Huvudmeny

Nya SL-linjer

Startat av Fredde, 05 januari 2010, 23:06:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Nu på måndag 11/1 drar linjerna 435C och 446C igång.

435C trafikerar Värmdö (Hemmesta) - Stockholm C (Cityterminalen) med 5 turer i vardera riktning/dag och 446C Nacka (Orminge) - Stockholm C (Cityterminalen) med 10 turer i vardera riktning/dag.
I nuläget kommer 435C köras av Tyresö och 446C av Nacka/Värmdö. Tidtabeller finns på www.sl.se.

/Fredde


Ersa

Jaha, det är därför Nobina kört utbildningsvagnar i allt från kortvagnar till B9S runt uppe/inne på CT. Det ryktas även om att flera bussföretag ska "stuvas om" där inne, dvs byta gater med varandra så att SL får tillgång till de gater som kan angöras med ledvagnar utan att behöva backa eller krångla in bussarna.

groenis

Ersa
Har du kollat med TL Gunnar och Janne de kanske vet om de ska gå på de övre gaterna eller de undre.

/Lennart

Wetjo

Citat från: groenis skrivet 06 januari 2010, 03:25:53 AM
Ersa
Har du kollat med TL Gunnar och Janne de kanske vet om de ska gå på de övre gaterna eller de undre.
/Lennart

Abonnerar inte Flygbussarna på de nedre gaterna?

Ersa

#4
Citat från: groenis skrivet 06 januari 2010, 03:25:53 AM
Har du kollat med TL Gunnar och Janne de kanske vet om de ska gå på de övre gaterna eller de undre.

Nej, jag har inte frågat runt ännu. Men om det nu kommer att bli omflyttningar redan från den 11:e borde ju information komma ut snart.

Citat från: Wetjo skrivet 06 januari 2010, 09:52:52 AM
Abonnerar inte Flygbussarna på de nedre gaterna?

FAC har ju själva ledvagnar vilket gör att de lär behöva de nedre gaterna själva även fortsättningsvis. Så jag antar att det blir från övre plan SL-trafiken får gå. Alternativet är gaterna längst fram på nedre plan (6-9), men dessa är ju prioriterade för dubbeldäckare.

homer

med tanke på hur få som kommer åka med dessa linjer går de nog bra att göra med kortvagn, möjligen kommer 446c har en del folk på morgonen men sen lär de nog vara dött som i graven...

Nico


Frågan är vad vitsen är med gaterna för något som ändå är någorlunda ordinär SL-trafik? Folk vill ta sig fram relativt fort med lokaltrafiken i stan med omnejd så att förlora typ 10 minuter på att springa runt för att komma till rätt gate på övre planet lär väl knappt locka så många heller...?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Avångarna på dessa linjer kommer att bli från Gate 18 och 19.

/Fredde


groenis

Fredde
Är inte det gaterna för Swex eller ska de övriga backa en bit?

/Lennart

Ersa

Citat från: groenis skrivet 06 januari 2010, 15:53:00 PM
Fredde
Är inte det gaterna för Swex eller ska de övriga backa en bit?

På övre plan har vi dessa gater:
-Längst bak nummer 10-13, som idag disponeras av bl.a Viking Lines Kapellskärstrafik, Svenska Buss, Silverlinjen till Öland, Y-buss m.fl. Var det inte härifrån SwEx körde från förr?
-Därefter 14-15 som idag disponeras av bl.a FlyByCoach för flygbusstrafiken till Västerås respektive Skavsta.
-Till sist har vi 16-19 som idag disponeras av Swebus Express, samt ibland även Y-buss.

Att klämma in en B9S på gate 10-13 är inget att rekommendera, utan sådana passar helt klart bäst på den "plana yta" som gate 16-19 utgör, så jag gissar att det är därför SL ska få tillgång till 18-19.

Karta: http://www.cityterminalen.com/Global/Diverse/cityterminalen_map_large.jpg

groenis

Självklart låter det logiskt.
Det jag mest tänkte på är väl att när eftermiddagstrafiken på SL och SwEx ska gå samtidigt.
Det stämmer att SwEx avgick från 10-13 eller 36-39 som de hette innan.
Kort historia skulle förstärka 777 till Jönköping gick igenom vagnen (Cityliner) när SwEx hade linje utbildning en av deras vagnar skulle backa in bakom mig nästan klar då gungade hans vagn till och jag blev av med bakrutan,
Ner på plattan vagnbyte fick en Carrus istället inte lika kul

/Lennart

HB

Citat från: Ersa skrivet 06 januari 2010, 16:19:12 PM
På övre plan har vi dessa gater:
-Längst bak nummer 10-13, som idag disponeras av bl.a Viking Lines Kapellskärstrafik, Svenska Buss, Silverlinjen till Öland, Y-buss m.fl. Var det inte härifrån SwEx körde från förr?
-Därefter 14-15 som idag disponeras av bl.a FlyByCoach för flygbusstrafiken till Västerås respektive Skavsta.
-Till sist har vi 16-19 som idag disponeras av Swebus Express, samt ibland även Y-buss.

Att klämma in en B9S på gate 10-13 är inget att rekommendera, utan sådana passar helt klart bäst på den "plana yta" som gate 16-19 utgör, så jag gissar att det är därför SL ska få tillgång till 18-19.

Karta: http://www.cityterminalen.com/Global/Diverse/cityterminalen_map_large.jpg

Visst är det gate 18-19 som linje 435C & 446C ska använda för eftermiddagstrafiken. /Henrik/

Karsten

Snygga och "raka" tidtabeller på båda linjerna, under luppen hittas bara ett fel och det gäller hållplatslistan på 435C där det inte framgår att Ålstäket-Hemmesta ligger i zon C. :)

Ska bli intressant att se hur belastningen blir på dessa linjer under våren.

Nico


Delade av tråden då en del mera började röra bussterminalers utformning.

Den avknoppade tråden finns här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31196

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

SL:s hittills blygsamma satsning på Cityterminalen utgörs av en avgång på linje 861C. Linjen går på förlängt prov t.o.m. februari, och har hittills gått från hållplats 7 (i praktiken ett snäpp utanför, då hpl varit blockerad av långvägare).

/Ted