CF:ar i nummerordning

Startat av Hasse L, 08 januari 2010, 16:11:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lulebjörnen

Glapp i gasreglaget. Fixades på 5 minuter på den gängade stången från gaspedalen innanför frontluckan. Lossa stoppmuttern med en nollnolla åsså gänga lite på stången så att det blev 2mm glapp istället för 2cm. Sen blev det fart på kärran.
Ett av gossebarnen som åkte med i skolbussen var mäkta stolt inför kompisarna när han fått hjälpa chauffören att "trimma" skolbussen med att hålla i stången med en polygrip medan man drog åt muttern.
Jodå, nollnolla och polygrip å lite mer prylar medfördes på den gamla goda tiden  :)...

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2010, 10:35:18 AM

Nej, jag tyckte de nya omställnings-CF (som mina bilder från Skogås är tagna i) var klart piggare än de äldre vagnarna. De hade ju 190 hkr motorer jämfört med de äldre som hade 165 hkr. Ett ställe där vi alltid utnyttjade de starkare motorerna var i backen upp från gamla Skanstullsbron på södra sidan där vi körde ifrån BSS vagnar som hade de svagare motorerna. Samma senare när vi körde nya bron till Gullmarsplan.

M v h
Ingwar
Jag syftade i första hand på de nyare vänster-CF med 190 hk. Exvis de med SL-nr 6509 och 6512. Kommer nu ej ihåg vilken som var Buddas buss men jag hade den en gång och den gick spjutet!
Mvh Gunnar

Niklas Bygdestam

Citat från: Hobgoblin skrivet 09 januari 2010, 11:47:56 AM

Segande uppför Mörbybacken kunde vi Enebybergsförare jämföra de olika bussarna. Våra CF var antingen från 1963 eller 1964 och hade väl lika starka motorer men var väldigt individuella. Gamla 6511 var en av få som hängde med nyare vagnar. Snabbast upp var Vaxholms kortbussar (Volvo B58) och långsammast våra ledbussar 4580-84. På bilden är det 4582 som hindrar 6232 och en av Vaxholms ledbussar.

Vilken trevlig bild! :D

Visst är detta E18 på motorvägen?

Är inte alla tre bussarna SL-bussar fast två av dessa har lack kvar från sina tidigare ägare?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

K R

#33
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2010, 14:18:50 PM
Vilken trevlig bild! :D

Visst är detta E18 på motorvägen?

Är inte alla tre bussarna SL-bussar fast två av dessa har lack kvar från sina tidigare ägare?

Hej!

Jo, Mörby backe är stigningen från Danderyds sjukhus upp till Mörby centrum utefter E18.

Bussarna hette hos SL: H44 4582, H65A 6232 och H44A 7990.
Den sistnämnda är bevarad hos SvOf och står hos Björn F i Älgviken (Nynäshamn).

Vid fototillfället var inte Vaxholmstrafiken formellt helt inlemmad i SL, avseende att bussen endast skyltar destination.
Linjenummer på Vaxholmslinjerna i 670-serien infördes enligt uppgift 10 juni 1974.
Enligt samma källa kvarstod VTAB som dotterbolag fram till 1 januari 1980, då verksamheten helt övergick till moderbolaget SL.

mvh K R


yngrot

Jag tackar för all fina bilder på CF både invändiga och utvändiga..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina