GDG Kalkyl nr

Startat av 1896, 03 maj 2010, 10:32:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Jag har genom Peter Ödén:s försorg tagit del av en GDG vagnlista daterad 830101, och denna ger upphov till en del frågor:

1032 AWO 999 58,9 Vad var detta för buss ?
1215 DFJ 796 Surahammars Trafik Vad var detta för buss ?
1317 BUY 016 1400,9 Var detta en Setra ?
1415 HGH 505 Surahammars Trafik Vad var detta för buss ?
1832 KLF 014 12,3 Var denna stationerad i Kungälv först ? Innan den kom till Ludvika.
1851 APC 471 53,4 Var detta en Scania Säffle ?
2302 GSL 196 Surahammars Trafik Vad var detta för buss ?
2879 AYO 465 58,9 Vad var detta för buss ?
3651 AFG 911 21,7 Var detta en Scania Säffle ombyggd till gods buss ? (16 vagn)

Vidare fanns dessa, jag gissar att det är släpvagnar årsm -50 eller -70 tal:

4100 ADM 265 32,7
4200 GKN 228 37,2
4400 HGS 335 41,1

Sedan följer ett antal fordon med konstiga kalkyl nr, jag gissar att dom flesta är personbilar:

5884 AKN 614 3102,4 Vad var detta för något ?
5940 GHP 724 1400,9 Vad var detta för något ?
5982 CDH 416 Surahammars Trafik Vad var detta för något ?
9625 BCS 055 1400,9 Vad var detta för något ?

Följande kalkyl nr återfinns i listan: (frågan är vad dom innebar)

1101,5
1300,0
1400,9
1401,2 (här återfinns 211:an)
1402,5
1403,8
1510,5
3102,4
3301,9 (borde vara verkstaden i Borlänge)
9000,7

Borde kanske kolla SBH, men det blir väl roligare om vi reder ut det tillsammans.... :D

Peter Öden

Hej !

Kan avge en del svar på dina funderingar 1896:

1032 Vlo B58-60 T Kutter 1x0x0
1317 VW Buss 1973
1851 ScV BF 76.59 Säffle
2302 Sc CR 145 ??
2879 Vlo B 58-60 T  VBK 1968
3651 ScV BF 76.59 Säffle, fd. 299 > 1663.

Mvh Peter Ö

Ulf Fernestad

1032 Vlo B58-60 T Kutter 1x0x0   / Kom från Thore Samuelsson, Ljung 1976
1317 VW Buss 1973  / Kom från Anders Mååg, Insjön 1978
1851 ScV BF 76.59 Säffle  / Kom från Berdén, Vårgårda 1976 ( har uppgift att det är en ScV B110 stämmer detta?)
2302 Sc CR 145 ??  / Scania Ajokki
2879 Vlo B 58-60 T  VBK 1968  /  Kom från Älvängens Omnibustrafik 1969, gammalt nr 261
3651 ScV BF 76.59 Säffle, fd. 299 > 1663

vidare i din undran
4100 är en 71:a Hägglund
4200  "   "  72:a      "
4400  "   "  74:a      ?

5884 en pickup av nåt slag 68 års modell
5940 M-B L307 skåpmodell 79:a
5982 M-B L608 flak 69:a
9625 bör vara en lastmaskin eller nåt liknande
de fyrställiga kalkylnr. kan jag inte den som kan eller borde kunna är Hans j i såfall, nr. tillhör ett kostnadställe inom sevice sidan typ vekstad,bensinstation kiosker m.m.

Ola Almquist

Blivande 2879 finns på bild här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32094.0.

3651 hade Arvika-kaross enligt SBH. 1851 hittar jag inte. Fanns det bussar med Arvika-kaross och årsmodell 1968?

M.v.h.
Ola

S Svensson

1215 DFJ796 MB L508
1415 HGH505 MB L 508

1816 och 1817 saknas på listan 830101 men regnr är CWJ257 MB 0309D/78 resp KBG230/78 MB 0309D. Om någon kan verifiera denna ordning.

Bussar som placeras i Kungälv för Kungälv 12.3 eller Ale 13.6 kan omplaceras då nyare bussan anländer.

1851 anges som B110 ,alltså ej BF110 (Blir osäker på om karossen var Säffle,var det inte Katrineholm,hittar ej karossnr i Ulf R´:s Säfflelista)(Kanske rätt beteckning C110?)

Det förekommer olika uppgifter vad gäller B58-Säffle.
1875,1876,1975-1997 (Höglund Säffle)25 st
och 1877 DUS451 fd Götene

1896

Okej, tack tack, vore ju intressant om någon vet vad Kalkyl nr innebar också.... :)

S Svensson

Citat från: 1896 skrivet 04 maj 2010, 15:31:44 PM
Okej, tack tack, vore ju intressant om någon vet vad Kalkyl nr innebar också.... :)
Sista sidan har väl en förteckning över en del kalkyl och är handskriven.
De nr som inte finns med kanske inte är så intresanta. I princip utgår man från distrikt dvs 1 Göteborg,2 är Värmland 3 är Dalarna och 4 Gästrikland.Tar Du ett fyrsiffrigt nr och tar bort de två sista så kan Du i princip gissa Dig till placeringsort. Även om jag just nu inte kommer på 9900.

1896

5884, kalkyl 3102,4, kan det vara verkstaden i Ludvika tro ?  ???

JDS

Citat från: 1896 skrivet 04 maj 2010, 15:31:44 PM
Okej, tack tack, vore ju intressant om någon vet vad Kalkyl nr innebar också.... :)

Fanns väl även i järnvägsdriften, verkar ha med något slags redovisning att göra. Kan det vara så att man noga bokförde alla kostnader, fordon för fordon, på något slags underkonton med dessa nummer?

1896

Så var det säkert, men jag är mest intresserad av att veta vart fordonen var någonstans....  :-\

JDS

Citat från: 1896 skrivet 05 maj 2010, 15:42:40 PM
Så var det säkert, men jag är mest intresserad av att veta vart fordonen var någonstans....  :-\

Visst, men du ställde ju faktiskt denna fråga i ett särskilt inlägg kl 15.31:44 igår. Vad var meningen med det om du inte var särskilt intresserad av att få reda på svaret?

1896


Peter Öden

Hej !

Vad gäller Scanias chassibeteckningar så fanns väl inte vare sig C 110 eller
CF 80, C 80L och CF 110L fanns !!

Mvh Peter Ö

1896


"vidare i din undran
4100 är en 71:a Hägglund
4200  "   "  72:a      "
4400  "   "  74:a      ?"

Det är släpvagnar alltså ? ??? Ingen av dom finns kvar i bilregistret i alla fall. Annars är det ju sånt som brukar stå på nån gård och skräpa....

S Svensson

Citat från: Ola Almquist skrivet 03 maj 2010, 23:12:37 PM
Blivande 2879 finns på bild här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32094.0.

3651 hade Arvika-kaross enligt SBH. 1851 hittar jag inte. Fanns det bussar med Arvika-kaross och årsmodell 1968?

M.v.h.
Ola

Om jag inte är rätt underrättad så var Arvika en filial till Säffle. Alltså båda ägdes av H Höglund Co AB.Just nu så är frågorna fler än svaren dock. Volvo har en fabrik i Arvika. Det finns minst två buss verkstäder och vill minnas att Volvo är kvar medan ett företag reparerar bussar och ett annat bl a bygger brandbilar. Buffa/Talbert skrev en gång om enstyckstillverkning-flerstyckstillverkning och masstillverkning. Företagen med bussar kanske kan vara enstyckstillverkning och Volvo tillverkar i Arvika som flerstyckstillv. Säffle kan vara exempel på flerstyckstillverkning. Masstillverkning av bussar finns inte i Sverige men önskan finns. Det närmaste som fanns tidigare var Katrineholm och Örnsköldsvik.
Var finns en lista över Arvika byggda bussar?