Äldre bilder på linje 69 sökes!

Startat av Max W, 26 maj 2010, 11:26:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Max W

Hej alla bussfotografer!
Jag håller på med en historik om busstrafiken till / från Blockhusudden i Stockholm som ska publiceras på min hemsida www.trafikminnen.se
Nu undrar jag om någon av Er bussfotografer har bilder på  linje 69, gärna från förr i tiden, men även nutidsbilder som jag kan få använda som illustration i historiken.
Tack på förhand
Max

Mr G





Hej Max. Hittade ingen 69:a alls inscannad i nya datorn. Endast ett par bilder på 69X, varav den ena i usel kvalitet. Hälsningar Mr G
吉先生

Max W

Hej Mr G!
Jag tackar för hjälpen och sparar ner den första. Kan säkert bli bra illustration den med eftersom 69 funnits med både A,B,E och X.
Hoppas på fler bilder från Din kollegor.
/Max

Mr G

吉先生

Andreas

Citat från: Mr G skrivet 26 maj 2010, 15:26:02 PM
Har det inte funnits 69K också?
Jo, det stämmer och den är den nyaste av innerstadslinjerna just nu (tror jag). 69K innebär att den går till Kaknästornet (därav 69K) istället för till Blockhusudden. I och med linje 69K, så rullar denna precis samma sträcka som vanliga 69, den stannar dock inte vid hållplats Kaknäs, åtminstone inte i riktning mot Fridhemsplan. Därefter borde det dock vara så att man skiftar om till linje 69 i skyltskåpen på även bussarna på linje 69K, för jag har bara sett 69 + 69K i riktning mot Djurgården och endast linje 69 mot Fridhemsplan.

Mr G

Fast 69K fanns redan på den gamla goda tiden, nånstans runt 1970. 69K blev 69X eller så var det tvärtom.
吉先生

Max W

Citat från: Mr G skrivet 26 maj 2010, 21:50:45 PM
Fast 69K fanns redan på den gamla goda tiden, nånstans runt 1970. 69K blev 69X eller så var det tvärtom.
Det stämmer. Jag minns inga datum eller turordning på nummerändringarna för "Kaknästurerna" men förutom att den kallats 69X resp.K hade den nummer 68 några år.
Just nu håller jag på att läsa in mig på jättefint material om tillstånden jag fått av Jimmy Bergman som underlag för "dokument Blockhusudden". Efter att jag bearbetat det kan jag återkomma med lite bättre besked än så här.
/Max


Mikael T Nilsson






Hej,

Jag hittade snabbt några bilder på linje 69/69K som du får använda om du vill. Du får redigera dem, förminska etc om du vill.

Bilderna är från olika epoker och hör egentligen hemma i olika forum här på Bussnack, men jag lägger ut dem samlat här.


Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Max W

HÄRLIGT!!
Varmt tack, Mikael!
Ska resa bort i helgen, men har sparat ned alla fyra bilderna. Fortsätter arbetet med artikeln nästa vecka

/Max

Andreas

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 maj 2010, 08:33:22 AM

Hej,

Jag hittade snabbt några bilder på linje 69/69K som du får använda om du vill. Du får redigera dem, förminska etc om du vill.

Bilderna är från olika epoker och hör egentligen hemma i olika forum här på Bussnack, men jag lägger ut dem samlat här.




Trevliga bilder! Alla bilder som du har tagit nu kan man väl se som historia snart, i och med att just linje 69 och 69K exempelvis inte kommer att rulla vid Fridhemsplan något mer i framtiden (som det nu då iaf verkar se ut) och kära gamla 52:an får komma tillbaka, med glädje!  :D De två senare bilderna, dvs. på Busslink 5045 och MAN-boggien, får man väl båda se som speciella händelser idag. 5045 vet jag inte ens om den lever fortfarande (tror det dock), men då borde den ju isf synas på Söderhallenlinjerna (vet iofs att det var 2009 du tog bilderna, men sett från idag så... :P) samt MAN-boggien, som väl överlag inte är särskilt vanligt och heller inte särskilt smidig att åka med på gatorna på Kungsholmen exempelvis, med mycket skarpa kurvor, backar hit och dit osv. Har också hunnit se MAN-boggibussar där ett par ggr, men har aldrig lyckats få någon på bild. Återigen, ett stort tack!  :)

Mikael T Nilsson

Citat från: Max W skrivet 29 maj 2010, 08:47:07 AM
HÄRLIGT!!
Varmt tack, Mikael!
Ska resa bort i helgen, men har sparat ned alla fyra bilderna. Fortsätter arbetet med artikeln nästa vecka

/Max

Citat från: Andy91 skrivet 29 maj 2010, 11:51:24 AM
Trevliga bilder! Alla bilder som du har tagit nu kan man väl se som historia snart, i och med att just linje 69 och 69K exempelvis inte kommer att rulla vid Fridhemsplan något mer i framtiden (som det nu då iaf verkar se ut) och kära gamla 52:an får komma tillbaka, med glädje!  :D De två senare bilderna, dvs. på Busslink 5045 och MAN-boggien, får man väl båda se som speciella händelser idag. 5045 vet jag inte ens om den lever fortfarande (tror det dock), men då borde den ju isf synas på Söderhallenlinjerna (vet iofs att det var 2009 du tog bilderna, men sett från idag så... :P) samt MAN-boggien, som väl överlag inte är särskilt vanligt och heller inte särskilt smidig att åka med på gatorna på Kungsholmen exempelvis, med mycket skarpa kurvor, backar hit och dit osv. Har också hunnit se MAN-boggibussar där ett par ggr, men har aldrig lyckats få någon på bild. Återigen, ett stort tack!  :)

Roligt att ni uppskattade bilderna. Ja, det är sant, även de två nyare bilderna är/blir historia inom kort.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Härliga bilder särskilt på H59 an...  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Roland Hn

Glöm inte den gamla H12 an (Väglusen) som trafikerade linje 69 vid slutet av 40-talet. Vad jag minns, gick den i 40 minuterstrafik mellan Nybroplan och Blockhusudden. Spårvägsmuséet har en modell av bussen. I boken Alla våra bussar finns en annonsbild på sidan 69.

Roland?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Roland Hn skrivet 01 juni 2010, 19:31:29 PM
Glöm inte den gamla H12 an (Väglusen) som trafikerade linje 69 vid slutet av 40-talet. Vad jag minns, gick den i 40 minuterstrafik mellan Nybroplan och Blockhusudden. Spårvägsmuséet har en modell av bussen. I boken Alla våra bussar finns en annonsbild på sidan 69.

Roland?

Ditt minne är bra. 69:an gick i 40 minuterstrafik redan 1937.


Tidtabellen från 1937 års SS-karta.

M v h
Ingwar

Max W

OJ,OJ,OJ!!!
Tack för den bilden Ingwar! Ska lägga in den så kronologiskt det går i blivande dokumentet om linje 69.
/Max