GDG 1280-82, 1385-87

Startat av 1896, 21 januari 2010, 18:19:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Vad var det för växellådor i dessa ? Var det Automatlådor eller Manuella ?

S Svensson

1280,1281 (192-193) lokalbuss i Alingsås och sedan skolbuss där (något omb inredning) därefter överlåten till GSAB med samma tjänstgörning.
1282  (194)är/var  lokalbuss i Vänersborg/Kungälv/Vänersborg samt skolbuss i Skene( i ordning,därefter övningsobjekt bohuslän.
Dessa tre hade Alison växellåda om jag minns rätt.

1385-1387 (222-224)var visserligen utförd med en kaross som lokalbussar har,men dessa tre bussar var linjevagnar och därför utförd med ZF S6-80 (ev S6-90).Hade hela tiden linjevagnsinredning.

Sven W

Hej

Och 1385-1387 gick, vad jag sett, runt Vänersborg-Trollhättan.

Hälsningar
Sven

S Svensson

1282 efter Skene en tid i Ulricehamn vad jag hittat.

De andra tre gick utöver i förortstrafik kring Trollhättan även till att börja med ,cirka 2-3 år efter lev maj 83, även på linjen 619
Göteborg-Trollhättan-Vänersborg (delvis även -Mellerud-Åsensbruk med direkt buss  från Göteborg ,men linjenr byte).

1896

Alison, är det automat med växelväljare som en spak på instrumentpanelen ?

ZF S6 är väl manuell ?

Jag är dålig på facktermer....

Ulf Rådeström

Japp...Allison är en spak på instrumentpanelen - även kallad krycka
ZF S6 är en manuell låda med ett långt spett
Wilson är en liten spak med ett antal lägen även den på instrumentpanelen (oftast) - även kallad handjagare

//Uffe


yngrot

Wilson har även kallats frökenväxel av vissa förare som föredrog helt manuella lådor. personligen gillade jag att köra med Wilsonlåda mjukt och fint gick det att köra .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

1896

"Jag ska växla själv", som en kollega uttryckte det....