Personalpolitiska teorier inom Nobina

Startat av bilomnibussen, 05 december 2009, 14:32:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: yngrot skrivet 10 december 2009, 18:37:11 PM
Man blir lite trött av Rotes inlägg, våra föregångare har fått kämpa hårt för att få det lite bättre ... han skulle kanske börja prata med de äldre som minns hur det var förr när man fick stå med mössan i hand ..   den som ville få det bättre fick ofta sparken på stående fot  ... Dit vill ju inte jag komma igen den saken är då säker...

Varför se allt svart eller vitt? Det finns ett antal problem på svensk arbetsmarknad och även om inte LAS är orsaken till alla de problemen så kan man knappas påstå att LAS är bra i alla stycken. Man måste väl kunna ifrågasätta den ordning som gäller idag utan att bli nermald i skorna? Om vi aldrig vågar vända på stenarna kommer vi aldrig framåt. Det kan inte vara så att våra föregångares modell av det ideala samhället som de kämpade för till punkt och pricka gäller även idag, 70 år senare. Jag tror dagens unga ser samhället på ett helt annat sätt och jag kan säga att många av de jag känner som är födda på 60- och 70-talen i många fall har andra uppfattningar än de som är äldre, oavsett eventuell politisk åskådning.

michael k

rote skulle behöva arbeta lite hos england transport från salt lake city
där har dom mettaldetektor in till kontoret samt beväpnad vakt
hur tror ni förhållanden är där?
http://www.thetruckersreport.com/truckingindustryforum/report-a-bad-trucking-company-here/
läs lite här så ser ni hur det är att arbeta där arbetsgivaren har all makt

JDS

Citat från: Cero skrivet 10 december 2009, 18:53:01 PM
Varför se allt svart eller vitt? Det finns ett antal problem på svensk arbetsmarknad och även om inte LAS är orsaken till alla de problemen så kan man knappas påstå att LAS är bra i alla stycken. Man måste väl kunna ifrågasätta den ordning som gäller idag utan att bli nermald i skorna? Om vi aldrig vågar vända på stenarna kommer vi aldrig framåt. Det kan inte vara så att våra föregångares modell av det ideala samhället som de kämpade för till punkt och pricka gäller även idag, 70 år senare. Jag tror dagens unga ser samhället på ett helt annat sätt och jag kan säga att många av de jag känner som är födda på 60- och 70-talen i många fall har andra uppfattningar än de som är äldre, oavsett eventuell politisk åskådning.

Oavsett uppfattning så är väl ett fel som lätt begås av oss yngre, att vi tror att man ska kunna både äta upp kakan och ha den kvar. Exempelvis är det lätt att vara lite "bortskämd" när man argumenterar för en ändring av LAS, och argumentera som om man skulle kunna dra nytta av fördelarna med en sådan ändring och samtidigt dra nytta av fördelarna med ett oförändrat regelverk. För att undvika det bör man bland annat veta lite om hur det var innan det nuvarande regelverket infördes, och vad som i övrigt har förändrats sedan dess.

lil-sis

Det verkar som att många har missat att LAS inte alls hindrar en att byta jobb. Man sitter ju säkert på sitt gamla medan man söker det nya...

AL

LAS vara eller inte, problemen med Swebus/Nobina's personalpolitiska kultur eskalerar nu också i Örebro, och debatten och diskussionerna går intensiva på bl a lokalradion!  Och inte oväntat diskuteras nu också inom Örebro Kommun att ta krafttag för att upprätthålla kvaliteten på den trafik man beslutat om, bl a genom en förbättrad kontroll av entreprenörens åtaganden i syfte att få fram bättre underlag för att kunna utdöma vitesförelägganden!

Som bekant finns det ju en anledning att en entreprenör, och då i synnerhet Swebus/Nobina som alldeles särskilt utmärker sig på området, väljer att bedriva den personalpolitik man gör!  Till syvende och sist är ett av huvudmålen att få fram personal som "rättar in sig i ledet" och inte utgör en risk för entreprenören när det kommer till t ex på viket sätt och på vilken nivå man väljer att underhålla fordon och annan material nödvändig för verksamheten.  Vilken betydelse vinstuttaget har för ett företag som Swebus/Nobina är inte helt irrelevant!

Christer K

Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Nilz

Antal år i yrket säger egentligen ingenting om hur du är som yrkesutövare.
Känner vi inte alla till någon - förare, personalplanerare, kassörska, lärare eller vad det nu kan vara - som har jobbat på samma ställe sedan Hedenhös tid, men lik förbannat är t. ex.  tjurig, oengagerad eller rent av inkompetent för sitt yrke?
Om du vore arbetsgivare och skulle anställa ett hundratal personer, skulle du inte vilja vara säker på att du får den personal som trivs med sitt jobb och gör det bra och inte bara dom som på papperet är behöriga att utföra det?
Skulle det kännas bättre om han som sitter bredvid dig på lunchrasten med inställningen "Jag skiter i allt" ska sitta lika tryggt på jobbet som du som verkligen älskar att ge service till kunder och varje dag anstränger dig för att göra ett bra jobb?

Jag har full förståelse för att det kan kännas konstigt att med 22 års erfarenhet i yrket bli anställd på prov, men om man vet att man sköter sitt jobb har man väl inget att vara orolig för?
En anledning till att man inte ger fast anställning direkt är ju också att om man lyckas anställa fel person är det ju ett mindre h*****e att göra sig av med personen ifråga. Då j***ar är fackföreningarna på hugget och ska hjälpa sina medlemmar!

Christer K

Citat från: Nilz skrivet 17 december 2009, 11:59:43 AM
Jag har full förståelse för att det kan kännas konstigt att med 22 års erfarenhet i yrket bli anställd på prov, men om man vet att man sköter sitt jobb har man väl inget att vara orolig för?
En anledning till att man inte ger fast anställning direkt är ju också att om man lyckas anställa fel person är det ju ett mindre h*****e att göra sig av med personen ifråga. Då j***ar är fackföreningarna på hugget och ska hjälpa sina medlemmar!

Det konstiga i det hela är att personen som är chef på Nobina var chef över samma personal på Busslink. Borde man då inte känna folket som tidigare har arbetat inom samma bolag.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Nico


Beror nog lite på vilken nivå som en viss chef sitter på. Sitter man som trafikområdeschef eller högre har man nog ingen större personkännedom om samtliga förare. Det är ju inte heller en person i den positionen som sköter detta vanligtvis utan det har man ju då rekryterare och personalansvariga för att hantera.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bisquit

Citat från: Christer K skrivet 17 december 2009, 18:23:59 PM
Det konstiga i det hela är att personen som är chef på Nobina var chef över samma personal på Busslink. Borde man då inte känna folket som tidigare har arbetat inom samma bolag.
/ Christer K

Hej kan Berätta att Tex som är platschef tillträde i höstas, Var tidigare på Busslink i Råsta en mycket kort session. Men dessförinnan på Busslink i Örebro. Han känner många av Nobinas föredetta Busslink-chaufförer i Örebro. Men han har dessvärre inte kunnat påverka anställningarna något märkvärt från början.. Men när de skulle rekrytera folk. Så var det många duktiga, noggranna och erfarna Svenska chaufförer som inte fick något jobb. På grund av att de var för dyra m.m. Så vad gör de? Jo de tar in Pensionärer och nybörjare. Det vill säga de som har lägsta lönenivå..
En kompis till min far drog tebax till Norge (Oslo). För att jobba. Då han inte dög i Örebro.. Han behövde knappast fråga om jobb. Då han jobbat där en period tidigare.. "De sa bara välkommen. Kan du börja efter helgen.."
Nää tyvärr så handlar det mycket om att man lagt ett dåligt anbud och sliter ut personalen och ger de dåliga tjänster med många bussbyten.. Sen så är servicen på bussarna under all kritik..
De borde ta lärdom av de mindre men ändå lokalt stora operatörerna. Ta t.ex Weidermans. De bedriver linjetrafik åt Länis. Där har chaufförerna ytterst få bussbyten. Å väldigt få bussar med problem utmed linjen.. Har en god vän i kyrkan. Som numera jobbar för Weidermans. Han trivs jättebra där. Med god organisation och bra chefer. Han saknar inte sin gamla arbetsgivare.. Nobina(Swebus).. Vilket jag har full förståelse för..

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 21 december 2009, 00:12:56 AM
Men när de skulle rekrytera folk. Så var det många duktiga, noggranna och erfarna Svenska chaufförer som inte fick något jobb. På grund av att de var för dyra m.m. Så vad gör de? Jo de tar in Pensionärer och nybörjare. Det vill säga de som har lägsta lönenivå..

Ursäkta att jag ställer mig skeptisk här, men det låter lite väl mycket som hörsägen från tredje part. Jag köper inte det påståendet då det inte tar särskilt många år att klättra upp i lönetrappan numera, så t.o.m de som bara kört i 8-10 år har väl nästan samma lönenivå som de 60-åriga herrarna som kört buss i nästan 40 år? "Nybörjare" är på intet sätt alltid billigare att anställa än erfarna förare då nybörjarna kräver en hel del internutbildning, vilket naturligtvis alla större bussföretag vetat om sedan länge. Det hela jämnar alltid ut sig i slutändan, och bussbranschen är ju dessutom en bransch där lönerna inte är individuella "marknadsanpassade", utan istället väldigt lika för män och kvinnor i olika åldrar. Inte någon jättehög lön, men åtminstone någorlunda rättvis.
Det enda man som operatör kan spara på i lönekostnader är att man kapar några minuter här och där i alla förartjänster. Som t.ex minuterna man har på sig att starta igång bussen på morgonen innan färd till starthållplats.

Citat från: bisquit skrivet 21 december 2009, 00:12:56 AM
Nää tyvärr så handlar det mycket om att man lagt ett dåligt anbud och sliter ut personalen och ger de dåliga tjänster med många bussbyten.. Sen så är servicen på bussarna under all kritik..
De borde ta lärdom av de mindre men ändå lokalt stora operatörerna. Ta t.ex Weidermans. De bedriver linjetrafik åt Länis. Där har chaufförerna ytterst få bussbyten. Å väldigt få bussar med problem utmed linjen.

Är inte det lite som att jämföra äpplen med päron? Weidermans har väl knappast lika mycket trafik som Nobina i Örebro, och således kan de lägga upp sin trafik på ett bättre sätt. Det gäller även andra län där både små och stora företag kör landsbygdstrafik "bredvid" varandra i samma område.
Att Hastus räknat ut många bussbyten för Nobina beror ju på hur tidtabellerna är upplagda. Förare som kört ett tag och ska ha rast kan ju inte samtidigt behålla bussen under sin rast, utan den måste ju rulla vidare under tiden.

Knallhatt

Hej

Utan att vara inblandad i Örebro och vet inte detaljer om området eller vad som har hänt, eller påståtts ha hänt.

Man skall inte glömma bort några detaljer. Man upphandlade en trafik som omfattade ett helt nytt linjenät som alla anbudsgivare själva fick konstruera, givetvis efter vissa ramar som var angivet i anbudsmaterialet. Alla anbudsgivare har beräknat personalbehovet efter detta.

Efter anbudstiden beslöt huvudmannen att bibehålla dagens linjenät under en övergångsperiod, av olika orsaker bland annat pga överklagande och av ekonomiska skäl.
Dagens linjenät kräver färre förare och kan då vara svårt att beräkna personalbehovet mitt under en uppstartsprocess där man inte har detaljplanerat trafiken än.
I Nobinas personaltidning har trafikchefen Tex sagt att 85% av alla förare är gamla örebroare, samt att 1400 personer sökte 270 tjänster (dvs ca 5 sökande till varje tjänst). Det innebär alltså att ca 230 st är tidigare örebroförare och ca 40 st är nya, utifrån. Jag tycker inte att detta låter dramatiskt.

CitatSen så är servicen på bussarna under all kritik..
Bussarna är nya, leverades till trafikstart 1 oktober. Att påstå att servicen är under all kritik efter 2½ månad är, enligt min åsikt, lite väl tidigt att påstå. Det kan ju, tyvärr måste man ibland säga, vara barnsjukdomar på nylevererade fordon.

CitatTa t.ex Weidermans. De bedriver linjetrafik åt Länis. Där har chaufförerna ytterst få bussbyten. Å väldigt få bussar med problem utmed linjen..
Jag säger inte emot, men man måste tänka på trafikstrukturen. Har Du stadstrafik med en tidtabell med ytterst få, eller för korta, uppehåll på ändhållplatserna så måste du avlösa föraren efter 2h30 för att han skall få sin bensträckare. Detta enligt BBA.
Har Du länstrafik så ligger det ofta längre uppehåll på ändhållplatser och då löser du det problemet på ett naturligt sätt. Är det dessutom EU-trafik så är problemet ännu enklare - Du kan slippa bussbyten

Bengt Jönsson

Citat från: RoTe skrivet 07 december 2009, 22:11:20 PM
Arbetsgivarna vet att arbetstagarna inte har någon anledning att stanna kvar om dom känner sig felaktigt behandlade och arbetstagarna vet att det alltid finns annat jobb att få, pga att alla hela tiden rör på sig.

.. men om det nu inte bara är så enkelt att hoppa av till ett annat arbete .. Det kanske inte växer andra arbeten på träd i dussin..
Eller är det godtycke och dagsformlig lynnighet (från chefer) som skall vara gällande?
Då är vi farligt nära mobbning!

/B

UglyJazz

Underbart att se denna debatt. Det finns ju helt klart en pro-Swebusfalang, som inte tror eller ens lyssnar på de som har något negativt att säga om den allsmäktige store (Swebus, eller Nobina som skiten heter idag), och en skara som ser hur det egentligen ligger till på vissa håll...

Faktum är, utan att säga alltför mycket, att Swebus på vissa håll i landet styrt genom en slags självinavlande rövslickeriskola, där man slickar uppåt och sparkar nedåt. Man klappar sig själva på axeln och tycker att :Guud, vad duktiga vi är...

Det finns bättre och sämre depåer och områden, men Örebro och Uppsala hör till dom sämst skötta fallen.
Jag har bevittnat båda och iofs fler ändå, men dom två går utanpå det mesta.

Att säga upp eller inte ta över befintlig personal och ersätta dessa med folk av lägre löneklass är något som ingen borde försvara.
Genom att försvara fenomenet så hjälper ni som är Nobinaförespråkare, arbetsgivarsidan att vidareförädla detta beteende till nästa trafikområde.

Att tyst se på när diktiga medarbetare får gå tycker jag är direkt fegt, för att inte säga ynkligt.

Jag fick lära mig som liten grabb, att ska man städa i en trappa, så börjar man högst upp, för annars virvlar det bara upp ny skit åt alla håll när man sopar...

Det är ju verkligen skönt att alla buksvågertendenser och all inavel och svågerpolitik och klappadumigsåklapparjagdig och vuxenpennalism är helt utrotat i det NYA NOBINA... Nähä, köpte inte ni heller det? Men det är ändå, som Bengt skriver, att nu är vi nära godtycke och mobbing.

Kom inte och säg att det här är regeringens fel eller att det ligger i tiden, för då blir det fullt utslag på Bullshit-o-metern.

Kommentar i förebyggande syfte... : Nehej jag är INTE bitter på det företag jag en gång jobbat på. Där fanns bara INGA utvecklingsmöjligheter, och jag har det alldeles utomförträffligt bra, där jag är nu...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Bengt Jönsson

Hittade denna länk om "personalhantering" i Sverige sett ur ett EU perspektiv och vilka lagar och regler som verkligen gäller!
Hoppas att den kan bringa klarhet och "rensa luften" från vaga antaganden och lösa rykten...

http://ec.europa.eu/youreurope/business/managing-business/managing-staff/sweden/index_sv.htm

/Bengt