Capitoler i 500-land

Startat av Hasse L, 20 november 2009, 21:57:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ola Almquist skrivet 23 november 2009, 10:25:49 AM
Sökte på "prototyp" och hittade Jönköpings-Metropolen! Den har jag aldrig sett på bild förr.

http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1448.jpg

M.v.h.
Ola

Moderators edit: länken korrigerad

Mycket intressant! Första gången jag ser en färgbild på bussen. Det är nog också första gången jag ser bild på bussen framifrån :D

Skyltskåpet är faktiskt bredare än det som brukar finnas på SS-bussarna. Jämför gärna med SS-Metropolen som syns till vänster. Undrar om bussen levererades med detta bredare skyltskåp efter önskemål från Jönköping eller om man i Jönköping kan ha modifierat detta i efterhand
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Har för mig att jag sett en annan äldre bild på den bussen, men med samma skyltskåp som SS Metropoler, så man kan nog tänka sig att det modifierats i efterhand för att få plats med en normal destrulle.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 november 2009, 11:56:25 AM
Har för mig att jag sett en annan äldre bild på den bussen, men med samma skyltskåp som SS Metropoler, så man kan nog tänka sig att det modifierats i efterhand för att få plats med en normal destrulle.

Låter ju troligt. Men använde alltså Jönköping sin Metropolbuss ibland till beställningstrafik? Hur lämplig var den bussen för långfärd? Jag har alltid utgått från att Metropolbussar varit typiska stadsbussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 november 2009, 12:02:29 PM
Låter ju troligt. Men använde alltså Jönköping sin Metropolbuss ibland till beställningstrafik? Hur lämplig var den bussen för långfärd? Jag har alltid utgått från att Metropolbussar varit typiska stadsbussar

Om de verkligen använde bussen för långturer vet jag ej, men med dåtidens vägar var det nog inget större problem att hålla ett bra tempo med en Metropol, och för föraren var det nog skönt att slippa motorbullret. Inredning var ju inte avsedd för längre turer, men folk hade lägre krav förr.

Mr H

Den hade i alla fall en enorm dest.rulle då den rullade i Södertälje sommaren 1967 då Södertäljes dest.rulla hade sytts på den befintliga från Jönköping!

Mr H

Mr H

Märkligt, visst ser det väl ut på bilden som man ersatt körriktningsklubban med någon större blinkersanordning på samma plats (bakom dörr 2)? Måste varit ett provisorium då jag är ganska så säker på att den hade klubborna på slutet.

Mr H

Mikael T Nilsson

Tusen tack för dessa två härliga Råsta-Capitol-bilder!

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niklas Bygdestam

Jag tycker det är väldigt intressant att se bilden på Metropolbussen från Jönköping. Bussen är ju verkligen unik :D

http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1448.jpg

Var bussen lackad likadant som deras Capitoler var på den tiden? Eller var det bara Metropolbussen som hade denna lack?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 november 2009, 20:16:30 PM
Jag tycker det är väldigt intressant att se bilden på Metropolbussen från Jönköping. Bussen är ju verkligen unik :D

http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1448.jpg

Var bussen lackad likadant som deras Capitoler var på den tiden? Eller var det bara Metropolbussen som hade denna lack?

Metropolen tillhörde Trafikföretaget Jönköping-Huskvarna och Capitolerna Jönköpings Kommunala Trafikverk. Det var alltså två olika bolag med olika lack. Metropolen hade samma lack samt TJH:s övriga bussar. JKT:s bussar var huvudsakligen blå.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 20:51:12 PM
Metropolen tillhörde Trafikföretaget Jönköping-Huskvarna och Capitolerna Jönköpings Kommunala Trafikverk. Det var alltså två olika bolag med olika lack. Metropolen hade samma lack samt TJH:s övriga bussar. JKT:s bussar var huvudsakligen blå.


Hur kommer det sig egentligen att denna udda, tvåhundrade Metropol hamnade i Jönköping av alla ställen? Inget ont om Jönköping, men det förefaller lite udda att SS beställde 199 och Jönköping 1.

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 november 2009, 11:56:25 AM
Har för mig att jag sett en annan äldre bild på den bussen, men med samma skyltskåp som SS Metropoler, så man kan nog tänka sig att det modifierats i efterhand för att få plats med en normal destrulle.

Hej!

Kan ju vara den bilden som finns att se på Jönköpings Spårvagns- och Busshistoriska Sällskaps hemsida:

http://www.jsbs.se/index.htm

Välj "Jönköping-Huskvarna bussarna" i vänstra kolumnen och scrolla ner en bit.
Denna bild fanns även med i Färdskrivaren nr 4/2008 i dess artikel om Scania-Vabis Metropol.
Överst på sidan finns en färgbild på en annan TJH-buss, som uppvisar samma färgschema
som på bilden på Metropolen från Skanstull (som f ö är daterad 1964).

mvh K R

K R

Citat från: Cero skrivet 23 november 2009, 21:26:01 PM
Hur kommer det sig egentligen att denna udda, tvåhundrade Metropol hamnade i Jönköping av alla ställen? Inget ont om Jönköping, men det förefaller lite udda att SS beställde 199 och Jönköping 1.

Hej!

SS beställde 200 Metropoler av Scania-Vabis. Att en av dessa i stället såldes till Jönköping kan bero på att man
även försökte sälja in vagntypen till andra operatörer i landet.

Två SS-Metropoler (A75060-61) provades även i Göteborg i ett utbyte mellan SS och GS,
där det i gengäld till Stockholm kom två Volvo B658 med Hägglundskaross (litt H17C O824, O837).
Dessa vagnar målades om i resp. bolags färger under lånetiden (år 1954), men behöll enligt uppgift
sina ordinarie länsregistreringar.

Som ersättning för den uteblivna 200:de Metropolen erhöll SS senare 181 st C70 Capitol (litt H21-22) i stället för beställda 180 st.

mvh K R

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2009, 20:51:12 PM
Metropolen tillhörde Trafikföretaget Jönköping-Huskvarna och Capitolerna Jönköpings Kommunala Trafikverk. Det var alltså två olika bolag med olika lack. Metropolen hade samma lack samt TJH:s övriga bussar. JKT:s bussar var huvudsakligen blå.


Så Trafikföretaget Jönköping-Huskvarna köpte aldrig någon Capitol? Någon som vet varför de då nöjde sig med en enda Metropolbuss? Jag har alltid trott att den här Metropolbussen var den som ledde till att det kom Capitoler till Jönköping, men tydligen hade jag alltså fel?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 november 2009, 23:09:37 PM
Så Trafikföretaget Jönköping-Huskvarna köpte aldrig någon Capitol? Någon som vet varför de då nöjde sig med en enda Metropolbuss? Jag har alltid trott att den här Metropolbussen var den som ledde till att det kom Capitoler till Jönköping, men tydligen hade jag alltså fel?

Capitol var för liten för Huskvarna-trafiken. Att det bara blev en enda torde alltså ha berott på att Scania lade ned Metropol-tillverkningen.
Det är väl inte otänkbart att kommunen sneglade på Huskvarnas Metropol innan de bestämde sig för Capitol. Jönköping är för övrigt den stad som köpte flest Capitol näst efter Stockholm.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: K R skrivet 23 november 2009, 21:54:35 PM
Hej!

SS beställde 200 Metropoler av Scania-Vabis. Att en av dessa i stället såldes till Jönköping kan bero på att man
även försökte sälja in vagntypen till andra operatörer i landet.

Två SS-Metropoler (A75060-61) provades även i Göteborg i ett utbyte mellan SS och GS,
där det i gengäld till Stockholm kom två Volvo B658 med Hägglundskaross (litt H17C O824, O837).
Dessa vagnar målades om i resp. bolags färger under lånetiden (år 1954), men behöll enligt uppgift
sina ordinarie länsregistreringar.

Som ersättning för den uteblivna 200:de Metropolen erhöll SS senare 181 st C70 Capitol (litt H21-22) i stället för beställda 180 st.

mvh K R


På den bilden ser man att den Metropolen har ett likadant skyltskåp som SS-Metropolerna. Så det visar tydligen att man i efterhand tydligen gjort skyltskåpet större efter en tid
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.