"Mardröms hållplatsen" Eriksberg!

Startat av Carl Eric, 27 april 2010, 16:22:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Ja, hpl. Eriksberg som ligger mellan Lagnövägen och Östra Ekedal är verkligen en mardröm för passagerarna!

En som jag tänker på ofta är pojken, som inte är mer än 10-12 år, som åker med 425 som går från slussen 15:22. Oftast så går han fram till chauffören och påminner honom om att han ska stanna, men om han glömmer det, så händer det väldigt ofta att chauffören glömmer att stanna, vilket leder till att han måste ropa!

Och vad beror det på då? Jo, för få passagerare och en hållplats som ligger illa till!

Men jag undrar bara, är det någon som har en lösning på detta problem?

Undrar, Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JDS

Citat från: calken skrivet 27 april 2010, 16:22:17 PM
Ja, hpl. Eriksberg som ligger mellan Lagnövägen och Östra Ekedal är verkligen en mardröm för passagerarna!

En som jag tänker på ofta är pojken, som inte är mer än 10-12 år, som åker med 425 som går från slussen 15:22. Oftast så går han fram till chauffören och påminner honom om att han ska stanna, men om han glömmer det, så händer det väldigt ofta att chauffören glömmer att stanna, vilket leder till att han måste ropa!

Och vad beror det på då? Jo, för få passagerare och en hållplats som ligger illa till!

Men jag undrar bara, är det någon som har en lösning på detta problem?

Undrar, Calken

Tryck på stoppknappen strax före hållplatsen?

the0fiskis

Citat från: calken skrivet 27 april 2010, 16:22:17 PM
Ja, hpl. Eriksberg som ligger mellan Lagnövägen och Östra Ekedal är verkligen en mardröm för passagerarna!

En som jag tänker på ofta är pojken, som inte är mer än 10-12 år, som åker med 425 som går från slussen 15:22. Oftast så går han fram till chauffören och påminner honom om att han ska stanna, men om han glömmer det, så händer det väldigt ofta att chauffören glömmer att stanna, vilket leder till att han måste ropa!

Och vad beror det på då? Jo, för få passagerare och en hållplats som ligger illa till!

Men jag undrar bara, är det någon som har en lösning på detta problem?

Undrar, Calken
http://maps.google.se/?ie=UTF8&ll=59.328297,18.356395&spn=0.005331,0.019011&z=16&iwloc=lyrftr:m,0x465f80541c7265db:0xfbe4e58ddbcc172b,59.327594,18.356169
håller med JDS

men jag antar att det han gjorde/gör?

säga till förearen eller gå fram till föraren och säga till när man närmar sig

Dson

Om hållplatsen nu verkar så farlig, så är det kanske dags att göra kommunen uppmärksam på den. Skriv en insändare i en tidning, samla ihop folk och skriv ihop en namninsamling och skicka in till politikerna osv... Finns flertal sätt att påverka på.

Carl W

Citat från: Dson skrivet 27 april 2010, 18:41:35 PM
Om hållplatsen nu verkar så farlig, så är det kanske dags att göra kommunen uppmärksam på den. Skriv en insändare i en tidning, samla ihop folk och skriv ihop en namninsamling och skicka in till politikerna osv... Finns flertal sätt att påverka på.

Risken är att de drar in hållplatsen i så fall. Och det är väl inte tanken med namninsamlingen.

Dson

Citat från: Carl W skrivet 28 april 2010, 20:09:49 PM
Risken är att de drar in hållplatsen i så fall. Och det är väl inte tanken med namninsamlingen.
Ptja, ibland 'är kanske en indragen hållplats betydligt bättre än en farlig hållplats där det förr eller senare kommer ske en dödsolycka?
Men jag håller med. Risken finns. Men å andra sidan, den risken borde vara värd att ta. En sak är i alla fall säker;
Om man tänker så och därför aldrig gör något, då kommer problemen aldrig att lösas...

Carl Eric

Alltså, hållplatsen är verkligen inte farlig, det är bara det att de flesta busschaufförer missar att stanna, trots att man har tryckt på stoppknappen!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JDS

Citat från: calken skrivet 28 april 2010, 20:51:43 PM
Alltså, hållplatsen är verkligen inte farlig, det är bara det att de flesta busschaufförer missar att stanna, trots att man har tryckt på stoppknappen!

Man kan ju sätta sig långt fram och påminna föraren strax innan det är dags att börja bromsa.

Carl Eric

Citat från: JDS skrivet 28 april 2010, 21:22:57 PM
Man kan ju sätta sig långt fram och påminna föraren strax innan det är dags att börja bromsa.

Mm, det är det som han gör...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

HJP

Citat från: calken skrivet 28 april 2010, 20:51:43 PM
Alltså, hållplatsen är verkligen inte farlig, det är bara det att de flesta busschaufförer missar att stanna, trots att man har tryckt på stoppknappen!
****
Det är naturligtvis inte acceptabelt, att förarna ofta missar hållplatsen. Stoppknappen är inte bara till för dem som hittar, och kan säga till föraren, att "vi närmar oss min hållplats", den är till för utsocknes besökare också - och påstigande.
Om detta är ett problem, så skulle jag kontakta SL. Kanske det aktuella bussgaraget (Björknäs?) för att påtala detta.

HJP