Wilson-växellådors beteckning

Startat av Ulf Rådeström, 12 februari 2010, 22:03:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Hej!

Vet någon beteckningen på den femväxlade manuella lådan som fanns omkring 1970?
Den 4-växlade med norrlandsväxel hette GB346 - stämmer?

Uffe

Greger Larsson

Wilsonlådorna var GB346(4-växlad) och GB356(5-växlad) åtminstone de sista femton åren de fanns i Sverige. Tillverkaren av dessa växellådor var engelska SCG("Self-changing Gears").
Om bussen hade norrlandsväxel spelar ingen roll i sammanhanget för den hade inte med vanliga växellådan att göra då det var en tillsatsväxel som satt i bakaxelväxeln. Om jag inte minns fel var det ett företag som hette Eaton som gjorde denna tillsatsväxel(eller åtminstone delarna till den).

Ulf Rådeström

Ahha!
Jo, Lars Ödlund var inne på samma sak - att den heter GB356.
Dessutom även att den hade samma beteckning oavsett överväxeln eller inte.

Tack för hjälpen!

//Uffe

Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 februari 2010, 11:59:08 AM
Wilsonlådorna var GB346(4-växlad) och GB356(5-växlad) åtminstone de sista femton åren de fanns i Sverige. Tillverkaren av dessa växellådor var engelska SCG("Self-changing Gears").
Om bussen hade norrlandsväxel spelar ingen roll i sammanhanget för den hade inte med vanliga växellådan att göra då det var en tillsatsväxel som satt i bakaxelväxeln. Om jag inte minns fel var det ett företag som hette Eaton som gjorde denna tillsatsväxel(eller åtminstone delarna till den).
Helt riktigt! Så hette Wilson-lådorna från det att de satt i Volvo B58 (från år 1966). I Volvo B655 och B755 fanns enbart fyrväxlad Wilson. Jag vet inte vad den äldre lådan med förväljare hette, men när pneumatisk manövrering kom 1957 var beteckningen RV46.

Svoca

Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 februari 2010, 12:53:26 PM
Helt riktigt! Så hette Wilson-lådorna från det att de satt i Volvo B58 (från år 1966). I Volvo B655 och B755 fanns enbart fyrväxlad Wilson. Jag vet inte vad den äldre lådan med förväljare hette, men när pneumatisk manövrering kom 1957 var beteckningen RV46.
Förväljarlådan hette CV-4. Fanns i B 655. RV 46-lådan bör väl ha kommit redan 1956, då Göteborgs Spårvägar
fick sådana växellådor i bussar litt. B 35. Första levererade ScV (1956) med motsvarande växellåda (GR 94) bör vara en C 70/3 med ch.nr 93682. Fick reg.nr B 209 och gick hos Södertälje Omnibus AB. Dock kort tid i Örebro med reg.nr T 816. Från 1957 fanns GB 94 som tillval på ScV chassier
serie BF 73.

Svoca

#5
Under 1955 levererade Volvo ganska många B 655-chassier med förväljarväxellådor av typ CV-4. Ex.vis
Göteborgs Spårvägars litt B 34 (B 658/ASJ). Under 1956 kom RV 46-lådan i bl a Göteborgs Spårvägars
litt B 35 (B 658/Hägglund). Några B 655-chassier av 1956-årsmodell bör dock ha blivit levererade med
förväljarväxellådor typ CV-4. Ett sådant chassi är i alla fall känt. Till Gävle Stads Industriverk, Spårvägen
levererades ett chassi typ B 657, ch.nr 655-546, årsmodell 1956, kaross Hägglund, växellåda CV-4,
inv.nr 74/ X 337. Frågan är om Volvo levererade flera chassier av typ B 655 och med CV-4-växellådor
under 1956 ?  Leveranserna kanske var "blandade" under 1956 ?   Kanske de olika växellådorna kunde
väljas - beroende på vilken modell kunden ville ha ?

Bfg

Dom första förväljar lådorna på GS kom reda 1952 på litt B33.
Tillsammans med Volvos D96 motor fick man en väldigt modern buss.

Svoca

#7
1951/1952 presenterade Volvo sitt mittmotorchassi serie B 655 (B656, B657, B 658) med liggande motor typ
D 96 AL. Första leveranserna gick till Odense i Danmark tätt följda av GS litt B33 (B658/Hägglund). Många chassier fick förväljarväxellådor typ CV-4 av dessa chassier. T ex GS B33:or, Uppsalas "Ödlor" B 657/Säffle m fl. En del chassier fick givetvis manuell växellåda. Under 1956 ersattes förväljarväxellådorna typ CV-4 med den tryckluftmanövrerade växellådan RV 46. Det var just om 1956 frågeställningen gällde om flera än ett B655-chassi (Gävle buss 74) levererades med förväljarväxellåda CV-4 detta år.

S Svensson

Skall även nämna att det fanns spansk tillverkade Wilson. Möjligt att BL hade detta på några bussar i serien 166-. Orsak var att den engelska leverantören inte kunde leverera pga arbetskonflikt.