Anrolunda Metropol Spårvägsmusiebild.

Startat av AGR, 08 april 2010, 11:37:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AGR

En bild från Spårvägsmusets bildsamling. Utlagd med musets tillstånd. Som även dom vill veta mer om bussen. Bilden är från Trappsamlingen. Fotad 1964.

Till frågan är F 542 en F.d SS Metropol i sådant fall vilken.


Mvh AGR

Björn Forslund

Bilden har visats här tidigare.

Det är den enda Metropol som inte gick till SS, nämligen den som såldes till Trafikföretaget Jönköping- Husqvarna. Den hamnade på slutet i Södertälje och målades SOAB-blå.
Blev inte reviderad som SS Metropoler, utan hade kvar blinkpilarna.

Vad den gör vid Skanstull kan man ju fråga sig, antingen ett abonnemang, eller möjligen i samband med att den kom upp till Stockholm innan den blev placerad hos SOAB och blev blå? Ingen kan dock erinra sig att den skulle ha provats på BSS.

Mr H



Ja det kan man vara ganska så säker på att det är den Metropolen.
Skulle ju vara kul förstås om den gjorde några varv på BSS innan den landade i Södertälje.
En lustig detalj är att på Skanstullsbilden har körriktningsklubban bytts ut till en stor blinkers medan på min skrotbild ovan från Silverdalen syns tydliga tecken av klubban. SSS demonterade såväl klubbor som pilar från Jönköpingsmetropolen så de ligger väl i något förråd just nu. Blinkersen får man väl anta var högst tillfällig.

Mr H

Björn Forslund

Det kan ju vara så att man moderniserat bussen något ganom att skruva dit blinkersarna utanpå de kvarsittande klubborna? Enkelt att koppla in med befintliga kablar.

Mr H

Ja det låter ju som en enkel lösning!

Jag har hört att problemet med klubborna var att det drog in fukt i lådorna som åstadkom rost och även kortslutningar. Vissa av SS Metropoler hade ju lådorna kvar efter ombyggnaden men givetvis försatta, andra var helt borttagna.

Märker en annan särprägel på Jönköpingsmetropolen, de avvikande större backspeglarna som den har på båda bilderna. Blev den lackad blå på Jönköpingstiden redan eller gjordes det i Södertälje?

Om bilden vid Skanstull är från år 1964 låter det väl väl tidigt att den skulle vara överförd till Stockholm redan då? Ett abonnemang låter också egendomligt, inredningen är väl väl spartansk för de flesta att färdas med på E4 (undantaget sådana som vi förstås men då hade vi ju också känt till det!). Så gåtan kvarstår!

Mr H

Mr H

Vilken märklig färgsättning egentligen originallacken på bussen.
Ser ut som ett barn målat bussens överdel med läppstift eller nå´t sånt på bilden!
Skulle varit kul att uppleva i verkligheten!

Bussens nederdel ger en vision av hur det kunde ha sett ut om militären hade tagit över
SS Metropoler efter H-omläggningen! ;D

Mr H

Niklas Bygdestam

Citat från: AGR skrivet 08 april 2010, 11:37:52 AM




Citat från: Mr H skrivet 08 april 2010, 19:28:58 PM
Vilken märklig färgsättning egentligen originallacken på bussen.
Ser ut som ett barn målat bussens överdel med läppstift eller nå´t sånt på bilden!
Skulle varit kul att uppleva i verkligheten!

Bussens nederdel ger en vision av hur det kunde ha sett ut om militären hade tagit över
SS Metropoler efter H-omläggningen! ;D

Mr H

Jag tycker att Jönköpingsmetropolen ser riktigt snygg ut :D

Däremot har jag sett bilder på vanliga SS-metropoler där man lackat om bussarna inför att säljas till Nigeria. De tycker jag inte ser så vidare bra ut. Den omlackeringen ser tyvärr hemmagjord ut :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Omnilasse

Bussen finns faktiskt med i Svensk Busshistorisk databas- 1954-06-12 Jönköping-Huskvarna, 1966 till Eskilstuna Omnibusstrafik, 1967 till Södertälje och den slutade sina dagar med sista ägaren som Silverdalens mekaniska verkstad- i vilket skick den var då, får väl förbli oklart. 1964 ska den alltså fortfarande ha varit kvar hos Jönköping, så man får väl förmoda att den varit ute på en abonnemangskörning.

Niklas Bygdestam

Citat från: Omnilasse skrivet 09 april 2010, 11:22:25 AM
Bussen finns faktiskt med i Svensk Busshistorisk databas- 1954-06-12 Jönköping-Huskvarna, 1966 till Eskilstuna Omnibusstrafik, 1967 till Södertälje och den slutade sina dagar med sista ägaren som Silverdalens mekaniska verkstad- i vilket skick den var då, får väl förbli oklart. 1964 ska den alltså fortfarande ha varit kvar hos Jönköping, så man får väl förmoda att den varit ute på en abonnemangskörning.

Jag kan inte låta bli at tycka att det är lite synd att den inte finns kvar. Hade den funnits kvar idag hade det varit en riktigt läcker buss att visa upp. Och givetvis borde den då ha funnits i just Jönköping i sin rätta miljö :D

Jag vet att man inte kan få allt här i världen, men drömma lite är ju tillåtet :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

Kan väl inte ha varit någon höjdare att sitta och åka i en Metropol
från Jönköping till Stockholm. Kan i alla fall inte ha gått så fort, eller hur ?

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Citat från: Peter Öden skrivet 09 april 2010, 15:49:51 PM
Hej !

Kan väl inte ha varit någon höjdare att sitta och åka i en Metropol
från Jönköping till Stockholm. Kan i alla fall inte ha gått så fort, eller hur ?

Mvh Peter Ö

Hur mycket motorväg fanns det på den sträckan 1964? Kanske spelade det inte så stor roll, en Metropol klarade max tillåten hastighet för bussar iaf.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 april 2010, 15:54:46 PM
Hur mycket motorväg fanns det på den sträckan 1964? Kanske spelade det inte så stor roll, en Metropol klarade max tillåten hastighet för bussar iaf.

Om jag förstått saken rätt så fanns ett avsnitt av Vätternleden redan då, sedan ett litet avsnitt vid Nyköping, och sedan vid Södertälje och in till Stockholm. Fast Essingeleden var inte öppnad på den tiden så de fick köra på Västerbron. Inte så långa bitar motorväg med andra ord utan mest landsväg på den sträckan

Fast vad jag funderar mer på är snarare komforten i bussen för en sådan lång sträcka. Även 1964 borde man ställt högre krav på komfort för så pass långa resor än att åka i en Metropolbuss. Och då menar jag givetvis oavsett vilken vägstandard det var på sträckan, utan mer antal mil och hur lång tid resan tar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Rolle

Om de var en skolresa till Stockholm så kan det ju varit en lågpris historia
lånad buss en pappa som kör.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rolle skrivet 09 april 2010, 16:15:22 PM
Om de var en skolresa till Stockholm så kan det ju varit en lågpris historia
lånad buss en pappa som kör.

I och för sig om vi tänker oss att pappan var anställd av bussbolaget. Men man tycker ändå att det borde funnits en lämpligare buss för den här körningen.

Än i dag brukar tidigare anställda vid Trafikföretaget Jönköping-Huskvarna göra en årlig utfärd med veteranbuss. Skulle alltså snarare kunna tänka mig att det var en personalklubb som var ute.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Rolle

1964 var nog inte denna så poppis  att åka veteran-tur möjligen 2004,
gammel gubbarna ville nog åka finare då, Denna gick väll i daglig trafik då.
knappast något favorit fordon för lång åka.Idag har vi andra glasögon.