3303-3305 var vanliga boggibussar,inte godsbussar,3303 gick senare en tid på linjen Göteborg-Sälen också
Något som jag inte heller påstår.
Vad gäller motorer finns olika varianter. De bussar som har G7 låda har en starkare motor troligen D eller E variant. Men 3376-3379 hade vad jag kommer ihåg B motorer som är mycket svagare. Sedan är det inte alltid som B motorer uppfattas som svagare.De allra första van Hool i expressutförande och med kaross/korg i 310 utförande var 2425-2434. Dessa hade den starkare motorn och en växellåda av S6 typ (troligenS6-90). Nästa variand som kom ett år senare hade ett moderniserat chassie. Här hade 2607-2612 man vxl (S&90) medan 2613&2614 hade automatlåda 5HP590. Men då krävdes svagare motor för att inte växellådorna skulle bli sönderkörda. Därefter kom båda varianterna och jag vill minnas att 3173 hade G7 låda och stark motor (Viking färg från början,senare "vanlig" färg och insatt på linje 830 omloppet). Därefter kom det 3303-3306&3309&3310 med G7 och stark motor medan de fyra 3376-3379 hade den svagare B motorn och automatlåda 5HP590. Fö var en av de sista (3378?) E6 X målad).Det finns alltså förklaringar till att bussar med automatlåda inte orkade så mycket. När det gäller bussar typ 2613,2614 m fl så stod några i Alingsås sommaren 1998 och hade då målats om i röd färg.Någon skulle sagt klarröd färg och dessa bussar satte Swebus Express in på en linje till jan-åke:s hemtrakter i Dalarna. Kanske enbart till Borlänge eller Mora. Inte Malung.
Lasse skriver nedan att 3309 och 3310 har B motor och G7 låda. Det var alltså inte alla med G7 som fick starkare motorer.