Några bussbilder från 70-talet - Kållereds Capitol

Startat av Thomas Åkerblad, 02 februari 2010, 21:56:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

#15
Citat från: Thomas Åkerblad skrivet 02 februari 2010, 21:56:22 PM
Hittade dessa - nästan bortglömda - bilder på Capitolen hos Kålleredbussarna. Bilderna tagna (troligen) 1977-78 utanför Kålleredsbussarnas näst sista bussgarage. Senare byggde man en större anläggning närmare Mölndal. Sedan räknade man bort sig på ett anbud och gick i konkurs. MEN, det var ett bussbolag med stil!

Var väl inte så många Capitoler som som försvann ut på landsbygden? Tror det gick en i Uddevalla också?

Mvh/Thomas Å

Tack för dessa bilder på den enda 50-tals Capitol jag haft förmånen att köra!
Tack!
Mvh Gunnar

Björn Forslund

Än finns det chans att köra 50-tals Capitol med pyswilson. SvOf har en systervagn till denna, fd JKT 24.

Niklas Bygdestam

Citat från: Thomas Åkerblad skrivet 02 februari 2010, 21:56:22 PM


När det gäller de här äldre Capitolerna med Metropolfront, hur många av dessa byggdes om för högertrafik? Nu menar jag givetvis inte bara vissa ägare utan överhuvudtaget. Bland som byggdes om undrar jag hur många som fick ratten flyttad till vänster sida och hur många som kan ha behållit ratten på höger sida och bara fått dörrarna flyttade
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Det här har vi haft uppe förut:

Alla SS Capitoler av äldre modell slopades, och de flesta gick till Pakistan.

De övriga, typ C70/3, byggdes i stor utsträckning om till högertrafik, och de helombyggdes med flyttad förarplats.
Ett större undantag var SJ:s vagnar som inte ombyggdes. Även de flesta SJ-vagnarna gick till Pakistan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2010, 23:28:54 PM
De flesta Capitoler av typ C70/3 (den typ som Kållered hade) byggdes om liksom alla C75-or (utom de som SJ köpte) och C76-or. En grov uppskattning är att en dryg tredjedel av Capitolerna byggdes om.
Det som gick till Pakistan som gåva och såldes till Nigeria var Metropol. En äldre och något större variant av Capitol. De här exporterna var omgärdade av skandaler och med hjälp av sökregistret kan du säkert hitta tidigare inlägg om detta i Bussnack.


Fattades lite i det sista stycket. Jag tar om och hoppas det blir rätt:
Capitol hamnade i Pakistan som gåva och till Nigeria såldes Metropol, en äldre och något större variant av Capitol. De här exporterna var omgärdade av skandaler och med hjälp av sökregistret kan du säkert hitta tidigare inlägg om detta i Bussnack.
Kan också lägga till att försäljningen av Metropol till Nigeria var ett rent kommersiellt projekt medan gåvan av Capitol till Nigeria var ett biståndsprojekt.
Hoppas det blev rätt nu!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Thomas Åkerblad

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2010, 15:18:34 PM
Fattades lite i det sista stycket. Jag tar om och hoppas det blir rätt:
Capitol hamnade i Pakistan som gåva och till Nigeria såldes Metropol, en äldre och något större variant av Capitol. De här exporterna var omgärdade av skandaler och med hjälp av sökregistret kan du säkert hitta tidigare inlägg om detta i Bussnack.
Kan också lägga till att försäljningen av Metropol till Nigeria var ett rent kommersiellt projekt medan gåvan av Capitol till Nigeria var ett biståndsprojekt.
Hoppas det blev rätt nu!

Kunde inte låta bli!  ;D
Thomas Å


Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2010, 15:18:34 PM
Fattades lite i det sista stycket. Jag tar om och hoppas det blir rätt:
Capitol hamnade i Pakistan som gåva och till Nigeria såldes Metropol, en äldre och något större variant av Capitol. De här exporterna var omgärdade av skandaler och med hjälp av sökregistret kan du säkert hitta tidigare inlägg om detta i Bussnack.
Kan också lägga till att försäljningen av Metropol till Nigeria var ett rent kommersiellt projekt medan gåvan av Capitol till Nigeria var ett biståndsprojekt.
Hoppas det blev rätt nu!


För ett tag sedan träffade jag på en person som sa en intressant sak om Metropolbussarna som såldes till Nigeria. Det har framkommit att åtminstone en del på den nigerianska sidan av den affären trodde att bussarna var nyare än de var i verkligheten och att de skulle känt sig lurade i den här affären. Men det intressanta som den här personen berättade var att de ansvariga i Nigeria som trodde att de köpte nyare, modernare och bättre bussar än de verkligen gjorde skulle fått bilder på bussar som skulle visa vad de skulle bestämma sig för att köpa. Men bilderna skulle inte ha föreställt Metropoler utan Capitoler. Därför skulle alltså de i Nigeria om den här berättelsen stämmer ha utgått från Capitoler och även kanske utgått från Capitolernas tillverkningsår och då trott att det var dessa man köpte och när sedan bussarna levererats så var det först då man såg att det istället var Metropoler och att de var äldre än man trodde

Jag vet inte om denna historia är sann eller inte, men den låter faktiskt inte osannolik med tanke på att de i Nigeria hävdade att de kände sig lurade i den här affären
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Vi har haft mycket om detta i Färdskrivaren.
Säljaren hade troligen friserat årtalen "lite" och utgått från senaste revisionsdatum snarare än tillverkningsdatum. Köparna kollade väl inte detta, så om de visade foton på Metropoler eller Capitoler spelar ju ingen roll när ändå ett par Metropoler fanns tillhanda för provkörning och inspektion och kunderna var nöjda.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Thomas Åkerblad skrivet 03 februari 2010, 15:28:13 PM
Kunde inte låta bli!  ;D
Thomas Å



Ja, det blev förstås fel igen. Det gör det alltid när man försöker rätta sig själv. Biståndsprojektet var förstås gåvan till Pakistan.
Tack för påpekandet. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svoca

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2010, 07:38:53 AM
De nya skyltarna kom en bit på 1973 så bilden kan möjligen vara tagen tidig vår 1973 innan löven slagit ut. Men inte senare. 
De nya reg.skyltarna kom 1972 - 1973 beroende på vilket län som "behandlades" inom Vägverket.
I aug/sept 1972 kom den nya skyltarna först i C- och AB-län. Man gick sedan norröver längs kusten och sedan ner i inlandet söderut, vidare längs västkusten och därefter upp i landet ingen. Sista område blev D-län. Såg faktiskt en D-registrerad buss i trafik med folk i på Sergels Torg i Stockholm våren 1974 !

Greger Larsson



Citat från: Svoca skrivet 03 februari 2010, 04:28:56 AM
Kållereds Capitol är nylevererad till bussföretaget med stort skyltskåp och dörrar 2-0-0 i vänster-
trafikutförande. Ombyggd till 2-0-0 i högertrafikutförande. Har således aldrig haft bakdörrar.

Där ser man, tur att jag gjorde ett frågetecken efter mitt påstående då :)
Tyckte att jag läst någon gång i SvOf-bladet eller om det var Mfss att den skulle haft bakdörrar vid leveransen, men du har säkert rätt. På bilden ovan kan man se att det i alla fall verkar ha gjorts plats för dörrar(med tanke på den dubbla plåtskarven). Däremot talar ju den obrutna breda listen för att det aldrig funnits bakdörrar.

/GL


Staffan Sävenfjord

Citat från: Svoca skrivet 03 februari 2010, 18:31:07 PM
De nya reg.skyltarna kom 1972 - 1973 beroende på vilket län som "behandlades" inom Vägverket.
I aug/sept 1972 kom den nya skyltarna först i C- och AB-län. Man gick sedan norröver längs kusten och sedan ner i inlandet söderut, vidare längs västkusten och därefter upp i landet ingen. Sista område blev D-län. Såg faktiskt en D-registrerad buss i trafik med folk i på Sergels Torg i Stockholm våren 1974 !

Jovisst, men om jag inte är helt ute och seglar nu så kom de på västkusten första tertialet 1973.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Citat från: Thomas Åkerblad skrivet 02 februari 2010, 21:56:22 PM
Hittade dessa - nästan bortglömda - bilder på Capitolen hos Kålleredbussarna. Bilderna tagna (troligen) 1977-78 utanför Kålleredsbussarnas näst sista bussgarage. Senare byggde man en större anläggning närmare Mölndal. Sedan räknade man bort sig på ett anbud och gick i konkurs. MEN, det var ett bussbolag med stil!





Var väl inte så många Capitoler som som försvann ut på landsbygden? Tror det gick en i Uddevalla också?

Mvh/Thomas Å



Vad trevligt med dessa bilder. Men som framkommit är ju inte bilden från 77-78  för jag körde på Kålleredsbussarna då och denna buss var borta när jag började i jan. 77 . Äldsta bussen i trafik då var nr 3.. Förövrigt bodde jag på andra våning i huset som syns till höger i bild de hade kontorslokaler på första våning. Jag tror att den andra bussen som syns är vagn nr 10 .. Har du fler bilder från Kållered så får du gärna visa dem.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot


Tack för dessa bilder på den enda 50-tals Capitol jag haft förmånen att köra!
Tack!
Mvh Gunnar
[/quote]


Har du kört på Kålleredsbussarna då ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 februari 2010, 13:29:44 PM
Än finns det chans att köra 50-tals Capitol med pyswilson. SvOf har en systervagn till denna, fd JKT 24.
Citat från: yngrot skrivet 03 februari 2010, 20:44:24 PM

Har du kört på Kålleredsbussarna då ??

Jag fick köra denna Capitol lite vid ett evenemang 1975. Jag ser fram emot att få köra JKT 24 vid ett tillfälle!
Mvh Gunnar