SJ-buss

Startat av lycbr, 11 oktober 2009, 22:03:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2009, 23:28:14 PM
Det här blir komplicerat, men vi gör ett nytt försök då

Hela serien: nummer 0661-0710

Scania: 0661-0695

Volvo: 0696-0710

Bland dessa

Scania med öppningsbara fönster, utan luftdysor och utan luftfjädring: 0661-0664, 0668-0672, 0677-0681

Scania utan öppningsbara fönster, med luftdysor och luftfjädring: 0665-0667, 0673-0676, 0682-0695

Volvo, samtliga saknar öppningsbara fönster, har luftdysor och luftfjädring nummer 0696-0710

Hoppas det stämmer bättre nu? Konstigt att man blandade upp serien så med dessa skillnader

utan öppningsbara fönster,troligen utan luftdysor och med bladfjädring 0665-667,0673-0676,0682-0687 (källa typblad).Men jag kan inte påstå att jag direkt vet. Däremot hade inte första serien luftfjädring baktill utan hade bladfjädring runt om (661-687)

Larvik hade en linjevagnskaross, som SJ köpte,alltså 0661-0710. SJ hade fällbara säten och fönster i taket. Men fönster i taket hade som sagt även Säfflekarosserade bussar hos GDG.1304 är lika ovan.

Larvik byggde även en turistkaross som alltså 1305 och serien 1247-1250 levererades.Dessa karosserades i stålmateriel.
Larvik tog fram en ny kaross i lättmetall som alltså 1256 och 1257 är karosserade i. Liksom Larvikaren hos Tjörn OAB. Kan anses vara prov.
Mats är mera kunnig om dessa och har skrivit en artikel i Bussnytt om dessa. Det finns även en förteckning över Larvikare på den norska bussföreningen.

Märk alltså att bussarna 1247,1256 och 1257 tillhörde distrikten.3 dd Borås hade Borås,Jönköping,Halmstad busslinjegrupp och 4 dd Göteborg hade Göteborg,Uddevalla och Skaraborg. De 6 bussar var alltså smalare än 2,50 och avsedda för beställning till Norge och var mycket konfortabla.

Niklas Bygdestam

Citat från: S Svensson skrivet 14 oktober 2009, 23:53:20 PM
utan öppningsbara fönster,troligen utan luftdysor och med bladfjädring 0665-667,0673-0676,0682-0687 (källa typblad).Men jag kan inte påstå att jag direkt vet. Däremot hade inte första serien luftfjädring baktill utan hade bladfjädring runt om (661-687)

Larvik hade en linjevagnskaross, som SJ köpte,alltså 0661-0710. SJ hade fällbara säten och fönster i taket. Men fönster i taket hade som sagt även Säfflekarosserade bussar hos GDG.1304 är lika ovan.

Larvik byggde även en turistkaross som alltså 1305 och serien 1247-1250 levererades.Dessa karosserades i stålmateriel.
Larvik tog fram en ny kaross i lättmetall som alltså 1256 och 1257 är karosserade i. Liksom Larvikaren hos Tjörn OAB. Kan anses vara prov.
Mats är mera kunnig om dessa och har skrivit en artikel i Bussnytt om dessa. Det finns även en förteckning över Larvikare på den norska bussföreningen.

Märk alltså att bussarna 1247,1256 och 1257 tillhörde distrikten.3 dd Borås hade Borås,Jönköping,Halmstad busslinjegrupp och 4 dd Göteborg hade Göteborg,Uddevalla och Skaraborg. De 6 bussar var alltså smalare än 2,50 och avsedda för beställning till Norge och var mycket konfortabla.


Så 0661-0710 var byggda med linjevagnskaross men var ändå långfärdsbussar hos SJ?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 oktober 2009, 00:17:32 AM
Så 0661-0710 var byggda med linjevagnskaross men var ändå långfärdsbussar hos SJ?
Skall försöka besvara även denna fråga.
SJ anskaffade Larvikbussarna på samma sätt som flera andra bussföretag inför den företående högertrafikomläggningen. Innan dagen H skulle bussarna kunna användas till beställning. Efter skulle de sättas in på linjetjänst. SJ hade erfarenhet av detta redan tidigare genom att anskaffa bussar typ Scania-V CF6561 i olika utföranden. En variant var avsedd till längre linjekörning och hade höga säten,sk Arlandasäten.
När SJ beställde Larvikarna valde man linjevarianten för att de skulle kunna gå även på kortväga trafik när de blivit några år äldre. Det var alltså tanken att de skulle vara linjevagnar sedan de blivit litet äldre. På så sätt skildras anskaffningen i Järnvägsteknik i vilket fall. Jag vet inte hur GDG resonerade,men Säfflebussarna hade takfönster för beställningsändamål. Om de hade fällbara säten vet jag ej. Men tanken var att även Lier-bussarna skulle användas till linjetjänst vilket de gjorde också.
Utöver de bussar jag räknade upp så övertog SJ två Larvikare ytterligare. De är 4116 och 4117. Båda beställdes av Oskarshamn OAB,vilket jag vill minnas också var busshandlare. SJ tog över bussarna i samband med övertag av busslinje och 4 bussar. Den linje som idag kallas 835 Kalmar-Västervik(-Stockholm).4116 gick i Gislaved och senare Borås som linjevagn.Bl a i Dannike och den slutade i Sätila-Landvetter.4117 användes och slutade i Sveg.
Vi skall väl också komma ihåg att även bussar av annan kaross anskaffats. Säffle och Hägglunds bussar med oftast fällbara säten,men även bekväma säten även om de kunde vara fasta.
Hägglunds 1137-1138 kom till Göteborg, och motsvarande med låga säten byggdes om med fällbara säten.
Säffle kom 1968 i ny karossmodell som kallades 100. Någara av de som SJ fick hade visserligen fasta säten.Men de var komfortabla och hade långt avstånd. 1307-1311 var en serie till linje Göteborg-Malmö. 1275-1281 var en annan serie likadan men den hade ingen dörr vid leveransen i mitten. Ja det fanns några ytterligare. I serier från 1976 och framåt kom Säffle med fällbara säten och flera av dem fick sedermera toaletter också. Även Wiima levererade linjevagnskarosser som hade fällbara säten och toalett. Men SJ köpte inte dessa med de finns dock hos Posten. Posten hade fö fyra Larvikare av samma typ som SJ 661-664.
SJ 1247...1257 användes visserligen på linje när de blev äldre men de fick aldrig någon bakre dörr. De var också relativt små. Kanske inga problem i Övertorneå men problem söderut.

Niklas Bygdestam

Citat från: S Svensson skrivet 15 oktober 2009, 00:48:43 AM
Skall försöka besvara även denna fråga.
SJ anskaffade Larvikbussarna på samma sätt som flera andra bussföretag inför den företående högertrafikomläggningen. Innan dagen H skulle bussarna kunna användas till beställning. Efter skulle de sättas in på linjetjänst. SJ hade erfarenhet av detta redan tidigare genom att anskaffa bussar typ Scania-V CF6561 i olika utföranden. En variant var avsedd till längre linjekörning och hade höga säten,sk Arlandasäten.
När SJ beställde Larvikarna valde man linjevarianten för att de skulle kunna gå även på kortväga trafik när de blivit några år äldre. Det var alltså tanken att de skulle vara linjevagnar sedan de blivit litet äldre. På så sätt skildras anskaffningen i Järnvägsteknik i vilket fall. Jag vet inte hur GDG resonerade,men Säfflebussarna hade takfönster för beställningsändamål. Om de hade fällbara säten vet jag ej. Men tanken var att även Lier-bussarna skulle användas till linjetjänst vilket de gjorde också.
Utöver de bussar jag räknade upp så övertog SJ två Larvikare ytterligare. De är 4116 och 4117. Båda beställdes av Oskarshamn OAB,vilket jag vill minnas också var busshandlare. SJ tog över bussarna i samband med övertag av busslinje och 4 bussar. Den linje som idag kallas 835 Kalmar-Västervik(-Stockholm).4116 gick i Gislaved och senare Borås som linjevagn.Bl a i Dannike och den slutade i Sätila-Landvetter.4117 användes och slutade i Sveg.
Vi skall väl också komma ihåg att även bussar av annan kaross anskaffats. Säffle och Hägglunds bussar med oftast fällbara säten,men även bekväma säten även om de kunde vara fasta.
Hägglunds 1137-1138 kom till Göteborg, och motsvarande med låga säten byggdes om med fällbara säten.
Säffle kom 1968 i ny karossmodell som kallades 100. Någara av de som SJ fick hade visserligen fasta säten.Men de var komfortabla och hade långt avstånd. 1307-1311 var en serie till linje Göteborg-Malmö. 1275-1281 var en annan serie likadan men den hade ingen dörr vid leveransen i mitten. Ja det fanns några ytterligare. I serier från 1976 och framåt kom Säffle med fällbara säten och flera av dem fick sedermera toaletter också. Även Wiima levererade linjevagnskarosser som hade fällbara säten och toalett. Men SJ köpte inte dessa med de finns dock hos Posten. Posten hade fö fyra Larvikare av samma typ som SJ 661-664.
SJ 1247...1257 användes visserligen på linje när de blev äldre men de fick aldrig någon bakre dörr. De var också relativt små. Kanske inga problem i Övertorneå men problem söderut.

Men hela serien 0661-0710 hade väl fällbara säten? Inga av dessa hade väl fasta säten? Det som skiljde i inredningen var alltså att vissa hade öppningsbara fönster medan andra saknade detta och hade luftdysor istället?

Kontrabuss skriver att deras buss som visas på bild har fällbara stolar. Enligt Kontrabuss själva är tydligen stolarna bekväma

http://www.kontrabuss.org/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=6

De har också en interiörbild på bussen. Stolarna ser fällbara ut, det sitter reglage på stolarna för detta ser man om man tittar noga. Tyvärr är stolarnas ryggstöd övertäckta när bilden togs. Det gör att det blir svårare att identifiera hur stolarna verkligen ser ut. Fast ett vant öga kanske ändå ser om detta är originalstolar eller inte? Se länk nedan. Lägg föresten märke till att den alltså saknar öppningsbara fönster och har luftdysor. Och detta är alltså antingen 0674 eller 0690

http://www.kontrabuss.org/images/stories/skinfaxe/skininne.jpg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

bilomnibussen

År 1977 körde jag 0681 i Uppsala där den då var placerad tror jag.
Mvh Jan G

Christian Ljunggren

Citat från: S Svensson skrivet 14 oktober 2009, 23:24:46 PM
När det gäller bussar Volvo B58-Larvik köpte SJ in 1247-1250 (4st) och 1256-1257 (2 st).
De första 4 st byggdes i stål och och de 2 senare var byggda i lättmetall. Alla var smalare än 2,50 och avsedda att trafikera Norge med beställningsresor.
1247-1250 beställdes av 11 driftdistriktet och var avsedda för Nordkalottsresor. Avsedda att placeras i Övertorneå. 1247 kom att placeras i Skaraborg (Td) och 1248 i Gävle (Gä) och jag tror att de aldrig när de var nya var i Övertorneå (öt). 1249 och 1250 gick i Övertorneå i beställning till bla Nordkap. Därefter gick de i linjetjänst emellan Pajala och Karungi. 1249 förolyckades vid olycka.
1256 i Aluminium tillhörde 3 driftdistriktet (Borås) och var märkt Hd. Gick bl a tidvis Gislaved-Göteborg o å. Som beställningsvagn gick den i Norgetrafik. Gick bl a till Härjedalen och där fanns samtidigt 1257 som tillhörde 4 driftsdistriket (Göteborg) och märkt Uv. Gick normalt till Norge.
1257 gick på slutet emellan Göteborg och Uddevalla som förstärkningsbuss för att sluta i Skene som skolbuss och lokalvagn.
Larvik började tillverka en turistbuss som alltså hade aluminium som materiel. SJ fick även över 1304 som var lika de äldre Larvikarna (661-710) (utan takfönster dock)medan 1305 var lika 1247-1250. Denna köptes av GA Andersson,Falkenberg,utan inredning. Fick äldre fällbara säten som SJ monterade bort ca 1974 och ersatte med CF säten med grönt tyg. Denna 1305 hamnade i Göteborg i lokaltrafik Agnered-Delabäcken och såldes till privatpersoner i Kristianstad årsskiftet 1981/82. Troligen är det några som har bilder på dessa.1247 slutade i eldsvåda.En gång tappade den ett hjul på RV41 omkring Horred (ej säker på platsen,gick militär veckoslutstrafik).


Hej!

1247-1250 fick alla reg-nr i BD-län och var till en början där.
1248 hamnade snart i Td(Sk), därefter 1247 i Gävle (slutade sina dagar som linjevagn i
Ljusdal), 1249 slopad efter kollision i Norrbotten, 1250 hängde med i Öt till man överlät
linjetrafiken på Postens Diligenstrafik 1984-08-20. 1250 hamnade sedan i Ljusdal och slutade
även den sina dagar som linjevagn där.

Mvh

Christian

Björn Forslund

Skinfaxe är fd 0690

Ola Almquist

Det här var ju en kul tråd. 0674 har staffan visat bild på: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=4480.0

De där SJ-bussarna i 1200-serien skulle vara kul att få se på bild. Jag kan föreställa mig hur de bör ha sett ut...

M.v.h.
Ola

Ola Almquist

Citat från: S Svensson skrivet 15 oktober 2009, 00:48:43 AM

Utöver de bussar jag räknade upp så övertog SJ två Larvikare ytterligare. De är 4116 och 4117. Båda beställdes av Oskarshamn OAB,vilket jag vill minnas också var busshandlare. SJ tog över bussarna i samband med övertag av busslinje och 4 bussar. Den linje som idag kallas 835 Kalmar-Västervik(-Stockholm).4116 gick i Gislaved och senare Borås som linjevagn.Bl a i Dannike och den slutade i Sätila-Landvetter.4117 användes och slutade i Sveg.

Jag hittar minst sex stycken Larvikare som levererats till Oskarshamns Omnibusbolag. Har du fler uppgifter om de som övergick till SJ och vilka var de andra två bussarna som SJ tog över?

Ja, just det. Vad var det för bussar man handlade med i Oskarshamn?

Tack på förhand!
/Ola

S Svensson

Det var troligen två äldre bussar som SJ tog över. Uppgift om fyra övertagna finns i SJ nytt. Men vet inte om de två äldre avyttrades omedelbart.
Det var i princip 4 bussar  och trafiktillståndet för linjetrafik Oskarshamn till Kalmar och för trafik med snabbuss Kalmar-Norrköping.Nedan två nyare:
3645 -4116 H253-N343-P 343 AMU553
3646 -4117 H 205-Z585 -CZD735

Ägaren till Oskarshamn OAB var även försäljare av Volvo person-och buss/lastbilar.

NHK

Citat från: S Svensson skrivet 06 november 2009, 20:47:58 PM
Det var troligen två äldre bussar som SJ tog över. Uppgift om fyra övertagna finns i SJ nytt. Men vet inte om de två äldre avyttrades omedelbart.
Det var i princip 4 bussar  och trafiktillståndet för linjetrafik Oskarshamn till Kalmar och för trafik med snabbuss Kalmar-Norrköping.Nedan två nyare:
3645 -4116 H253-N343-P 343 AMU553
3646 -4117 H 205-Z585 -CZD735

Ägaren till Oskarshamn OAB var även försäljare av Volvo person-och buss/lastbilar.

Jag har även en Volvo B63508x3 med chassinummer 635-1481 och SKV kaross (nyboxer) med nr 3831. Reg.nr. H244. SJ-nr 3644. Till F-län som F518

S Svensson

Detta har jag också, men jag saknar  uppgift om att denna har tillhört Oskarshamns Omnibus AB.(3644) Även om jag kan tro att den tillhört OOAB så kan jag inte påstå detta.
Sedan är 3643 en Borgward som jag vill minnas tillhörde Almgren i Ljusterö.

SJ Buss

666 tillhörde Västrås busslinjegrupp i slutet på 70-talet.