlinje.

När frågan ändå är uppe, jag har hemma en dest.rulle från en H15 med destar från ytterområdena. Det måste väl ha funnits en dest.rulle då för innerstaden och en för ytterområdena? Den jag har täcker ett 60-tal destar för ytterområdena.

Någon som känner sig manad att reda ut detta?

Vad det gäller linjer som gick med H15 år 1962 kan jag bidra med linjerna 30 och 36 men det fanns fler. Linje 65 är jag tveksam till om den kördes med H15 år 1962, förmodligen, men det var lite fram och tillbaka där. Det är nog tveksamt om någon linje kördes hela trafiktiden man bytte nog till enmans kvällstid då det fanns sådana bussar att tillgå.

Hälsn
Mr H   

- H15 på linje 53 kunde man se med linjenummerrulle.
- Min destrulle från H15 innehåller också mest ytterstadsdestinationer.
- Mitt bud ang linjer med H15 på stomturer M-F före kl 19 år 1962 blir: Linje 30, 33 och 53.

Mvh Gunnar

Mr H

På den linjenummerrulle från H15 som jag har är "53" och "53E" insydda i den ursprungliga rullen som är en Söderrulle.

Mr H

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 04 juni 2010, 16:40:03 PM
- H15 på linje 53 kunde man se med linjenummerrulle.
- Min destrulle från H15 innehåller också mest ytterstadsdestinationer.
- Mitt bud ang linjer med H15 på stomturer M-F före kl 19 år 1962 blir: Linje 30, 33 och 53.

Mvh Gunnar


Först ett stort tack för en väldigt bra bild på H15-vagnen!

Vad det gäller H15's användning på stomturer 1962 så håller jag med om linjerna 30, 33 och 53. Dessutom vill jag lägga till linje 65. 1962 jobbade jag konduktör på linje 65 vid  ett flertal tillfällen och det var även under dagtid när inga förstärkningsvagnar rullade.

M v h
Ingwar

Hasse L

Det var väl bara 30 som hade H15 även kvällstid och söndagar (t o m 4.4.1964).

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 04 juni 2010, 18:09:04 PM
På den linjenummerrulle från H15 som jag har är "53" och "53E" insydda i den ursprungliga rullen som är en Söderrulle.

Mr H
OK, på min finns det inget mellan "51E" och "64" så den är väl äldre eller från en Hornsbergsvagn.

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 04 juni 2010, 18:20:12 PM
Vad det gäller H15's användning på stomturer 1962 så håller jag med om linjerna 30, 33 och 53. Dessutom vill jag lägga till linje 65. 1962 jobbade jag konduktör på linje 65 vid  ett flertal tillfällen och det var även under dagtid när inga förstärkningsvagnar rullade.

M v h
Ingwar
Ok, jag tog mina första SS-bilder i augusti 1962 så om det gick H15 på stomturerna på linje 65 under hösten 1962 så grämer jag mig om jag missade dessa. Många nylevererade H24 och H25 sattes väl i trafik från eftersommaren/hösten -62 som kanske påverkade utsättningen av H15 på linje 65.

Mvh Gunnar

Mr H

Min Söderrulle från H15 ser ut så här fritt ur minnet:

33,51,53,53E,55,59,64,70?,78,79,79H,90,91,100,102,103,104 och 106

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 04 juni 2010, 21:58:13 PM
Min Söderrulle från H15 ser ut så här fritt ur minnet:

33,51,53,53E,55,59,64,70?,78,79,79H,90,91,100,102,103,104 och 106

Mr H

Min H15-rulle har:
33,34,51,51E,64,64E,65,65E,70,73,73E,78,79,79H,90,91,184

/Gunnar

Mr H

OK bör väl vara Söderrullar båda två och det är det jag undrar finns det Hornsbergsrullar eller för andra garage?

Nu har jag rotat fram min rulle här (familjen får vänta på frukosten! :D) och den har

33,51,53 (insydd),53E (insydd), 55,59,64,78,79,79H,60,73,90,91,100,102,103 (insydd),106.

Minnet var inte så pjåkigt ändå men skillnaderna är ju lite intressanta. Du verkar ha en latare vagns rulle ( ;D ;D ;D) som har gått mer på extraturer medan min är en nattsuddare ( :D :D :D).

Frågan kvarstår finns det rullar för andra garage?

Mr H

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 04 juni 2010, 19:02:31 PM
Ok, jag tog mina första SS-bilder i augusti 1962 så om det gick H15 på stomturerna på linje 65 under hösten 1962 så grämer jag mig om jag missade dessa. Många nylevererade H24 och H25 sattes väl i trafik från eftersommaren/hösten -62 som kanske påverkade utsättningen av H15 på linje 65.

Mvh Gunnar

Vid närmare rannsakning av mitt minne och de sparsamma anteckningar jag hittat så stämmer det att de flesta turerna jag jobbade på linje 65 var under våren och försommaren 1962. Under sommaren fick jag förflyttning från Söderhallen till Brännkyrkahallen och fick fast jobb på linje 14. Så det kan nog stämma att H15 försvann från stomturerna i samma veva.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 05 juni 2010, 08:54:13 AM
OK bör väl vara Söderrullar båda två och det är det jag undrar finns det Hornsbergsrullar eller för andra garage?

Nu har jag rotat fram min rulle här (familjen får vänta på frukosten! :D) och den har

33,51,53 (insydd),53E (insydd), 55,59,64,78,79,79H,60,73,90,91,100,102,103 (insydd),106.

Minnet var inte så pjåkigt ändå men skillnaderna är ju lite intressanta. Du verkar ha en latare vagns rulle ( ;D ;D ;D) som har gått mer på extraturer medan min är en nattsuddare ( :D :D :D).

Frågan kvarstår finns det rullar för andra garage?

Mr H

Eller om min är äldre (inga nattlinjer men 184) och kanske från en H15 från Hammarby?

Mvh Gunnar