Büssing på 501 och 511

Startat av Hasse L, 31 maj 2010, 21:37:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 01 juni 2010, 22:23:56 PM
Jag körde Muskö från Hornsberg vid ett enda tillfälle, då var f.d. MOAB-vagnar vanliga i den trafiken. Själv hade jag en H39 eller H40 (minns inte vilken nu, det var ur serien 4551-52 (H39) eller 4553-54 (H40). Troligen var det en H39.
Hur som helst, de slöa H63:orna talades det mycket om, speciellt när det gällde den sega backen upp ur Muskötunneln. Synd var det om den som hamnade bakom en sån.
Ovan som jag var vid min vagn kom jag iväg sist i konvojen mot Stockholm. De ljusblå f.d. Mälaröbussarna försvann i fjärran, medan jag kämpade med de sex växlarna i min fullsatta Büssing Präfekt. Svansmotor och manuell växellåda var inte en kombination att leka med. Jag minns att det muttrades en del bland gubbarna, men de kom förstås hem den dan också.

/Ted

H39 och H40 var alltså Büssing Präfekt med manuell växellåda. Jag har helt glömt bort dessa men ser i Bussgaraget http://homepage.mac.com/kgberglund/bussgaraget/home3.htm att de var från 1969. Till vilket ändamål anskaffades dessa?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost


Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juni 2010, 22:50:35 PM
Rundturs och beställningstrafik

Ja, nu klarnar minnet. Hur gamla de blev vet jag inte men de var i alla fall slopade när SvOf gav ut SL-boken 1981. Fram till 1981 såg jag ofta Muskö-kavalkaden från Jordbro station, eftersom den kom ungefär samtidigt som jag väntade på mitt pendeltåg och jag minns H32, H38, Ikarus och MOAB-bussarna men inte H39 och H40. Vilket naturligtvis inte innebär att jag tvivlar på att de använts där.

Var det Bengt Helgesson (sedermera Helmark) som sålde dessa bussar till SL?


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

christian berg

Mycket trevliga bilder!

Beträffande H38-orna så förlorade åtminstone 4004,4005, 4008,4009 och 4012 sina namn. på slutet 1979 gick gock 4004, 4005 och 4008 återigen i flygbusstrafiken stationerade i Bromma. 4009 och 4012 försvann 1978 tillsammans med 4007 som krockat. Inte bara 4008 utan även 4004 och 4013 fann privata ägare, men nu verkar alla vara borta.

H39-H40 försvann tidigt redan 1975-76, en fanns kvar länge (4553)som orkesterbuss, stod i Fisksjöäng i slutet av 80-talet. De MOAB-vagnar som användes för Muskötrfiken var väl H60 och möjligen H61. Har ett minne av H60 på linje 69, vilket dock torde ha varit ett undantag.

Hälsningar
Christian B

Hasse L

Citat från: HJP skrivet 01 juni 2010, 09:33:07 AM
****
Vad är det för linjenummerskylt på sidan? Klisterlapp?

HJP
Det var en sidoskylt av papp avsedd för fönstret i bussar utan inbyggd skylt. Roade oss med att tejpa upp den i det tomma vänsterskåpet, men den brukade lossna.
/H

Gunnar D


Citat från: Cero skrivet 31 maj 2010, 22:12:03 PM
Härliga tidsdokument och kul att se Büssing (och även Leyland) på linjer i de höga nummerserierna. Det hör inte till vanligheterna men utifrån bilderna som visas här och visats av andra tidigare så förefaller det inte ha varit helt ovanligt med Büssing i Norrort och Solna och Leyland utåt Huddinge.

H32 kunde även ses i sydväst som här vid hpl Hundhamravägen i Norsborg 1974.

Mvh Gunnar

Jan-Peter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2010, 21:40:13 PM
Man skall aldrig säga aldrig men jag är rätt säker på att Büssing aldrig gick på Arlanda. Det var ju också olika garage som körde flygbussarna till Bromma respektive Arlanda. Däremot användes Büssing (både H32 och H38) flitigt på Muskötrafiken och det var ju en ganska tuff körning det också. De lär ha haft rätt svårt att ta sig upp för backen i Muskötunneln.


Det var som jag minns riktigt dåliga hel & halvljus till man böt ut de rektangulära lamporna till runta om det var  H4 eller inte minns jag inte,men bättre lyse blev det.
Höll nära på att back in i en u-båt i en av gångarna i Musköbasen.
Tänk vilka rubriker :Buss krockade med ubåt.Men det gicbr trots dåliga backljus
Fd 8612 Hornsberg.Jan-Peter

Cero

Citat från: Gunnar D skrivet 02 juni 2010, 14:59:14 PM

H32 kunde även ses i sydväst som här vid hpl Hundhamravägen i Norsborg 1974.

Mvh Gunnar

Sedär! Alltid lär man sig något nytt. Antar att det är en nybodavagn som förirrat sig ut i salladen.

HJP

Citat från: Mr H skrivet 01 juni 2010, 10:50:33 AM
Avrustningen" var ju egentligen inte så märkvärdig, utvändigt var det väl bara namnet som försvann, och de behöll littera H38.

Mr H
****
Men invändigt, vid barnvagnsplatsen, hade H38 en metallställning för bagage. Togs den bort? Gissningsvis inte, eftersom littera H38 behölls.

HJP

HJP

Citat från: Mr H skrivet 01 juni 2010, 11:13:12 AM
Sidoskylten på H32:an ser ut som en sådan där vanlig plastskylt som bl.a Råsta hade vid ingångsdörren på sina vagnar. Fyndigt att pilla in den där!

Mr H
****
Menar du att skylten är "inpillad" i bilden? Hmmm, kanske det....?

HJP

Mr H

Nja jag tänkte mig snarare att den var inpillad i skyltskåpet. Jag har för mig att den vanliga SL-skylten var i masonite eller något liknande och att det inte var ett jättejobb att ta bort den. Inifrån skyltskåpet alltså. Möjligen satt den bara med några klämmor? Jag kanske förväxlar det här nu och det fanns väl dessutom i olika utföranden?

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 03 juni 2010, 12:47:54 PM
Nja jag tänkte mig snarare att den var inpillad i skyltskåpet. Jag har för mig att den vanliga SL-skylten var i masonite eller något liknande och att det inte var ett jättejobb att ta bort den. Inifrån skyltskåpet alltså. Möjligen satt den bara med några klämmor? Jag kanske förväxlar det här nu och det fanns väl dessutom i olika utföranden?

Mr H
****
Jag tror att dessa skyltar var av tjock papp, med förstärkta kanter. De sattes mot fönstrets insida, med klämmor som satt strax nedanför fönstrets nederkant.
Den ordinarie dest-skylten vevades fram, siffra för siffra. H32 hade plats för tresiffriga nummer.
Förutom att pappskylten var för stor för linjenummerkrukan, så tror jag att det skulla vara nästan omöjligt att pilla dit den.

HJP

Mats W

Citat från: Ted S skrivet 01 juni 2010, 22:23:56 PM
Jag körde Muskö från Hornsberg vid ett enda tillfälle, då var f.d. MOAB-vagnar vanliga i den trafiken. Själv hade jag en H39 eller H40 (minns inte vilken nu, det var ur serien 4551-52 (H39) eller 4553-54 (H40). Troligen var det en H39.
Hur som helst, de slöa H63:orna talades det mycket om, speciellt när det gällde den sega backen upp ur Muskötunneln. Synd var det om den som hamnade bakom en sån.
Ovan som jag var vid min vagn kom jag iväg sist i konvojen mot Stockholm. De ljusblå f.d. Mälaröbussarna försvann i fjärran, medan jag kämpade med de sex växlarna i min fullsatta Büssing Präfekt. Svansmotor och manuell växellåda var inte en kombination att leka med. Jag minns att det muttrades en del bland gubbarna, men de kom förstås hem den dan också.

/Ted

Tänk när man fick en H2 till Muskö, bättre än de gungiga H51 speciellt 4886 el 5116 då kunden man hålla jämna steg med "rävarna" som körde stadigt på Muskö

Staffan Sävenfjord

Citat från: christian berg skrivet 02 juni 2010, 10:33:30 AM

H39-H40 försvann tidigt redan 1975-76, en fanns kvar länge (4553)som orkesterbuss, stod i Fisksjöäng i slutet av 80-talet.

Hälsningar
Christian B

Det borde ha varit den som Ola Wortzelius köpte. Han har berättat att han ägde en Büssing under den tid han drev ett företag för orkestertransporter. I dag säljer Wortzelius kinesiska King Long.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2010, 08:42:57 AM
Det borde ha varit den som Ola Wortzelius köpte. Han har berättat att han ägde en Büssing under den tid han drev ett företag för orkestertransporter. I dag säljer Wortzelius kinesiska King Long.

Nja, den Büssing som Turnébuss hade var FRY464, köpt från Nilsson i Sjötorp och ingen fd SL-buss.