Büssing på 501 och 511

Startat av Hasse L, 31 maj 2010, 21:37:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


4 st ¨avrustade¨ flygbussar typ H38 fanns en tid i Hornsbergshallen. De tursattes på lite avsides linjer som 501 S:t Eriksplan - Ulriksdal.


Alldeles vanlig H32 Büssing också från Hornsbergshallen på 511:an till Storskogstorget.
Rotundan i all sin prakt och Vinterpalatset i bakgrunden.

Cero

Härliga tidsdokument och kul att se Büssing (och även Leyland) på linjer i de höga nummerserierna. Det hör inte till vanligheterna men utifrån bilderna som visas här och visats av andra tidigare så förefaller det inte ha varit helt ovanligt med Büssing i Norrort och Solna och Leyland utåt Huddinge.

När avvecklades egentligen Büssing som flygbussar? Bilden på 4008 är ju från 1974 och då skulle alltså bussen ifråga redan vara ersatt med nyare vagnar (Volvo B58?) som flygbuss. Och vad hände med 4004-4013 efter flygbusstiden?

Peter Rost

#2
Vilka härliga bilder! :) Hörde för något år sedan att även Leyland H34, trafikerade 511:an vid två tillfällen. När det gäller H38:orna i Bromma, togs de ur trafik på hösten 1979, och ersattes av SL- H1 Volvo Säffle B58, serien 5632-41. Tor att samtliga flygbussar hamnade på skroten i Högdalen, utom 4008. Intressant varför 4008 "avrustades" som flygbuss redan-74.

/Peter

Cero

Citat från: Peter Rost skrivet 31 maj 2010, 22:27:46 PM
Vilka härliga bilder! :) Hörde för något år sedan att även Leyland H34, trafikerade 511:an vid två tillfällen. När det gäller H38:orna i Bromma, togs de ur trafik på hösten 1979, och ersattes av SL- H1 Volvo Säffle B58, serien 5632-41. Tor att samtliga flygbussar hamnade på skroten i Högdalen utom 4008. Intressant varför 4008 "avrustades" som flygbuss redan-74.

/Peter

Tack för infon. 1979 passar bättre med vad jag kommer ihåg angående dessa flygbussar och det årtalet gör det ju också logiskt att de gick till skrot, tolv år gamla. Det som gjorde mig undrande är egentligen detsamma som din reflektion angående 4008 och för om trafiken skulle ha avslutats 1974 var ju knappast bussarna skrotfärdiga efter sju år i trafik utan i så fall borde ha fått andra uppgifter.

HJP

Citat från: Hobgoblin skrivet 31 maj 2010, 21:37:39 PM
4 st ¨avrustade¨ flygbussar typ H38 fanns en tid i Hornsbergshallen.
Härliga bilder  :D
"Avrustade" H38, blev det liktydigt med H32?

HJP

Max W

Citat från: Hobgoblin skrivet 31 maj 2010, 21:37:39 PM


Alldeles vanlig H32 Büssing också från Hornsbergshallen på 511:an till Storskogstorget.
Rotundan i all sin prakt och Vinterpalatset i bakgrunden.
Härlig bild! 4091 var en av de tre vagnar som användes för linjemätning på Råsta-, och Upplands Väsbylinjerna en helg våren 1969 då SL "på allvar" tog över trafiken från SJ.
De övriga vagnar i linjemätningstrafik den helgen var 4092 och 4093.
Trafikmästarna Ivar Palmgren och Sune Nilsson från Råsta och Tachografgruppchefen Erik Hjalmarsson från centrala planeringen körde var sin vagn. Jag själv var protokollförare åt Sune Nilsson.
Vilka minnen!
Max

HJP


****
Vad är det för linjenummerskylt på sidan? Klisterlapp?

HJP

Mr H

Var det inte så att vissa H38 "avrustades" för att både kunna användas i Brommatrafiken samt som beställningsvagnar vid behov. Sannolikt hade man väl byggt om för många från början. "Avrustningen" var ju egentligen inte så märkvärdig, utvändigt var det väl bara namnet som försvann, och de behöll littera H38.

Mr H

Mr H

PS

Sidoskylten på H32:an ser ut som en sådan där vanlig plastskylt som bl.a Råsta hade vid ingångsdörren på sina vagnar. Fyndigt att pilla in den där!

DS

Mr H

Stefan P

Hej

Den fd. flygbussen på första bilden gick de bara Bromma eller gick de på Arlanda också?
Det skulle vara kul att se bilder på flygbussar geom tiderna i olika städer, hur de varit målade och strajpade?

mvh Stefan P

Max W

Innan Arlanda fanns gick flygbussarna från Nybropaviljongen vid Nybroplan. Vaho Eier har fotodokumenterat stora delar av sitt yrkesliv, bl.a. som flygbussförare. Här är adressen till artikeln om flygbussarna.
http://www.trafikminnen.se/flygbussarna_till_bromma.html
/Max

Ulf Broman

Citat från: Stefan P skrivet 01 juni 2010, 11:18:38 AM
Hej

Den fd. flygbussen på första bilden gick de bara Bromma eller gick de på Arlanda också?
...
mvh Stefan P

Jag vet inte säkert men jag har inte hört talas om att de skulle gått på Arlanda. Minnena från resor med fullsatta Büssing på 195-an uppför backen i Västberga Allé och hur svårt den hade att få upp fart gör att jag tror att de absolut inte hade något på motorvägen till Arlanda att göra.

Peter Rost

Citat från: HJP skrivet 31 maj 2010, 22:44:21 PM
Härliga bilder  :D
"Avrustade" H38, blev det liktydigt med H32?

HJP
Citat från: Mr H skrivet 01 juni 2010, 10:50:33 AM
Var det inte så att vissa H38 "avrustades" för att både kunna användas i Brommatrafiken samt som beställningsvagnar vid behov. Sannolikt hade man väl byggt om för många från början. "Avrustningen" var ju egentligen inte så märkvärdig, utvändigt var det väl bara namnet som försvann, och de behöll littera H38.

Mr H

Samt att bagagehyllan vid barnvagnsplatsen monterades ned i de fyra H38:orna. 8)

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Broman skrivet 01 juni 2010, 19:26:22 PM
Jag vet inte säkert men jag har inte hört talas om att de skulle gått på Arlanda. Minnena från resor med fullsatta Büssing på 195-an uppför backen i Västberga Allé och hur svårt den hade att få upp fart gör att jag tror att de absolut inte hade något på motorvägen till Arlanda att göra.

Man skall aldrig säga aldrig men jag är rätt säker på att Büssing aldrig gick på Arlanda. Det var ju också olika garage som körde flygbussarna till Bromma respektive Arlanda. Däremot användes Büssing (både H32 och H38) flitigt på Muskötrafiken och det var ju en ganska tuff körning det också. De lär ha haft rätt svårt att ta sig upp för backen i Muskötunneln.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juni 2010, 21:44:39 PM
Nä särskilt lämpade för Muskötrafiken var dom inte, efterföljarna Vo B58/Ikarus (H51) och i undantagsfall Sc CR 112 (H11) var betydligt trevligare.

Gick det förresten Sc CR 111 (H59) till Muskö nån gång?, annat än i nödfall alltså.

Jag körde Muskö från Hornsberg vid ett enda tillfälle, då var f.d. MOAB-vagnar vanliga i den trafiken. Själv hade jag en H39 eller H40 (minns inte vilken nu, det var ur serien 4551-52 (H39) eller 4553-54 (H40). Troligen var det en H39.
Hur som helst, de slöa H63:orna talades det mycket om, speciellt när det gällde den sega backen upp ur Muskötunneln. Synd var det om den som hamnade bakom en sån.
Ovan som jag var vid min vagn kom jag iväg sist i konvojen mot Stockholm. De ljusblå f.d. Mälaröbussarna försvann i fjärran, medan jag kämpade med de sex växlarna i min fullsatta Büssing Präfekt. Svansmotor och manuell växellåda var inte en kombination att leka med. Jag minns att det muttrades en del bland gubbarna, men de kom förstås hem den dan också.

/Ted