Capitoler i 500-land

Startat av Hasse L, 20 november 2009, 21:57:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 november 2009, 08:24:46 AM
Capitol var för liten för Huskvarna-trafiken. Att det bara blev en enda torde alltså ha berott på att Scania lade ned Metropol-tillverkningen.
Det är väl inte otänkbart att kommunen sneglade på Huskvarnas Metropol innan de bestämde sig för Capitol. Jönköping är för övrigt den stad som köpte flest Capitol näst efter Stockholm.


Så det var storleken som avgjorde. Men nog måste de väl haft en tanke på fler bussar när de köpte Metropolbussen? Hade inte Scania något som helst intresse att annars marknadsföra Metropolbussarna till andra än SS? I Uppsala köptes under samma tid ödorna. Här hade man intressen för stora bussar under denna tid. Men jag skulle nog kunna tänka mig att ett alternativ till ödlorna hade kunnat vara just Metropolbussarna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Metropol var för stor för alla andra,  och för tung t o m för Stockholms innerstad. Därför byggde Scania istället Capitol.
Metropolen var byggd för städer i USA, med rutnät av raka breda gator, den passade inte i Europas gamla trånga städer med ofta medeltida stadskärnor.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 november 2009, 14:49:44 PM
Metropol var för stor för alla andra,  och för tung t o m för Stockholms innerstad. Därför byggde Scania istället Capitol.
Metropolen var byggd för städer i USA, med rutnät av raka breda gator, den passade inte i Europas gamla trånga städer med ofta medeltida stadskärnor.

Det var intressant! Att Metropolbussarna var kopior var amerikanska Mackbussar som i sin tur var tänkta för trafik i USA var välkänt. Men att dessa sedan egentligen inte var så lämpliga här i Europa var nytt för mig. Det låter ju som en miss i planeringarna att inte SS eller Scania kom på detta redan från början när Metropolbussarna beställdes. Eller hade SS någon sorts övertro på att Stockholm skulle omstruktureras så till den grad att staden skulle få "amerikansk struktur" att man lika gärna kunde köpa in amerikanska bussar? Fast jag tycker det sistnämnda verkar lite långsökt

Capitolen verkar helt klart i alla fall vara en mer europeisk variant. Måtten mer konventionella i Europa liksom designen med fönster av europeisk typ istället för de amerikanska fönstren på Metropolbussarna

Undrar om det har hänt någon olycka med en Metropol på grund av att den varit för stor
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Nej, någon olycka just pga storleken har nog inte skett, eftersom den ju aldrig användes allmänt i Stockholms innerstad pga det höga axeltrycket. SS fick dispens för vissa förortslinjer som terminerade inne i staden,  tex vid Skanstull och Slussen. Det var väl först när spårvagn 10 lades ner som Metropol rullade på en ren stadslinje en period.
Metropol var främst avsedd som matarbuss till tunnelbanan i de nya förorterna, och där fyllde den sin funktion till stor belåtenhet. SS hade inte tänkt fel, det var bara det att bussen var skräddarsydd för just Stockholm. Capitolen blev "konfektionsvarianten" som kunde köpas färdig i butiken s a s.

Det bör också beaktas att t ex Uppsala vid denna tid hade tvåmansbetjäning på de tyngre linjerna, där  "Ödlorna" var insatta. Metropol var långt före sin tid i Sverige med enmansbetjäning i denna typ av trafik.