Scania Vabis BYF509

Startat av erik t, 14 februari 2010, 10:30:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

erik t

Min kompis undrar om någon vet något om hans BYF509 C808 samt systerbussen C809 om den är kvar i livet?
Har den info han vet samt några bilder på www.fordonsnostalgi.se

Mvh Erik T

Björn Forslund

Hej

Undrar om det inte är den som stod uppställd i Länna industriområde i slutet av 90-talet. Jag var och tittade på en buss jag funderade på att köpa, och denna eller en snarlik stod i närheten.
Jag tror att Primus Motor i Ö-vik tog hand om den, efter ett tips när de sökte Hägglundare att bevara. Denna var ju en lite ovanligare modell med fönster i takrundningen.

/Björn

Björn Forslund

Kompletterar mitt svar:
Jo, det var Primus Motor som köpte bussen BYF509  i slutet av 90-talet. Sedan i höstas ägs den dock av en privatperson i Norrköping, allt enligt Bilregistret.

erik t

Hej! Jo det är bussen från Länna industriområde och nu äger min kompis bussen här i Norrköping. Fanns eller finns en systerbuss med som vi undrar om den är i livet..
Primus motor ägde bussen i 20år men blev stående där utan renovering eller liknande. Nu är bussen körbar och i trafik.

Vi ska ta en provrunda till Örebromarknaden i Morgon.

Mvh Erik

erik t

BYF509 C809, systerbussen C808 var ursprungs nr

Peter Öden

Hej !

Fd. C 808 > BAZ 938 som var systerbussen till C 809 finns inte kvar i livet.
BAZ 938 visar sig vara en Volvo 855  från 1992, nyligen avregad.

Mvh Peter Ö

erik t

Tack för info! Ska framföra det till mickebuss ägaren av BYF509.
Trevliga att BYF blivit bevarad iaf.
Mvh Erik

Tomas Lundqvist

Den har jag åkt med många gånger. Blev ofta den som gick hem från Bjästa på skoldagar. Gick Bjästa-Kornsjö-Västanå-Västersel-Sidensjö-By-Överå för att sedan parkeras i Skorped.
Vanligast var dock Västersels Lier från -65, som också stod i Skorped.

erik t

Blev en trevlig runa till Örebro fast det var snöstorm.
Har bilder sen resan på www.fordonsnostalgi.se (har inte lyckats lägga till bilder här på sidan).


Tomas Lundqvist

Har den kvar tyfonen som satt på den under Västerselsepoken?
Har också för mig att Västersel hade flera bussar med liknande utseende som denna, någon som vet mer om det?

micke buss

 Hej Micke Buss här.Står som ägare till byf 509 tills Foreningen Fruktad Frakt veteranbussens bevarande tar över ägandet inom snart.
Svar.Den har dubbla tyfoner typ SJ tryckluft horn.Söker tips om delar till hägglunds kaross tidigt 60 tal likaså Scania vabis.

micke buss

Hej. söker på byf 509 på goggle får fram västersels linjen.Men kommer ej längre?
Vet någon hur man får fram,jag gissar bilder, på den sidan. Det står primus motor på flera objekt.
Behöver man andra program i Datorn? mvh Micke Buss.

Tomas Lundqvist

Själva filen är knappt 1kB stor, så det är ingen jpeg-bild. Vet inte vad det är, men något fel är det i alla fall.

Björn Forslund

Bilderna kanske inte ligger kvar. Primus Motor äger ju inte bussen längre, så de har kanske rensat bort dem.