Capitoler i 500-land

Startat av Hasse L, 20 november 2009, 21:57:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2009, 00:05:49 AM
Är det två vanliga Capitoler eller kan det vara Essingecapitoler? Jag inbillar mig att den undre bussen är lite smalare

Precis som med CF modellen så ser du rätt enkelt om det är en smalare variant genom att notera den raka plåtlisten mellan vindrutorna i fronten, då den smalare modellen har denna, medans modeller med fullbredd som du ser på bilden ovan, har en integrerad fönsterstolpe med karossen, då också med avrundade hörn på vindrutorna.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

K R

Citat från: Svempa skrivet 21 november 2009, 17:24:38 PM
Så man krockade provbussen i Febr 1950 . var det det som ledde att den skrotades ?

Hej!

Nej, bussen gick i provtrafik för SS mellan 1949 och 1951, så bussen reparerades efter den krock
som det finns bilder på bussen efter kollisionen i Spårvägsmuséets fotodatabas.
På dessa bilder ser man ett veck i takkanten ovanför destinationsskylten som även syns på den bild (post nr 2)
på Macken tagen på Norr Mälarstrand med Stadshuset i bakgrunden skyltad linje 61.
Denna bild är visserligen daterad 1949, men är förmodligen tagen senare.
Sedan demonterades bussen som sagt i Södertälje,
detta för att utgöra mall för tillverkning av svetsjiggar inför produktionen av Scania-Vabis C50 Metropol.

mvh K R

Niklas Bygdestam

Citat från: Svempa skrivet 21 november 2009, 17:24:38 PM
Så man krockade provbussen i Febr 1950 . var det det som ledde att den skrotades ?


Var det inte meningen att den skulle skrotas ändå? Att man köpte den för att just skrota och kopiera alla delar för att bygga bussar själva?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Man demonterade Mackbussen just för att få mallar till svetsjiggarna, samt  även  detaljstudier av uppbyggnaden. Ritningar är ju en sak, men IRL är ännu bättre. Det här var ju något helt nytt för Scania-Vabis, en helbyggd buss.

Peter Rost

Citat från: Hobgoblin skrivet 20 november 2009, 21:57:12 PM

Under besökstiden tisdagar och torsdagar på Löwenströmska hann Råstabussen på linje 542 med en tur till och från Upplands Väsby Station på 531:an.


I den sparade körspecen kunde jag kolla vad x-et står för: Man körde Rudbecksskolan - Rotebro, ej via Viby. Inofficiell skyltning. (Sen bar det av till Spånga Station och fyra fst-turer till Mjölbyplan på 540).

Finfina bilder! :) Turerna på 540, var det Extraturer, mellan Spånga Station-Rinkeby Mjölbyplan?

/Peter

Janne Rickman

#20
Citat från: K R skrivet 21 november 2009, 18:22:57 PM
Hej!

Nej, bussen gick i provtrafik för SS mellan 1949 och 1951, så bussen reparerades efter den krock
som det finns bilder på bussen efter kollisionen i Spårvägsmuséets fotodatabas.
På dessa bilder ser man ett veck i takkanten ovanför destinationsskylten som även syns på den bild (post nr 2)
på Macken tagen på Norr Mälarstrand med Stadshuset i bakgrunden skyltad linje 61.
Denna bild är visserligen daterad 1949, men är förmodligen tagen senare.
Sedan demonterades bussen som sagt i Södertälje,
detta för att utgöra mall för tillverkning av svetsjiggar inför produktionen av Scania-Vabis C50 Metropol.

mvh K R

http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2749.jpg

http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2750.jpg

http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2751.jpg

Bilder!

/Janne

K R

Citat från: Janne Rickman skrivet 21 november 2009, 20:35:29 PM
http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2749.jpg

http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2750.jpg

http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-A2751.jpg

Bilder!

/Janne

Citat från: K R skrivet 21 november 2009, 18:22:57 PM
På dessa bilder ser man ett veck i takkanten ovanför destinationsskylten som även syns på bilden
på Macken tagen på Norr Mälarstrand med Stadshuset i bakgrunden skyltad linje 61.
Denna bild är visserligen daterad 1949, men är förmodligen tagen senare.

...och här är bilden från Norr Mälarstrand:

http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-B388.jpg

mvh K R

Niklas Bygdestam

Citat från: K R skrivet 21 november 2009, 21:24:22 PM
...och här är bilden från Norr Mälarstrand:

http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2017/stor/2017-B388.jpg

mvh K R

På den tiden tyckte väl alla att den här bussen var ett under av modernitet :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Säkert! På den tiden var Spårvägens modernaste buss H15, "Höghusen". Skillnaden är ju, om inte milsvid, ganska så stor.

Hasse L

Citat från: Fredrik Klint skrivet 20 november 2009, 22:25:12 PM
Museivagnen 5428 hade tydligen förlorat sin vita linje under vindrutan... Rätta mig om jag har fel men alla H23/H24/H30 hade väl vit linje under vindrutan efter ombyggnad till högertrafik men vissa vagnar fick den övermålad efter krockskador och liknande...?
Ja, antagligen förenklade man det för sig allteftersom; jag noterade inga datum när det begav sig. Förutom 418 och 428 har jag 414, 433, 434 och 440 på bild med samma front.



Linje 507 kom till 4.4.1972 då inflyttningen i Hallonbergen hade börjat. Gick via Hallonbergen till Råstagaraget. 508 kördes via Ör till Ursvik, ibland även till Råsta.

Bussmicke

Citat från: K R skrivet 21 november 2009, 15:56:06 PM
Hej!

Mack-bussen från Uddevalla, som är bevarad och som Staffan visade bild på här ovan är av typ C-41.
Denna gick till en början i provtrafik för SJ (gul med grön snibb) och kom sedermera till Uddevalla,
dit även fyra Capitol C70/3 levererades 1957-58.
Om detta skrivs f ö i en mindre artikel i tidningen Classic Motor nr 12/2009.

Om provvagnen vid SS, H17 A514 Mack C-50, avses som den andra vagnen kan bilder på denna beskådas
på Spårvägsmuséets fotodatabas. Ange "Mack" som sökord i fältet för Motiv på denna sida:

http://www.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_advanced.aspx?id=14065

Denna buss demonterades senare hos Scania-Vabis i Södertälje inför produktionen av C50 Metropol.

mvh K R

Hade SS en eller flera Mack som provbuss?
Jag har en bild på en Mackbuss i Stockholm som en numera avliden vän har tagit, ska försöka leta fram den.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

SS hade blott en enda Mackbuss (till låns av Scania-Vabis) som provbuss, det var C50:an i grönt och silver som visats på flera bilder. Denna var så gott som identisk med Metropolerna bortsett från motorn och en del andra detaljer. Bussen demonterades av Scania-Vabis, enligt tidigare inlägg.
Den andra Mackbussen, C41:an, provades av SJ för att sedan säljas till UOT i Uddevalla. Denna lever kvar hos Tommy Karlsson i Värmland.

Hasse L

Citat från: Peter Rost skrivet 21 november 2009, 19:44:51 PM
Finfina bilder! :) Turerna på 540, var det Extraturer, mellan Spånga Station-Rinkeby Mjölbyplan?

/Peter
Ja, de var oannonserade förstärkningsturer med tomning tillbaka. Mycket resande var det via Spånga stn innan Järvabanan öppnades, Rinkeby försörjdes förstås huvudsakligen av 552 från Sundbybergs station.
/Hasse

Ola Almquist

#28
Sökte på "prototyp" och hittade Jönköpings-Metropolen! Den har jag aldrig sett på bild förr.

http://www.sl.se/Upload/sparvagsmuseet//Sparmus/bildmapp/2108/stor/2108-1448.jpg

M.v.h.
Ola

Moderators edit: länken korrigerad

Björn Forslund

Intressant bild! Den måste ha tagits tidigast omkring 1960, då SS-Metropolerna har blivit av med "blinkpilarna" i fronten, vilka sitter kvar på Jönköpingsbussen. Kanske är bussen ute på en abonnemangskörning och har parkerats vid BSS-terminalen Ringvägen.
Alternativt är det något år innan Dagen H, och Wallenberg har köpt den från Jönköping. Kanske hann den provas på BSS innan den gick till SOAB och blev blå?

Någon prototypbuss är det inte frågan om, den ingick i seriertillverkningen, den enda som inte gick till SS. Istället fick SS en extra Capitol. Jönköpingsbussen hamnade sedan hos SOAB och slutade sina dar på Silverdalens Mek Verkstad.