Bussar i Örebro i november 1988

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 april 2010, 14:57:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Demotåget förde mig vidare till Örebro och höstsolen fortsatta att lysa över vår framfärd. Men inte blev det några tåg sålda.









Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2010, 14:57:28 PM
Demotåget förde mig vidare till Örebro och höstsolen fortsatta att lysa över vår framfärd. Men inte blev det några tåg sålda.



Örebro Trafik AB buss nr 26 med tryckackumulator för att minska utsläppen av diesel vid start från hållplatser. Fanns tre sådan bussar i trafik.

Kan även nämna att länsbussen 417 fanns några till med Scania BR116 som på grund av motorstyrka eller något annat problem drog sönder kopplingar, bussarna var manuellt växlade ej automat. (Förare som startade på för hög växel).

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Mats Karlsson

Citat från: Christer K skrivet 20 april 2010, 05:47:54 AM
Kan även nämna att länsbussen 417 fanns några till med Scania BR116 som på grund av motorstyrka eller något annat problem drog sönder kopplingar, bussarna var manuellt växlade ej automat. (Förare som startade på för hög växel).

/ Christer K
Jo, problemet var att 1.an var osynkad och 2:an för hög. Genom att man undvek 1.an och därmed valde den höga 2.an som startväxel så uppstod problem. Med väldigt kort slag hos kopplingspedalen krävdes det speciell känsla för att smyga iväg busen på 2:an med så lågt varvtal som möjligt. Många förare hade varken denna känsla eller tålamod att smyga igång bussen. Resultatet blev sönderslirade och sönderslitna kopplingar pga den då för sin tid mycket starka turbosexan (290 hk). Det var synd. Jag påtalade detta för Scania 1979 och kom med förslag till ätgårder. Jag hörde aldrig något från dem, men när K112 kom år 1982 var problemen lösta i enlighet med mina önskemål.

bisquit

Litet påpekande.. Staffan de bilder det står Fredsgatan på är fotade på Storgatan och inget annat...
För övrigt Ajokki Expressen rullade väl sedmera på Wetterlinjen Örebro- Jönköping.

Staffan Sävenfjord

Citat från: bisquit skrivet 20 april 2010, 11:25:58 AM
Litet påpekande.. Staffan de bilder det står Fredsgatan på är fotade på Storgatan och inget annat...
För övrigt Ajokki Expressen rullade väl sedmera på Wetterlinjen Örebro- Jönköping.


Bilderna är tagna vid busshållplatsen Fredsgatan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2010, 11:42:00 AM
Bilderna är tagna vid busshållplatsen Fredsgatan.

För att undvika missförstånd så är det säkrast att skriva Storgatan. Jag tror inte det finns någon hpl Fredsgatan längs Storgatan numera, samtidigt som "Fredsgatan" i bussammanhang betyder hållplatsen vid Myrornas parkering (Fredsgatan 3).

Christer K

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 april 2010, 12:03:16 PM
För att undvika missförstånd så är det säkrast att skriva Storgatan. Jag tror inte det finns någon hpl Fredsgatan längs Storgatan numera, samtidigt som "Fredsgatan" i bussammanhang betyder hållplatsen vid Myrornas parkering (Fredsgatan 3).
Och då känns det som att man måste kliva in som en liten besservisser, hpl hade namnet Järnvägsgatan. Även fast den låg minst ett kvarter från Järnvägsgatan och Fredsgatan går precis bakom busshållplatsen.
Före hållplatsen bytte namn till Järnvägsgatan hade den namnet Marsfältet där nuvarande Polishuset ligger.
När man även är på G med konstiga namn så hade Våghustorget namnet Pumpkärlstorget, och Bromsplan hade namnet Gumaeliusplan.

/ Christer
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2010, 14:57:28 PM

Citat från: Christer K skrivet 20 april 2010, 18:30:04 PM
Och då känns det som att man måste kliva in som en liten besservisser, hpl hade namnet Järnvägsgatan. Även fast den låg minst ett kvarter från Järnvägsgatan och Fredsgatan går precis bakom busshållplatsen.
Före hållplatsen bytte namn till Järnvägsgatan hade den namnet Marsfältet där nuvarande Polishuset ligger.
När man även är på G med konstiga namn så hade Våghustorget namnet Pumpkärlstorget, och Bromsplan hade namnet Gumaeliusplan.

/ Christer
Tack Christer! Då tar vi det hela från början med hjälp av en av Staffans bilder, där det står en buss vid en hållplats på Storgatan i Örebro. En bit bakom bussen korsar Järnvägsgatan som på den tiden gav namn åt hållplatsen i fråga. Bakom Staffans rygg korsar Fredsgatan.
Jag skulle vilja föreslå att Du Staffan skriver Storgatan på Dina bilder i stället för Fredsgatan, så blir det inga framtida missförstånd.

Svempa


Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Observera de mycket gamla juldekorationerna som fortfarande sätts upp inför jultiden. Betr Scanias kopplingar kan jag bara intyga fenomenet med sönderslirade kopplingar men vi i Odensbacken klarade det bättre än Örebroförarna. Det var ingen större konst att smyga iväg på tvåans växel och låga varv bara man brydde sig lite. En av våra Scania/VBK återkom från besiktningen med anmärkningen "framhjulet sticker utanför karosskanten". Vad som hänt var att hela det inbyggda framaxelpartiet hade släppt i svetsningarna och flyttat sig.
Nu börjar minnet krackelera vad gäller bussen på Wetterleden. Den döptes till Cajsa Warg men var det 539??
Mvh Jan G

bisquit

Japp stämmer att den döptes till Cajsa Warg. De stod ett tag ner i Askersund om jag inte minns fel. Innan den hamna i Örebro igen. Det var iaf en Ajokki Express med Boggi och Toa. Å så många boggivagnar av den modellen hade de ju inte.. Det var T-Buss (sedmera Näckrosbuss) och Swebus som hade varsin buss som gick på Wetternlinjen. Som numera dessvärre är nedlagd. Någon som kan mer om linjen och har bilder??

Mats Karlsson

Citat från: Svempa skrivet 21 april 2010, 08:29:35 AM
Nej Fredsgatan är bakom bussen.
Ja, så är det nog. Jag ser nu att hållplatsen på bilden ligger söder om Fredsgatan. Då är det Olaigatan och Järntorget som Staffan hade bakom ryggen när han tog bilderna. Jag hoppas att det blev rätt nu så att vi vet var bilderna är tagna rent geografiskt.

Kent Skoog

Citat från: bisquit skrivet 21 april 2010, 13:20:07 PM
Japp stämmer att den döptes till Cajsa Warg. De stod ett tag ner i Askersund om jag inte minns fel. Innan den hamna i Örebro igen. Det var iaf en Ajokki Express med Boggi och Toa. Å så många boggivagnar av den modellen hade de ju inte.. Det var T-Buss (sedmera Näckrosbuss) och Swebus som hade varsin buss som gick på Wetternlinjen. Som numera dessvärre är nedlagd. Någon som kan mer om linjen och har bilder??

Peter Ödén har en bild!


Staffan Sävenfjord

Citat från: Kent Skoog skrivet 21 april 2010, 17:18:45 PM
Peter Ödén har en bild!



Trevligt! Bussen har på bilden Näckrosbuss nummer. Fd Örebro Trafik AB 201 > T-Buss 585.

Cajsa Warg är född i Örebro och skrev kokkboken "Hjelpreda I hushållningen för unga Fruentimber". Egentligen hette hon Anna Christina Warg.  Mest känd är hon för citaten "man tager vad man haver" och "om så havas kan". Inget av dessa går dock att läsa i hennes böcker utan har tillkommit i efterhand.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)