SwebusExpress blir Swebus

Startat av 1896, 08 mars 2010, 14:24:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Notera även hur loggan och texten blivit mer kursiv.

Här finns även en bussbild på hur 68xx- och 00xx-vagnarna kommer se ut:
http://www.swebusexpress.se/Reseinformation/


Muk

Jag undrar om den här ändringen är så genomtänkt, med tanke på att ändringen från Swebus till Nobina inte har satt sig hos gemene man ännu och att namnet Swebus på en del håll är förknippat med strulig kollektivtrafik.

Ersa

Citat från: Muk skrivet 08 mars 2010, 15:25:19 PM
Jag undrar om den här ändringen är så genomtänkt, med tanke på att ändringen från Swebus till Nobina inte har satt sig hos gemene man ännu och att namnet Swebus på en del håll är förknippat med strulig kollektivtrafik.

Jag tror det kommer att fungera bra med tiden. Jag har nog inte haft en enda kund som kallat Swebus Express för just "Swebus Express", utan det är alltid enbart "Swebus", även bland de mångåriga pendlarna runtom hela Mälardalen och Östergötland. Det ledde till en hel del otydligheter när folk ville ha tag i "Swebus" när Swebus AB börjat köra i Örebro vill jag minnas.

I norr (ja, främst Umeå) där folk inte känner till Swebus Express tror vissa helt seriöst att Swebus AB bytte namn till Nobina för att göra sig av med ett utskällt varumärke. I söder* är namnet Swebus mestadels synonymt med den välskötta expressbusstrafiken med sina nöjda kunder, och det är mycket färre som har koll på vad Swebus AB hade med länstrafikbolagen att göra. "Vadå Swebus? Lokalbussarna är det ju SL/UL eller nån annan som kör?"
*Med "söder" menar jag Dalarna, Gästrikland och allt söder om detta.

Muk

Citat från: Ersa skrivet 08 mars 2010, 15:35:03 PM
Jag tror det kommer att fungera bra med tiden. Jag har nog inte haft en enda kund som kallat Swebus Express för just "Swebus Express", utan det är alltid enbart "Swebus", även bland de mångåriga pendlarna runtom hela Mälardalen och Östergötland. Det ledde till en hel del otydligheter när folk ville ha tag i "Swebus" när Swebus AB börjat köra i Örebro vill jag minnas.

I norr där folk inte känner till Swebus Express tror vissa helt seriöst att Swebus AB bytte namn till Nobina för att göra sig av med ett utskällt varumärke. I söder* är namnet Swebus mestadels synonymt med den välskötta expressbusstrafiken med sina nöjda kunder, och det var mycket färre som hade koll på vad Swebus AB hade med länstrafikbolagen att göra.
*Med "söder" menar jag Dalarna, Gästrikland och allt söder om detta.

Då är det nog ganska lugnt, eftersom Swebus (express) inte kör i norr. Men nog tycker jag att omprofileringen känns som ett steg tillbaka.  :)

Jan

Citat från: Muk skrivet 08 mars 2010, 15:25:19 PM
Jag undrar om den här ändringen är så genomtänkt, med tanke på att ändringen från Swebus till Nobina inte har satt sig hos gemene man ännu och att namnet Swebus på en del håll är förknippat med strulig kollektivtrafik.

Då Swebus var Swebus och Swebus express hette så, blev det ändå så att gemenne man kallade expressen för Swebus. Swebus är ett inarbetat namn och de ger kunder. Detta var Säfflebussens problem här i Skåne att ingen/få kände till dem. Likaså SvenskaBuss finns väl inte kvar i folk minne. Y-bussen har samma marknad på Norrlandskusten. Där skulle tilloch med swebus express få problem.
I branschen 37 år

Bussmicke

Tråkigt med så mycket vitt på bussarna, färglöst tycker jag.

Och "nya" loggan ser ut om en kalufs (håret/frisyren)

Varför inte kalla firman för kalufsen?
Förr var det trasiga hjulet..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Knut

Liker best designet på 68xx serien jeg da. Spes SweX merket i fronten gjorde det lett å gjenkjenne egne vogner på veien
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Mattias Andersson

Citat från: Bussmicke skrivet 11 mars 2010, 23:32:05 PM
Tråkigt med så mycket vitt på bussarna, färglöst tycker jag.

Och "nya" loggan ser ut om en kalufs (håret/frisyren)

Varför inte kalla firman för kalufsen?
Förr var det trasiga hjulet..


Kan bara hålla med ang det vita tråkiga.. :(

Varför ändra ett koncept som var bra inkört sen många år med allt det färgglada oranga :)

Greger Larsson

#10
Citat från: Mattias Andersson skrivet 13 mars 2010, 17:19:25 PM

Kan bara hålla med ang det vita tråkiga.. :(

Varför ändra ett koncept som var bra inkört sen många år med allt det färgglada oranga :)

Jo, men är det här egentligen fråga om "omprofilering" ? Handlar det inte bara om ett slags neutralisering av bussarnas utseende inför en försäljning av fd Swebus Express?

Niklas Bygdestam

Någon som vet om man kommer ta bort de blå och röda ränderna på befintliga bussar? Eller om detta kommer att sitta kvar tills vidare?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Knut

Flere busser har mistet blå og røde striper. Iallefall en Neoplan og MAN (6771) som jeg har observert
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

I maj ska alla bussar ha fått den nya profilen, och då även de vagnar som kommer fasas ut under sommaren och hösten.

Att avlägsna ränderna är ju något man sysslat med i snart en månad nu:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32731.0

j-a

Är det några nyleveranser på gång under våren då?