Författare Ämne: GDG Godsbussar  (läst 3016 gånger)

1896

  • Gäst
GDG Godsbussar
« skrivet: 22 maj 2010, 19:46:17 PM »
Trafikerade Karlstad - Gävle - Karlstad med Borlänge förare:

3927: www.wasatrafik.se/gdg/gdg4127.jpg

3306: www.wasatrafik.se/swebus/SWEBUS/37.jpg

1896

  • Gäst
SV: GDG Godsbussar
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2010, 19:20:43 PM »
Tänkte nog att det var GDG:s linje, även 3303-05 gick ju stadigt på linje 800....  :D

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3668
SV: GDG Godsbussar
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2010, 21:28:50 PM »
3927 ingick i en serie om fyra (2+2) bussar som GDG satte in Göteborg-Gävleoch 3925 skrevs på Karlstad och de övriga på GDG Expressomlopp. Sedan så skrevs några om . Dessa bussar hade godsutrymme av lite större typ och en dörr i mitten.

3306 är en buss som sattes in av Swebus på 800 linjen, i första hand sträckan Karlstad-Borlänge och den ingick i serien 3303-3305 och alltså 3306. Sedan fanns även två ytterligare som sattes in sträckan Östersund-Örnsköldsvik och troligen ända till Umeå.Jag såg dessa båda i Göteborg innan de sattes i trafik.
Märk att 1896 blandar ihop två olika nummersättningstyper där 3927 är GDG gamla nummer och 3306 är SJ:s nummerserie.
Wasatrafik införde ca 1989 en variant av GDG gamla nr serie. Okey gamla och gamla. Den nummersätning som gavs från 1 maj 1990 bygger på den gamla.

Utloggad j-a

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3313
SV: GDG Godsbussar
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2010, 22:35:14 PM »
3927 ingick i en serie om fyra (2+2) bussar som GDG satte in Göteborg-Gävleoch 3925 skrevs på Karlstad och de övriga på GDG Expressomlopp. Sedan så skrevs några om . Dessa bussar hade godsutrymme av lite större typ och en dörr i mitten.

3306 är en buss som sattes in av Swebus på 800 linjen, i första hand sträckan Karlstad-Borlänge och den ingick i serien 3303-3305 och alltså 3306. Sedan fanns även två ytterligare som sattes in sträckan Östersund-Örnsköldsvik och troligen ända till Umeå.Jag såg dessa båda i Göteborg innan de sattes i trafik.
Märk att 1896 blandar ihop två olika nummersättningstyper där 3927 är GDG gamla nummer och 3306 är SJ:s nummerserie.
Wasatrafik införde ca 1989 en variant av GDG gamla nr serie. Okey gamla och gamla. Den nummersätning som gavs från 1 maj 1990 bygger på den gamla.
3303-3305 var vanliga boggibussar,inte godsbussar,3303 gick senare en tid på linjen Göteborg-Sälen också

Utloggad j-a

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3313
SV: GDG Godsbussar
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2010, 23:07:57 PM »
3-4-5 var väl dessutom automater också?
6, 9-10 hade G7
Nej dom hade också G7 låda,men däremot 3376,3377 var automater,dom var väldigt orkeslösa uppför Sälenbacken

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3668
SV: GDG Godsbussar
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2010, 19:02:17 PM »
3303-3305 var vanliga boggibussar,inte godsbussar,3303 gick senare en tid på linjen Göteborg-Sälen också

Något som jag inte heller påstår.

Vad gäller motorer finns olika varianter. De bussar som har G7 låda har en starkare motor troligen D eller E variant. Men 3376-3379 hade vad jag kommer ihåg B motorer som är mycket svagare. Sedan är det inte alltid som B motorer uppfattas som svagare.De allra första van Hool i expressutförande och med kaross/korg i 310 utförande var 2425-2434. Dessa hade den starkare motorn och en växellåda av S6 typ (troligenS6-90). Nästa variand som kom ett år senare hade ett moderniserat chassie. Här hade 2607-2612 man vxl (S&90) medan 2613&2614 hade automatlåda 5HP590. Men då krävdes svagare motor för att inte växellådorna skulle bli sönderkörda. Därefter kom båda varianterna och jag vill minnas att 3173 hade G7 låda och stark motor (Viking färg från början,senare "vanlig" färg och insatt på linje 830 omloppet). Därefter kom det 3303-3306&3309&3310 med G7 och stark motor medan de fyra 3376-3379 hade den svagare B motorn och automatlåda 5HP590. Fö var en av de sista (3378?) E6 X målad).Det finns alltså förklaringar till att bussar med automatlåda inte orkade så mycket. När det gäller bussar typ 2613,2614 m fl så stod några i Alingsås sommaren 1998 och hade då målats om i röd färg.Någon skulle sagt klarröd färg och dessa bussar satte Swebus Express in på en linje till jan-åke:s hemtrakter i Dalarna. Kanske enbart till Borlänge eller Mora. Inte Malung.

Lasse skriver nedan att 3309 och 3310 har B motor och G7 låda. Det var alltså inte alla med G7 som fick starkare motorer.
« Senast ändrad: 24 maj 2010, 19:51:20 PM av S Svensson »

1896

  • Gäst
SV: GDG Godsbussar
« Svar #6 skrivet: 24 maj 2010, 19:08:19 PM »
Det är Röd Express du avser, gick på Mora - Falun/Borlänge - Stockholm, och skulle vara en billigare variant av Expressen, trafikerades av gamla uttjänta Vanhooler som lackades Röda.

Snudd på synd att den försvann....  :'(