GDG Mercedes

Startat av 1896, 20 januari 2010, 18:40:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Innan 23 och 25 serierna köptes, fanns ju en 29 och 20 serie som byttes in, 2915-17 och 2065-68, har någon koll på hur dessa var stationerade ? 2068 lär ha varit i Sandviken, men resten ? Vilken var i Borlänge ?

j-a

Enligt vagnlistan från 1/6-84 var placeringen den här
2065 KRX 524=Göteborg
2066 KSD 544=Arvika
2067 KRK 764=Karlstad
2068 KSA 994=Sandviken
2915 AEE 845 var en Setra hos Nymans

GDG/Nymans 2915 vid garaget i Malung 1988

Sven W

Hej

Enligt mina uppgifter var 2066 skriven på Karkskoga både i okt -81 och apr -85.

2916 och 2917 har jag inga uppgifter om. De saknas i de listor som jag har. Kortlivade kanske?

Hälsningar
Sven

S Svensson

#3
2915 FDD565   (ändrad FDD)
2916 FUW646
2917 JHT 773

2116 Nordic fd NBJ,Karlskoga

Dessa bussar byttes mot 2065-2068.
2065 Göteborg BBC där 2915 fanns tidigare. (Nickeln och tidigare Kungälv)
2116 avyttrades /Nitta Taxi,Göran Rydberg/ och ersattes med 2068.
2365-2366 flygbussar Västerås och sedan 2367-2371 där 2371 var "Nyman" färgad.
2065-2068 lämnades i byte när 2565-2568 införskafades.
Vad gäller serierna 2367-2371 och 2565-2568 så tjänstgjorde dessa alltså på GDG och detta bolag är ett av bolagen som ingick i Swebus ( namnet Swebus har växlat emellan några bolag). Några av ovan placerades i Ånge och Kramfors och omflyttades senare söderut och Swebus Skene fick därefter några. Swebus hade ytterligare en MB 303 som köptes från Broby till Uddevalla. Senare Sätila (där den är kvar privat). Märk att av de tre ursprungliga 2915-2917 så fanns dessa hos några privata taxiföretag. 2915 hamnade hos Karlstad Taxi och senare Swebus i Uddevalla.
Första serien MB lär ha haft bakaxelutväxling för tätort vilket inte GDG önskade sig. Philipsson på Mölndalsvägen (Hpl Lana) lämnade då 4 andra istället med bakaxelutväxling för 90 väg. Säljaren på Philipsson anställdes senare på GDG för att marknadsföra Kungälvskarosser( "Alpus" karosser). Denne säljare hade gjort i ordning album med foto av gamla GDG bussar för att kunna sälja. Man ville som statligt bolag inte sälja till "maffia". Bussarna stod avställda på flera platser i Göteborgsområdet (t ex Surte industrihotell). Tidigare hade ett antal bussar gått med fartyg från Göteborg till Sydamerika. Där försvann de utan att GDG fick ersättning.
Prövade en  gång med att söka efter 2916 och 2917 och de var kvar 1999. Tyvärr har jag inte hittat anteckningarna om detta.

1896

Tack, hade GDG en depå i karlskoga överhuvudtaget ? Vet att man hade Vanhooler stationerade där i den Kalkylen, men vart låg depån ? Vet att man hade en resebyrå i Karlskoga....

Var inte en av 29 vagnarna i Borlänge ?

Mats Karlsson

Nr 2915-2917 var MB O303/9 som köptes 1979, men återlämnades till Philipsons 1980. Därför återanvändes nr 2915 i och med övertagandet av Nymans Turistbussar år 1983, då en 1979 års Setra fick detta nummer.

MB-bussen 2915 var stationerad i Karlskoga 1979-80, i första hand för att köra på uppdrag för Bofors. När 2915 återlämnades kom 2066 till Karlskoga och fanns kvar till 1985 då GDG avyttrade bussen. Då ersattes den av 2565, även den en MB O303/9. Jag tror att det var vid ungefär samma tidpunkt som GDG flyttade iväg sina turistbussar från Karlskoga till Örebro.

1896

Jag kan ju ställa samma fråga om Örebro: Man hade en Alpus stationerad i Örebro kalkylen, men vart stod bussarna garagerade ? Man hade, var det en däck verkstad på Hedgatan i Örebro, men stod bussarna där ?

S Svensson

#7
2116 hade regnr EHG351

2365 Västerås
2366 Västerås
2367 Göteborg BBC > Borlänge
2368 Vänersborg    > Borlänge
2369 Västerås
2370 Västerås        
2371 Älvsjö/Nyman
2565 Örebro/Karlskoga
2566 Sandviken>Borlänge
2567 Karlstad
2568 Göteborg BBC>Borlänge
Sedan måste jag nog kontrollera omplaceringarna. Ovan tror jag är leveransplaceringarna. Om intresse finnskan jag återkomma vid lämpligt tillfälle med uppgifter. Men det vore bra om ovan kan kontrolleras. Det var åtskilliga år sedan jag gjorde anteckningen.


2065  plac Göteborg BBC
2066  plac Karlskoga 23.3 beställning
2067  plac Karlstad 26.2 beställning
2068  plac Sandviken 42.4 beställning 
Varför upprepar jag detta nu. Uppgifterna är från 830101.  Av de tre 2915-2917 så var de plac i Göteborg,Värmland och Gästrikland. Sedan vet jag inte inbördes ordning. 2116 var placerad tidigare i Karlskoga. 

S Svensson

Skall försöka komplettera litet mera. Men efter att SJ och GDG slogs ihop samt att MB 303 blev äldre så omplacerades de. ¤) är 252 och plac 91-09. *) innebär placering ca 931215. Härutöver finns några andra placeringsorter.
Citat från: S Svensson skrivet 21 januari 2010, 10:45:01 AM
2915 FDO565
2916 FUW646
2917 JHT 773

2116 Nordic fd NBJ,Karlskoga

Dessa bussar byttes mot 2065-2068.

2915  > Swe 1163 (Karlstads Taxi>Karlstads Buss AB>Swebus Karlstad >Do Uddevalla)
2367 250 Kristianstad *)
2368 251 Borlänge *)
2369 252 Västerås ¤) -avförd *)
2370 253 Västerås  *)
2371 254 Sollefteå *)
2565 368 Skövde   *)
2566 369 Sollefteå *)
2567 370 Skövde   *)  >  Skene (Sätila tur Rammhult) 1995-8
2568 371 Kungsbacka *)
---- 1162 Broby taxi AB> Swebus Uddevalla> do Kungsbacka>do Skene (Sätila tur Rammhult ca 1998-8)



1896

Nån som har chassi nr på 2915-17 och 2065-68 ? Så kanske det går att hitta även dessa i SBH....

Mats Karlsson

2915 FDD565 ch.nr 30116013008251
2916 FUW646 ch.nr 30116013019426
2917 JHT773 ch.nr 30116013019236
2065 KRX524 ch.nr 30015913024835
2066 KSD544 ch.nr 30015913024954
2067 KRK764 ch.nr 30015913025072
2068 KSA994 ch.nr 30015913025211

Mats Karlsson

Citat från: 1896 skrivet 21 januari 2010, 15:40:30 PM
Tack, hade GDG en depå i karlskoga överhuvudtaget ? Vet att man hade Vanhooler stationerade där i den Kalkylen, men vart låg depån ? Vet att man hade en resebyrå i Karlskoga....

Var inte en av 29 vagnarna i Borlänge ?
Visst hade GDG depå i Karlskoga. När GDG tog över NBJ:s bussrörelse i Karlskoga i sept 1974 tog man också över NBJ:s bussgarage på Mekanikergatan, samt NBJ:s resebyrå på Katrinedalsgatan. Redan i aug 1978 avyttrade GDG linjetrafiken och depån till Länsbussarna, men hyrde in sig med tre kvarvarande turistbussar på depån fram till dess att man flyttade över verksamheten till Örebro ca 1985 (jag hitter inget exakt datum just nu). Från 1991 blev det annan verksamhet på Mekanikergatan. Det gamla bussgaraget revs och på garageområdet växte i stället en stor ICA-affär upp samt seniorboende. De sista resterna av resebyrån försvann ifjol.
De bussar jag har noterat som tydligen varit placerade i Karlskoga åren 1978-85 var 2116 (Nordic), 2228 (vH), 2428 (vH), 2415 (Setra), 2637 (vH), 2815 (vH), 2915 (MB), 2066 (MB)
Enligt placeringslistor 1981 och 1983 fanns bussar 2415 (Setra), 2066 (MB) och 2637 (vH) i Karlskoga.

j-a

De alpusar som oftast gick mellan Örebro och Karlstad de sista åren fram till 1989 .  (1389,1464,1790 ),var dom placerade i Karlstad eller Örebro?

Mats Karlsson

Nu blev jag ställd. Har det gått Alpusar Örebro-Karlstad??

Ulf Fernestad

Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 januari 2010, 21:07:56 PM
Nu blev jag ställd. Har det gått Alpusar Örebro-Karlstad??
Både ja och nej lite kryptiskt, vi hade ett tag två st linjevagnar i omlopp på Ksd - Örebro (-Norrköping) 1388-1389 de gick hela vägen till Norrköping med förarbyte detta var så länge SJ-buss hade linjen i Östergötland, när det blev länstrafik även där så hade vi bussen kvar i Örebro och folk fick byta till länsbussarna i Örebro. Vilka linjevagnar som gick i trafik efter okt.-85 har jag ingen koll på det enda jag vet var att (har för mej) 1389 blev förflyttat till västkusten, 1388 + 1389 gick på kalkyl 82,2 under min tid i Karlstad
ps
   det har visats bild på 1388 vid busstation i Norrköping för några år sen med fråga vad gjorde den där
mvh Ulf