Apropå Bmh

Startat av Hasse L, 26 december 2009, 20:58:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L



H11 5929.
Att Brommahallen körde 503 kommer vi ju ihåg, men med H11:or?

Ersa


Karsten

H11 i Bromma? "Det har ju aldrig förekommit!" ;)

groenis

det var sådana bussar som de försökte lura över mig från Råsta till Bromma,
Men det gick jag inte på. ;D
Skämt åsido när Bromma fick 503/119 så behövdes det förare och jag var en av de som satt som fast förare på 503 och blev erbjuden att följa med över,
Anledningen att jag stod över var Scania bussarna är fortfarande övertygad om att de är baklängesbyggda lastbilar Särskilt PB och Century.

/Lennart

Mikael T Nilsson

Fin bild! Kring 1984/85 var H10:or och H12:or från Bromma vanliga på 503:an. Bromma tog över trafiken på linje 503 från Råsta 1984.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Svoca

Citat från: Hobgoblin skrivet 26 december 2009, 20:58:55 PM


H11 5929.
Att Brommahallen körde 503 kommer vi ju ihåg, men med H11:or?
Detta kan vara ett lån av förare från Söderhallen vid förarbrist. Vanligt var att man då även tog egen buss med sig och även körde med den. Man lät då ordinariebussen stå uppställd vid avlösningsplatsen. Kan ha varit jag själv som satt ut just denna buss. Under 1970- & 1980-talen skedde en hel del sådana lån. Söderhallen lånade ut till de flesta garagen. Förutom till Hornsberg lånades det också ut till
Bromma, Hammarby, Nyboda, Råsta & Täby. Unika utsättningar som jag minns är:
Linje 112 med H 34 Leyland. Även någon annan Brommalinje, ev. 119. Linje 603 med H 34 Leyland.
Även på någon Nybodalinje gick det vid något (ev. några) tillfällen H 34 Leyland.
Det lånades vid många tillfällen även in förare med buss till Söderhallen. En "katstrofsöndag" på 70-talet med många förarvakanser, minns jag. Då gick det H 80 från Täby på bl. a linje 59. Även H 2 och H 50 från Hornsberg på bl.a linje 48 i rusningen. Ett annat tillfälle som är lite unikt är när rampen i Handen frös ihop totalt. Då stöttade övriga SL-garage Handen med bussar. Bl. a gick det H 60 (fd MOAB) och H 34 Leyland på Handenlinjer. Flera sönderfrusna Handenbussar stod bl.a i Söderhallens verkstad för reparation.

Omnilasse

Citat från: Hobgoblin skrivet 26 december 2009, 20:58:55 PM


H11 5929.
Att Brommahallen körde 503 kommer vi ju ihåg, men med H11:or?
Lån med förare eller ej, det måste iaf ha behövt en hel del ökad kapacitet för att klara av den här linjen under första perioden. Brommadepån släppte väl inte några linjer förrän efter den stora ändringen av linjenätet i samband med Sundbybergsgrenens öppnande året efter? Det var rätt frekvent med H11 under de första månaderna efter övertagandet. Har för mig att det iaf även var Brommaförare som körde dem - men det vågar jag inte svära på. 

Svoca

Citat från: Omnilasse skrivet 27 december 2009, 15:15:30 PM
Lån med förare eller ej, det måste iaf ha behövt en hel del ökad kapacitet för att klara av den här linjen under första perioden. Brommadepån släppte väl inte några linjer förrän efter den stora ändringen av linjenätet i samband med Sundbybergsgrenens öppnande året efter? Det var rätt frekvent med H11 under de första månaderna efter övertagandet. Har för mig att det iaf även var Brommaförare som körde dem - men det vågar jag inte svära på. 
Tror faktiskt fortfarande att detta var ett enstaka förarlån med vagn från Söderhallen. Att Brommahallen
skulle ha lånat H 11:or från Söderhallen minns jag ej. Men det kan ha varit så. Någon mer som har info
om detta?

Omnilasse

Citat från: Svoca skrivet 27 december 2009, 15:23:06 PM
Tror faktiskt fortfarande att detta var ett enstaka förarlån med vagn från Söderhallen. Att Brommahallen
skulle ha lånat H 11:or från Söderhallen minns jag ej. Men det kan ha varit så. Någon mer som har info
om detta?
Min minnesbild om Brommaförare är ganska diffus, däremot minns jag att det var rätt frekvent förekommande med h11 första månaderna (även på de andra linjerna i Bromma), så mer än något enstaka förarlån rörde det sig allt om, kanske la man ut några "högtrafikomlopp" på söderhallen? Och som framkommit var det ju både förar- och antagligen fordonsbrist, så det låter ju rimligt att man lånade hela paketet.