Bussar i Örebro i november 1988

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 april 2010, 14:57:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 21 april 2010, 09:36:17 AM
Observera de mycket gamla juldekorationerna som fortfarande sätts upp inför jultiden. Betr Scanias kopplingar kan jag bara intyga fenomenet med sönderslirade kopplingar men vi i Odensbacken klarade det bättre än Örebroförarna. Det var ingen större konst att smyga iväg på tvåans växel och låga varv bara man brydde sig lite. En av våra Scania/VBK återkom från besiktningen med anmärkningen "framhjulet sticker utanför karosskanten". Vad som hänt var att hela det inbyggda framaxelpartiet hade släppt i svetsningarna och flyttat sig.
Nu börjar minnet krackelera vad gäller bussen på Wetterleden. Den döptes till Cajsa Warg men var det 539??
Mvh Jan G
Nej, det var 585 som blev Cajsa Warg. Denna var tidigare nr 201 hos Örebro Trafik AB, men när Örebro Trafik AB och "Länsbussarnas" åkeridel hade slagits ihop till T-Buss AB år 1989 så blev bussen efter ett tag (feb 1991) omnumrerad till 585 i fd Länsbussarnas nummerserie och placerades i Karlskoga. Vid något tillfälle förolyckades bussen när den var på väg från Örebro till Karlskoga. Den kvinnliga föraren svimmade av någon anledning varvid bussen gick rakt fram i en kurva, lyckligtvis in mellan några träd. Det som kunde ha gått riktigt illa slutade väl. Varken föraren eller passagerarna skadades och bussen blev inte värre skadad än att den reparerades. Det var just då som Wetterleden-linjen skulle öppnas, så därför satte man in denna buss där eftersom den ändå skulle lackeras om.

Svempa

Vad är det för något mycket intressant framför den vita bussen?

j-a

Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 april 2010, 17:47:18 PM
Nej, det var 585 som blev Cajsa Warg. Denna var tidigare nr 201 hos Örebro Trafik AB, men när Örebro Trafik AB och "Länsbussarnas" åkeridel hade slagits ihop till T-Buss AB år 1989 så blev bussen efter ett tag (feb 1991) omnumrerad till 585 i fd Länsbussarnas nummerserie och placerades i Karlskoga. Vid något tillfälle förolyckades bussen när den var på väg från Örebro till Karlskoga. Den kvinnliga föraren svimmade av någon anledning varvid bussen gick rakt fram i en kurva, lyckligtvis in mellan några träd. Det som kunde ha gått riktigt illa slutade väl. Varken föraren eller passagerarna skadades och bussen blev inte värre skadad än att den reparerades. Det var just då som Wetterleden-linjen skulle öppnas, så därför satte man in denna buss där eftersom den ändå skulle lackeras om.
För att avsluta karriären som reservbuss hos Busslink i Malung 2001

Busslink 3361 i Malung i juni 2000

bilomnibussen

Det var en j***a buss! Den blev aldrig sig lik efter skogskörningen. Reparerades hos Scaniaåterförsäljare i Katrineholm. Vi hade den som expressbuss på linje 803 Örebro-Lindesberg. Bussen var diffus på vägen. En gång fick jag köra en hel kväll med dieselläcka, fanns ingen annan expressbuss att byta med, en annan gång krokade gasreglaget ur 100 m norr om gamla busstationen i Örebro. Då frågade jag folket i bussen om de inte klagade på denna och andra dåliga expressbussar vid den tiden, de betalade ju dyrt för biljetterna. De svarade att vi törs inte klaga då blir det ändå dyrare.
Mvh Jan G

Peter Öden

Hej !

Tur att jag hittade bilden på Kajsa Warg, en liten fråga i sammanhanget oxå.
Vilken buss skymtar till höger i bild ???

Mvh Peter Ö

1896

Tyckte väl att jag kände igen 3361.... :D

bisquit

När man ser bild på 3361. Så ser jag en snygg morden buss. :P Skulle inte vara fel om man tog en Ajokki Express och byggde om men ny drivlina och inredning m.m. För att klara alla miljökrav. Bättre buss har knappast Busslink Örebro haft..

j-a

Citat från: bilomnibussen skrivet 22 april 2010, 08:07:07 AM
Det var en j***a buss! Den blev aldrig sig lik efter skogskörningen. Reparerades hos Scaniaåterförsäljare i Katrineholm. Vi hade den som expressbuss på linje 803 Örebro-Lindesberg. Bussen var diffus på vägen. En gång fick jag köra en hel kväll med dieselläcka, fanns ingen annan expressbuss att byta med, en annan gång krokade gasreglaget ur 100 m norr om gamla busstationen i Örebro. Då frågade jag folket i bussen om de inte klagade på denna och andra dåliga expressbussar vid den tiden, de betalade ju dyrt för biljetterna. De svarade att vi törs inte klaga då blir det ändå dyrare.
Mvh Jan G
Ja det där med väghållningen på 3361 känner jag igen,men då fick man ju en förklaring till dess beteende på vägen.Har för mig den var kraftigt mögelangripen när vi hade den i Malung,och regnade in överallt vid förarplatsen trots åtskilliga tätningsförsök.

bisquit

Vilken buss var det Swebus Jönköping körde med på Wetterleden? Någon som har bild på den??

Staffan Sävenfjord

Citat från: bisquit skrivet 23 april 2010, 12:41:13 PM
Vilken buss var det Swebus Jönköping körde med på Wetterleden? Någon som har bild på den??

Jodå:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bisquit

Tack. Hade ett ganska fint minne att det var en vann Hool Alizée.
Glömmer aldrig när jag 1994 skulle åka med morsan och mina syskon till Jkpng. För att hälsa på min kusin och hennes familj. Då fick vi åka en säfflevagn 2-axlad utan toa ifrån Örebro. Pga. Att Cajsa Warg stod inne på verkstad. Pappa hade förvarnat om det någon dag tidigare att den inte var i trafik just då. :(
Men eftersom det var toakrav på linjen, så fick vi byta buss i Motala. Till Jätten Vist. Normalt sett så bytte förarna bara buss med varandra. Och vänder åter till Jkpng respektive Örebro. Med den andre bussen. Så normalt sett hände det att en Näckrosare körde en Swebus och omvänt. Men den här gången blev det passagerarna som fick byta istället. Men vad gjorde det när man fick åka 2 olika Volvobussar i trevlig miljö.
8)

Peter Öden

Hej !

Min tidigare fråga beträffande vilken buss det var som  fanns till höger om 3361 "Kajsa Varg"
har ingen av er lyckats klura ut detta ??

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

Hej! Först behöver man få veta var bilden är tagen. Sedan, om möjligt, få reda på vilken färg bussen har under midjelisten. Sätena m m tyder på gammal SJ-buss men kan ju ha fått en ny ägare.
Mvh Jan G

Hans Fredriksson

Citat från: Peter Öden skrivet 22 april 2010, 08:55:14 AM
Hej !

Tur att jag hittade bilden på Kajsa Warg, en liten fråga i sammanhanget oxå.
Vilken buss skymtar till höger i bild ???

Mvh Peter Ö

Platsen är Vasavägen i Jönköping och då torde det var bakvagnen på SJ0408.
Bakvagnen invändigt på SJ 0408 men platsen är Halle i Tyskland.


Svempa

Bussen på bilden på C W bussen har hel baksoffa bilden på 408 har stolar bak. Antingen kan det förklaras eller så är det fel buss. Mvh svempa