Direktbuss till Malung....

Startat av 1896, 27 mars 2010, 21:54:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

....när tågtrafiken halveras. Verkar bli tät trafik....

www.dt.se/nyheter/malung/article614398.ece#

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

the0fiskis

håller med bussmicke
tåg är en av dom renaste rese sätten och miljövänliga

j-a

Citat från: Bussmicke skrivet 28 mars 2010, 20:46:15 PM
Värdelöst att minska tågen
Det körs väl mest buss redan nu,förra veckan var tåget sällsynt i Malung,även större delen av vintern också ;)

j-a

Citat från: the0fiskis skrivet 28 mars 2010, 21:55:28 PM
håller med bussmicke
tåg är en av dom renaste rese sätten och miljövänliga
Tomgångskörningsförbudet verkar inte gälla tågen på nätterna i Malung iallafall,de gånger dom är där ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: j-a skrivet 28 mars 2010, 21:58:26 PM
Tomgångskörningsförbudet verkar inte gälla tågen på nätterna i Malung iallafall,de gånger dom är där ;)

Tomgångsförbudet gäller inte järnvägen. Och tur är kanske det eftersom startmotorn på Y1-orna är helt kass och om de inte fick stå och gå hela natten skulle de inte starta på morgonen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 mars 2010, 22:09:34 PM
Tomgångsförbudet gäller inte järnvägen. Och tur är kanske det eftersom startmotorn på Y1-orna är helt kass och om de inte fick stå och gå hela natten skulle de inte starta på morgonen.

Hur är det då med miljötänkandet,det talas det tyst om?

Ulf Rådeström

Citat från: the0fiskis skrivet 28 mars 2010, 21:55:28 PM
håller med bussmicke
tåg är en av dom renaste rese sätten och miljövänliga

Om dom drivs av el ja - men knappast annars - då är en buss precis lika miljövänlig och ren.

j-a

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 28 mars 2010, 22:28:09 PM
Om dom drivs av el ja - men knappast annars - då är en buss precis lika miljövänlig och ren.
Dessutom har väl dom där y1 orna två motorer?

j-a

Det borde väl va volvomotorer i dom nu..Det som jag tycker är lite konstigt är att de gånger jag kört tågersättning på västerdalsbanan och man kört fram bussen så har man fått höra många gånger ,"nää är det buss idag,det är ju inte miljövänligt",men när rälsbussen stånkar iväg med två blårykande motorer då är det toppen bra, (bara en fundering)

SimonB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 mars 2010, 22:09:34 PM
Tomgångsförbudet gäller inte järnvägen. Och tur är kanske det eftersom startmotorn på Y1-orna är helt kass och om de inte fick stå och gå hela natten skulle de inte starta på morgonen.


Det är väl snarare batterierna som inte är mycket att ha? Jag var med i Östersund och klargjorde en Y1 i kallt vinterväder inför en tripp till Sveg, och den drog igång utan vidare. Då hade den dock stått på laddning fram till vi kom. Pannorna hade också varit på, så vagnen var varm och skön invändigt.

Vad gäller dieseltåg vs. dieselbuss så kräver tåget mindre energi då det har lägre rullmotstånd. Nu ska jag inte svara på vad dieselförbrukningen blir, men rent generellt så går det åt mindre energi för att driva ett tåg framåt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: SimonB skrivet 28 mars 2010, 23:11:59 PM
Det är väl snarare batterierna som inte är mycket att ha? Jag var med i Östersund och klargjorde en Y1 i kallt vinterväder inför en tripp till Sveg, och den drog igång utan vidare. Då hade den dock stått på laddning fram till vi kom. Pannorna hade också varit på, så vagnen var varm och skön invändigt.

Vad gäller dieseltåg vs. dieselbuss så kräver tåget mindre energi då det har lägre rullmotstånd. Nu ska jag inte svara på vad dieselförbrukningen blir, men rent generellt så går det åt mindre energi för att driva ett tåg framåt.

Att startmotorn inte vill vara med kan bero på batterierna, ja, men det kan också vara andra anledningar.

En Y1 har två motorer och drar ungefär dubbelt så mycket diesel som en buss på motsvarande körning. Eftersom ett tåg är tyngre än en buss så jämnar det i viss mån ut det lägre rullmotståndet.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: j-a skrivet 28 mars 2010, 22:53:31 PM
Det borde väl va volvomotorer i dom nu..Det som jag tycker är lite konstigt är att de gånger jag kört tågersättning på västerdalsbanan och man kört fram bussen så har man fått höra många gånger ,"nää är det buss idag,det är ju inte miljövänligt",men när rälsbussen stånkar iväg med två blårykande motorer då är det toppen bra, (bara en fundering)

Om vi håller oss till de Y1-or som tillhör Tåg i Bergslagen för användning på Västerdalbanan så har de Fiat-motorer. Av de två Y1-or som är inhyrda som förstärkning denna vinter så har en Fiat-motor och en Volvo-motor.

Nu är det ju dock Itino (Y31) som är tursatta och normalt skall användas och där blir det helt andra jämförelser med bussen. En Itino rymmer nästan lika många resande som två bussar men drar mindre bränsle än dessa. De har också utsläpp som står sig bra i en jämförelse. Dock har Itino i långa perioder varit ur trafik. Just i dag används en Itino och en Y1 med Volvo-motor på Västerdalbanan.

Problemet i grunden är att Västerdalbanan har de första båda Itino som tillverkats och dessa har väldigt många drag av prototyp. Om Bombardier tog tillbaka dessa och ersatte med nyare Itino skulle många problem med tågens tillförlitlighet vara lösta. Itino i andra delar av landet har inte uppvisat tillnärmelsevis lika många problem.  

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Halveringen tidigareläggs, och blir redan till sommaren enligt Dalarnas Tidningar.

Orkar inte länka. :P

Bussmicke

Citat från: 1896 skrivet 21 april 2010, 17:04:15 PM
Halveringen tidigareläggs, och blir redan till sommaren enligt Dalarnas Tidningar.

Suck, värdelöst.
Buss tar väl Längre tid att åka..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.