Capitoler i 500-land

Startat av Hasse L, 20 november 2009, 21:57:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Under besökstiden tisdagar och torsdagar på Löwenströmska hann Råstabussen på linje 542 med en tur till och från Upplands Väsby Station på 531:an.


I den sparade körspecen kunde jag kolla vad x-et står för: Man körde Rudbecksskolan - Rotebro, ej via Viby. Inofficiell skyltning. (Sen bar det av till Spånga Station och fyra fst-turer till Mjölbyplan på 540).

Fredrik Klint

Härliga bilder som vanligt, vilken kvalité!
Museivagnen 5428 hade tydligen förlorat sin vita linje under vindrutan... Rätta mig om jag har fel men alla H23/H24/H30 hade väl vit linje under vindrutan efter ombyggnad till högertrafik men vissa vagnar fick den övermålad efter krockskador och liknande...?

HJP


****
Härliga bilder.

Tackar&Bockar!

HJP

Niklas Bygdestam

Citat från: Hobgoblin skrivet 20 november 2009, 21:57:12 PM

Under besökstiden tisdagar och torsdagar på Löwenströmska hann Råstabussen på linje 542 med en tur till och från Upplands Väsby Station på 531:an.


I den sparade körspecen kunde jag kolla vad x-et står för: Man körde Rudbecksskolan - Rotebro, ej via Viby. Inofficiell skyltning. (Sen bar det av till Spånga Station och fyra fst-turer till Mjölbyplan på 540).

Är det två vanliga Capitoler eller kan det vara Essingecapitoler? Jag inbillar mig att den undre bussen är lite smalare
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

K R

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2009, 00:05:49 AM
Är det två vanliga Capitoler eller kan det vara Essingecapitoler? Jag inbillar mig att den undre bussen är lite smalare

Hej!

Den övre (H24 5463) är 2.50 m bred, den undre (H23 5428) är 2.36 m bred.

Citat från: Fredrik Klint skrivet 20 november 2009, 22:25:12 PM
Härliga bilder som vanligt, vilken kvalité!
Museivagnen 5428 hade tydligen förlorat sin vita linje under vindrutan... Rätta mig om jag har fel men alla H23/H24/H30 hade väl vit linje under vindrutan efter ombyggnad till högertrafik men vissa vagnar fick den övermålad efter krockskador och liknande...?

En vagn (H30 5594) fick behålla SS-snibben efter ombyggnad till högertrafik.
Sedan högerombyggdes ju H24 5451 mycket tidigt och fick då den ljusare röda SS-färgen med tillhörande snibb,
men gick troligtvis ej i detta utförande i ordinarie SL-trafik efter dagen H
utan lackerades då om i den oxblodsröda SL-färgen utan snibb.

mvh K R

Niklas Bygdestam

Citat från: K R skrivet 21 november 2009, 00:54:24 AM
Hej!

Den övre (H24 5463) är 2.50 m bred, den undre (H23 5428) är 2.36 m bred.

En vagn (H30 5594) fick behålla SS-snibben efter ombyggnad till högertrafik.
Sedan högerombyggdes ju H24 5451 mycket tidigt och fick då den ljusare röda SS-färgen med tillhörande snibb,
men gick troligtvis ej i detta utförande i ordinarie SL-trafik efter dagen H
utan lackerades då om i den oxblodsröda SL-färgen utan snibb.

mvh K R

Fanns det snibb på några SS-bussar före Metropolbussar och senare Capitoler kom? Eller var detta något som infördes med just Metropolbussarna? Jag har alltid tyckt att snibben känns lite USA-influerad och misstänkt att detta är en design som kom just från USA och Mackbussar. Kan detta stämma?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2009, 01:07:59 AM
Fanns det snibb på några SS-bussar före Metropolbussar och senare Capitoler kom? Eller var detta något som infördes med just Metropolbussarna? Jag har alltid tyckt att snibben känns lite USA-influerad och misstänkt att detta är en design som kom just från USA och Mackbussar. Kan detta stämma?

Uddevalla-Macken hade i alla fall snibb.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Det påstås att snibben i själva verket var en stiliserad markering för "Ingång fram". Hade inte en eller några av SS H17-bussar också snibb? Den kan ju i alla fall vara influerad från USA där den kan ha betytt samma sak eller något helt annat.

(Det sägs att i Pakistan fick man "SJ" på gåvobussarna från Sverige till att bli "Safe Journey". Förmodligen är det en skröna).

:D

Mr H

Ingwar Åfeldt

En snabb koll i mina böcker visar att snibb på fronten förekom rätt flitigt i USA åtminstone sedan tidigt 40-tal. Även på bussar med motorn fram. Snibben förekom i olika storlekar och var ibland riktad uppåt.

K R

Citat från: Mr H skrivet 21 november 2009, 09:55:04 AM
Hade inte en eller några av SS H17-bussar också snibb?
Mr H

Hej!

H17E A75005, en Volvo B646 med kaross från ASJ hade snibb i fronten från leverans.

H17D A75206, en Volvo B657 med Hägglundskaross hade från början sedvanliga Hägglundsribbor som dekoration
i den genombrutna frontplåten, men fick senare hel frontplåt som då lackerades med snibb.

mvh K R

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 21 november 2009, 10:02:47 AM
En snabb koll i mina böcker visar att snibb på fronten förekom rätt flitigt i USA åtminstone sedan tidigt 40-tal. Även på bussar med motorn fram. Snibben förekom i olika storlekar och var ibland riktad uppåt.


Kan detta ses som ett bevis på att snibben skulle komma från USA och att den kom till Sverige i samband med införandet av kopior av Mackbussar i Sverige, dvs Metropolbussarna? Jag har en tid trott att det skulle vara på det viset men det skulle vara intressant att veta om jag har rätt eller fel i min teori

Samtidigt är jag inte 100 % säker på att just USA skulle varit förebild. Om jag förstått saken rätt förekom nämligen snibb även i Tyskland och någon kan även ha tittat lite även där. Men om de två importerade Mackbussarna var först i Sverige med snibb borde det nog komma från USA

Vi har sett hur den kvarvarande Mackbussprototypen ser ut, den har snibb, men var det original när den kom till Sverige? Det fanns en Mackbuss till som skrotades så gott som omedelbart när den anlände till Sverige. Hur såg den ut när den kom till Sverige? Hade den snibb eller inte?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2009, 11:25:42 AM
Vi har sett hur den kvarvarande Mackbussprototypen ser ut, den har snibb, men var det original när den kom till Sverige? Det fanns en Mackbuss till som skrotades så gott som omedelbart när den anlände till Sverige. Hur såg den ut när den kom till Sverige? Hade den snibb eller inte?

Jag har sett bilder på den när den var ny i Uddevalla och då hade den snibb. Bussen på mn bild är för övrigt i den färgsättning som den hade när den lämnade Uddevalla. Fast liter mer sliten förstås. 
Så vi kan nog på goda grundar anta att åtminstone den ena Macken hade snibb redan när den kom till Sverige.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: K R skrivet 21 november 2009, 10:10:40 AM
Hej!

H17E A75005, en Volvo B646 med kaross från ASJ hade snibb i fronten från leverans.

H17D A75206, en Volvo B657 med Hägglundskaross hade från början sedvanliga Hägglundsribbor som dekoration
i den genombrutna frontplåten, men fick senare hel frontplåt som då lackerades med snibb.

mvh K R
****
Även SS H20 (Volvo) hade snibb.

HJP

K R

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 november 2009, 11:25:42 AM
Vi har sett hur den kvarvarande Mackbussprototypen ser ut, den har snibb, men var det original när den kom till Sverige? Det fanns en Mackbuss till som skrotades så gott som omedelbart när den anlände till Sverige. Hur såg den ut när den kom till Sverige? Hade den snibb eller inte?

Hej!

Mack-bussen från Uddevalla, som är bevarad och som Staffan visade bild på här ovan är av typ C-41.
Denna gick till en början i provtrafik för SJ (gul med grön snibb) och kom sedermera till Uddevalla,
dit även fyra Capitol C70/3 levererades 1957-58.
Om detta skrivs f ö i en mindre artikel i tidningen Classic Motor nr 12/2009.

Om provvagnen vid SS, H17 A514 Mack C-50, avses som den andra vagnen kan bilder på denna beskådas
på Spårvägsmuséets fotodatabas. Ange "Mack" som sökord i fältet för Motiv på denna sida:

http://www.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_advanced.aspx?id=14065

Denna buss demonterades senare hos Scania-Vabis i Södertälje inför produktionen av C50 Metropol.

mvh K R

Svempa

Så man krockade provbussen i Febr 1950 . var det det som ledde att den skrotades ?