GDG Kalkyl nr

Startat av 1896, 03 maj 2010, 10:32:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

#30
2876 EDG 252 Vanhool  Sandviken
2877 DYP  437  Volvo Strada  (Lier) fanns i Borlänge i några år
2878 ENO 114  Vanhool  Karlstad?
2975 EHM 086  Vanhool
2977 EHM 088 Volvo Strada (Lier) placerad i malung efter expressen
2978 FHM 364 Volvo Strada (Lier)

1896

Då måste 2875 ha varit en Lier Strada, och 2976 en vanhool. Kan det vara rätt ?  ???

j-a

Ska kolla lite om jag hittar några mer gamla listor ,är själv inte säker på 2875,2976

Peter Öden

Hej !

2875 / EHN 683 Volvo B 58-60 T Lier Strada  1968
2976 / BHM 066 Volvo B 58-60 T Van Hool  1969

Mvh Peter Ö

j-a

Citat från: j-a skrivet 13 maj 2010, 18:53:17 PM
2875 OB 283   Volvo Strada (Lier)   (Saknar nya reg nr)
2876 EDG 252 Vanhool  Sandviken
2877 DYP  437  Volvo Strada  (Lier) fanns i Borlänge i några år
2878 ENO 114  Vanhool  Karlstad?
2975 EHM 086  Vanhool
2976  O636     Vanhool   (Saknar nya reg nr)
2977 EHM 088 Volvo Strada (Lier) placerad i malung efter expressen
2978 FHM 364 Volvo Strada (Lier)

j-a

Tack för det där kom nya nummren också
:)

1896

Tack, Visste att det var två av varje, men i vilken ordning ? Har nån chassi nr på 1950 också ?

Mats Karlsson

Citat från: 1896 skrivet 13 maj 2010, 19:10:31 PM
Tack, Visste att det var två av varje, men i vilken ordning ? Har nån chassi nr på 1950 också ?
Chassinr 524289

1896


Mats Karlsson

Citat från: j-a skrivet 13 maj 2010, 19:08:00 PM
2875 EHN683 OB 283   Volvo Strada (Lier)   (Saknar nya reg nr)
2876 EDG 252 Vanhool  Sandviken
2877 DYP  437  Volvo Strada  (Lier) fanns i Borlänge i några år
2878 ENO 114  Vanhool  Karlstad?
2975 EHM 086  Vanhool
2976 BHM066 O636     Vanhool   (Saknar nya reg nr)
2977 EHM 088 Volvo Strada (Lier) placerad i malung efter expressen
2978 FHM 364 Volvo Strada (Lier)


bilomnibussen

Hej! För att vara petig, chassinumret för 1950 stod med i min tidigare sammanställning om bussen. Vore dessutom trevligt att få en liten utläggning om Scania-beteckningarna. Vad är exempelvis C110L? Alltså inte CR eller CF??
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 13 maj 2010, 22:21:49 PM
Hej! För att vara petig, chassinumret för 1950 stod med i min tidigare sammanställning om bussen. Vore dessutom trevligt att få en liten utläggning om Scania-beteckningarna. Vad är exempelvis C110L? Alltså inte CR eller CF??
Mvh Jan G
När Scania köpte SKV i Katrineholm fanns stora beställningar på bussar på både Scania- och Volvo-chassier inför högertrafikinförandet och tiden däromkring. När dessa var slutlevererade och Scania presenterade sitt "Program Scania" i början av 1968 kom "SKV"-karossering endast att ske på Scania-chassier. Sådana bussar ansågs då helbyggda av Scania. En BF110 med "SKV"-kaross kom alltså att heta CF110L och en B110 med "SKV"-kaross C110L. Under den korta tid som Scania hann bygga bussar med "SKV"-karosser hann endast ytterligare en modell få C-beteckning. Det var B80 som fick heta C80L med "SKV"-kaross. Någon BF80 blev aldrig "SKV"-karosserad. CF110L, C110L och C80L blev endast en parentes i Scanias historia åren 1968-70, i en tid då frontmotorbussarna höll på att tappa sin popularitet. Ersättarna för "SKV"-karosserna kom 1971 i form av CR85 och CR145. Då gick man över från lättmetall till stål, förmodligen för att kunna bygga självbärande karosser, och från frontmotor till bakmotor.
Uppskattningsvis byggdes minst 2 C110L, minst 5 C80L och närmare 70 st CF110L. Kanske någon har mer exkta siffror att bjuda på?

1896

Hittar en 0065 KWY 919 Kalkyl 1403.8, detta var väl en liten Mercedes buss ? Det måste ha varit denna som kom till Borlänge när Swebus började med sin Taxi verksamhet där, men mitt minne....

Vad hade GDG denna till ?  ???

Göran B

Citat från: S Svensson skrivet 08 maj 2010, 18:09:42 PM
...
Vad gäller Nora så är jag litet osäker på om GDG hade bussar där. Sakläget är att GDG förvärvade ett företag där men Länstrafiken i Örebro landsting gick emellan och övertog detta istället. Hur man nu kan göra detta ? Ja -på den tiden skulle köp godkännas av tillståndsmyndigheten.
780801 Erik Larsson Nora överlåtelse till Länstrafik av bussar 396 EFY974 CF 6561;397 EKO270 CF61;398 DPK309 B55;399 EKH390 MB302;400 EKF390 MB 302;401 EGE365 B76 --- 398 SKV och 401 Lier karosser övriga så kallade helbyggda. Säkerligen har Mats och Jan synpunkter ?


GDG hade en hel del bussar i Nora. Man övertog ju Nora Bergslags Järnvägs busstrafik och de hade sina två huvudgarage i Nora och Karlskoga - om jag inte minns fel. Garaget i Nora låg nere vid "Skojarbacken" strax väster om järnvägsverkstäderna.

Länstrafiken tog sedan över detta garage när de tog över GDGs trafik och flyttade då också över de f d Erik Larsson som du pratar om ovan från Larssons f d garage i norra Nora.


Här en tidigare publicerad bild från garageplan (med bl a DPK309) :


S Svensson

#44
Jodå,tack. Men när jag svarade så var det också på frågan. Jag har ju tidigare skrivit om vilka 22 bussar GDG Biltrafik AB tog över från NBJ.

Sedan ser jag en buss som det står 392 på. Jag tycker fotot är bra och undrar över vilket negativmateriel det rör sig om.
Troligen fanns samma färgsättning redan 1939 men jag är inte säker naturligtvis. Bild då är något "skär".