Allt vårt samlade material

Startat av bilomnibussen, 05 december 2009, 12:13:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Vi vill inte tänka för långt in i framtiden för då är vi inte med längre. Vart tar vårt samlade material vägen, anteckningar, dokument, fotografier. Jag har just inlett en dialog med Nordiska Museet i denna fråga. Vore tacksamt med olika synpunkter på detta och förslag till lösningar!
Mvh Jan G

Ersa

Ett välskrivet testamente är nog en bra idé att överväga även i unga år.
Vore tråkigt om fina skatter gick till spillo.

Ulf Fernestad

Citat från: bilomnibussen skrivet 05 december 2009, 12:13:15 PM
Hej! Vi vill inte tänka för långt in i framtiden för då är vi inte med längre. Vart tar vårt samlade material vägen, anteckningar, dokument, fotografier. Jag har just inlett en dialog med Nordiska Museet i denna fråga. Vore tacksamt med olika synpunkter på detta och förslag till lösningar!
Mvh Jan G
Hur är det med Landsarkiven runt om i landet? Då får man ju tillgång till materialet via deras databas, fungerar det på samma vis med Nordiska museet?
mvh Ulf

bilomnibussen

Hej! Jag har bara påbörjat ett samtal, tänkte få lite synpunkter från er andra innan det hela fortsätter. Vad jag är ute efter är tänkbara arkiv m m som kan ta emot materialet. I vissa fall finns ju lokala företagsarkiv som kan vara intresserade, ibland hyr dock dessa bara ut hyllmeter mot betalning, somligt material passar kanske in i "stadsarkiv" men det finns ofta mera rikstäckande material om t ex större bussföretag eller karosstillverkare som borde finnas tillgängligt för folk i hela landet. De föreningar som är verksamma inom vårt område torde ha för dåliga resurser att lagra arkivmaterial över längre tid, och man kan inte säkert veta hur länge de ideella föreningarna består. Jag saknar ett riksmuseum för busstrafiken eller ett riksarkiv för detta. Kan naturligtvis ingå i något typ Riksarkivet eller Nordiska Museet eller vad?!
Mvh Jan G