Äldsta bussar som högertrafiksombyggdes?

Startat av Niklas Bygdestam, 14 december 2009, 22:20:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 16 december 2009, 20:04:37 PM
Nej, det fick inte förarplatserna flyttade. CF:arna i Uppsala var de enda som fick förarplatsen flyttad.

/Janne

... och SKV City.
(Jag bodde i Uppsala 1967)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Mennerholm skrivet 16 december 2009, 20:21:49 PM

Det här är min kandidat till äldsta högerombyggda buss. R184, Volvo B12 1940 med ASJ-kaross. Beställd av Billingens Trafikaktiebolag i Skövde där den rullade till 1960. Åren 1963-1970 var den skolbuss hos bussägare Oskar Johansson i Tibro och blev alltså högertrafikanpassad 1967. 1970 tog Knut Johansson i Skärstad hand om bussen som rullande kulturarv. Bussen har bla medverkat i filmen "Mitt liv som hund" och SVT-produktionen "År av drömmar". Bilden är tagen i Gräfsnäs 1990, Hilding Carlssonrälsbussen bredvid hade dörrar i alla fyra hörnen redan vid leveransen 1948. ;)

Vilken härlig bild! :D

Hoppas den här bussen finns i livet idag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2009, 21:43:02 PM
Vilken härlig bild! :D

Hoppas den här bussen finns i livet idag

Den finns väl hos föreningen som bröts ur AGJ för att ta tillvara veteranbussarna och som håller till i Kvarnabo mellan Anten och Gräfsnäs. Dock inte trafikduglig eftersom den varit avställd sedan 1993.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H



Citat
Det äldsta bussarna i Uppsala (UST) som byggdes om till höger trafik var C114 från 1949 och två vagnar från 1951 C117 och C142.

Vad sägs om den här gamla godingen då? Kan i och för sig tänka mig att den är (obetydligt) yngre än de uppräknade bussarna. Snacka förresten om urtypen till "go gammal buss"! Kommer även ihåg att den gick i ersättningstrafik för tågen mellan Uppsala och Stockholm under en tågstrejk!

:D
Mr H

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 16 december 2009, 22:48:51 PM
Vad sägs om den här gamla godingen då? Kan i och för sig tänka mig att den är (obetydligt) yngre än de uppräknade bussarna. Snacka förresten om urtypen till "go gammal buss"! Kommer även ihåg att den gick i ersättningstrafik för tågen mellan Uppsala och Stockholm under en tågstrejk!

:D
Mr H

C109 var ju nästan turistbuss och gick en del i högertrafikländer så jag är så gott som säker på att den hade dörrar på båda sidor redan innan högertrafiken beslutades.
Men det var mycket trevligt att se bilden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2009, 22:58:30 PM
C109 var ju nästan turistbuss och gick en del i högertrafikländer så jag är så gott som säker på att den hade dörrar på båda sidor redan innan högertrafiken beslutades.
Men det var mycket trevligt att se bilden.


Jag lutar också åt det hållet. Bland annat har jag hört berättelser om att den skulle använts på resor till bland annat Paris. Så den hade kanske högerdörr från början när den rullade omkring på detta sätt. Tycker också det var roligt att få se bussen :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2009, 21:15:08 PM
... och SKV City.
(Jag bodde i Uppsala 1967)

Du har rätt, sen tror jag inte var fler.
Sen fanns de ju en hel del omställningsvagnar.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 17 december 2009, 06:46:38 AM
Du har rätt, sen tror jag inte var fler.
Sen fanns de ju en hel del omställningsvagnar.

/Janne

Så vitt jag kommer ihåg var det 13 omställningsvagnar: 3 konduktörsbussar med Säffle-kaross och 10 Scania-Vabis CF. Fritt ur minnet följande C-nummer: 152, 153, 159, 162, 170, 190-197.
I Borås fanns bara 5 omställningsvagnar: 125-129 Volvo B655 Säffle. (Dessa nummer återanvändes sedan på Neoplan Unibus, annars var återanvändning av inventarienummer ovanlig i Borås. Däremot omkarosserades en hel del bussar och fick behålla sitt nummer.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svoca

Citat från: Janne Rickman skrivet 17 december 2009, 06:46:38 AM
Du har rätt, sen tror jag inte var fler.
Sen fanns de ju en hel del omställningsvagnar.

/Janne
Jo då, det var flera. C 158 (ScV BF 73/Säffle) och C 179 (ScV BF 73/SKV Lättmetall, tvåmansbuss) fick förarplatsen flyttad till vänster sida. C 179 fick dessutom ny kaross hos Larvik Karosseri i Norge och blev enmansbuss vid ombyggnaden. Av de 20 CF-bussar som funnits hos Upsala Stads Trafik AB flyttades förarplatsen på 10 bussar (C 180 - C183 tvåmans och C 184 - C 189, samtliga CF 6557). Dessa 10 bussar byggdes om direkt till rena högertrafikbussar. C 180 - 183 blev enmansbussar efter ombyggnad till högertrafikutförande. Övriga 10 CF byggdes från leveransen som omställningsbussar (C 152, 153, 159, 162 och 170 samt i en senare leverans C 193 - 197 samtliga CF 7657). Beträffande City-bussarna flyttades ratten på samtliga utom C 108 som skrotades efter olycka och ej ombyggdes för högertrafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svoca skrivet 17 december 2009, 11:40:06 AM
Jo då, det var flera. C 158 (ScV BF 73/Säffle) och C 179 (ScV BF 73/SKV Lättmetall, tvåmansbuss) fick förarplatsen flyttad till vänster sida. C 179 fick dessutom ny kaross hos Larvik Karosseri i Norge och blev enmansbuss vid ombyggnaden. Av de 20 CF-bussar som funnits hos Upsala Stads Trafik AB flyttades förarplatsen på 10 bussar (C 180 - C183 tvåmans och C 184 - C 189, samtliga CF 6557). Dessa 10 bussar byggdes om direkt till rena högertrafikbussar. C 180 - 183 blev enmansbussar efter ombyggnad till högertrafikutförande. Övriga 10 CF byggdes från leveransen som omställningsbussar (C 152, 153, 159, 162 och 170 samt i en senare leverans C 193 - 197 samtliga CF 7657). Beträffande City-bussarna flyttades ratten på samtliga utom C 108 som skrotades efter olycka och ej ombyggdes för högertrafik.

I samband med högetrafikomläggning kom två SKV City till Uppsala, C 112 och C 122. Dessa hade tidigare varit demobussar. När de kom till Uppsala var de rena högertrafikbussar men byggdes de om eller var de omställningsbussar från början?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svoca

Helt riktigt Staffan. C 112 och C 122 var f d demobussar hos SKV i Katrineholm . Vill minnas att båda bussarna från början hade varit rena vänstertrafikbussar. Har inget minne av att någon av dessa två bussar
skulle ha varit omställningsbussar i Uppsala, utan båda var ombyggda som rena högertrafikbussar vid köpet 1967.

Björn Forslund

Det stämmer, SKV byggde om dem till högertrafik innan de såldes. De skilde sig också genom att ha Saason-grillarna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svoca skrivet 17 december 2009, 11:57:19 AM
Helt riktigt Staffan. C 112 och C 122 var f d demobussar hos SKV i Katrineholm . Vill minnas att båda bussarna från början hade varit rena vänstertrafikbussar. Har inget minne av att någon av dessa två bussar
skulle ha varit omställningsbussar i Uppsala, utan båda var ombyggda som rena högertrafikbussar vid köpet 1967.

De var definitivt inte omställningsbussar i Uppsala men de kan ha haft det utförandet vid demonstrationerna. Så tycks dock inte ha fallet trots att de var bland de senast tillverkade.
Jag har sett SKV City som omställningsbuss. Var det Linköping?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

De två till Uppsala som varit demobussar hörde nog inte till de senast tillverkade, utan det var gamla hyllvärmare som SKV "nollställde" och sålde (troligen billigt), man ville väl rensa ut det sista av Citybussarna, eftersom tillverkningen upphört.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 december 2009, 12:33:34 PM
De två till Uppsala som varit demobussar hörde nog inte till de senast tillverkade, utan det var gamla hyllvärmare som SKV "nollställde" och sålde (troligen billigt), man ville väl rensa ut det sista av Citybussarna, eftersom tillverkningen upphört.

Eftersom de hade Sasson-fronten utgick jag från att de var bland de senast tillverkade. Men varför utgå när Svensk Busshistoria finns. De tillverkades 1962 och 1963, alltså innan omställningsbussen var "uppfunnen".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)