Med gamla "bella" i snön kändes det tryggt

Startat av Jocke Selling, 15 december 2009, 22:39:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling



Nobina Uppsalas gamling är en oförskämt fräsch och välhållen pärla. Som gick som på räls fram och åter Knutby och sedan till Ekebybruk med gymnasieelever.

Karsten

Självklart! De där är näst intill oslagbara i svårt väder. :D


Svemicke

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Nja då skulle herrarna allt ta och prova en hederlig Wiima som vi hade i Borås på 80 talet när man körde Säffle före rasten och bara kana hit och dit och efter rasten löste av kollegan och fråga hur det gick i halkan och han sa" vad då halt bara köra på inga problem"  och det stämde märkte själv hur mycket bättre det gick med Wiiman i halkan och detta var långt före ABS och ASR...   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 16 december 2009, 18:43:23 PM
Nja då skulle herrarna allt ta och prova en hederlig Wiima som vi hade i Borås på 80 talet när man körde Säffle före rasten och bara kana hit och dit och efter rasten löste av kollegan och fråga hur det gick i halkan och han sa" vad då halt bara köra på inga problem"  och det stämde märkte själv hur mycket bättre det gick med Wiiman i halkan och detta var långt före ABS och ASR...   

Ja, det är fler som avgett samma vittnesmål men det är ju rätt konstigt eftersom både BL:s Säffle-bussar och Wiimor hade mittmotor. Även Wiimorna med B58 lär ha klarat sig bra i halkan. De flesta hade dock B10M.
Det bästa i den vägen var nog dock de Volvo-bussar med mittmotor och Hägglunds-kaross som kom från 1958 (Volvo B655). Med de tidigare frontmotorförsedda Volvo-Hägglundarna var det bara att backa ned igen om bussen fastnade i Vintergatsbacken upp mot Tullen. Med mittmotorbussarna räckte det rulla någon meter bakåt för att få nytt tag och efter ett antal sådana manövrar så tog sig bussen upp.
Backning nedför Vintergatan innebär att man skulle ut på Göteborgsvägen igen och det var naturligtvis ett vågspel. Men om bussen då tog sats och svängde vänster upp för Vintergatan så lyckades det vid andra försöket. Eftersom bussen kom från stan på vänster sida och sedan skulle korsa den livligt trafikerade Göteborgsvägen gick det inte ta sats från det hållet.
Ännu värre var det med backen från Göteborgsvägen till Regementet, oftast trafikerade av Scania frontmotor med Hägglunds-kaross. Där var det högersväng och kom bussen inte upp på första försöket så var den tvungen att backa ut på Göteborgsvägen och uppför backen så den kunde ta sats. Sedan gällde det att svänga höger över korsande körbana och kom då där någon så var det helkört. Räddningen var dock att det var bra sikt på platsen.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Karsten


yngrot

Japp Wiiman hade ju riktig :) stålkaross och Säffle sin eländiga lättviktskaross :P

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina