SJ-buss

Startat av lycbr, 11 oktober 2009, 22:03:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 oktober 2009, 00:02:02 AM
Fantastiskt kul med en ny förmåga på forumet som börjar visa historiska bilder från Göteborgstrakten!

Var är bilden tagen? Linje 6 hette ett tag linjen Göteborg-Kornhall-Kärna-Tjuvkil (innan linjen övertogs av GDG).

//Jonas G

Funderade en hel eftermiddag. Ärg för att jag inte kontrollerade innan jag skrev. Linjenummer till Tjuvkil var nummer 3, inte 6.

Sedan så var nog vagn 696 också placerad i Göteborg innan den hamnade i Skövde.

lycbr

Kortet är taget på garageplan i Tjuvkil någon gång mellan 1970 och 1973. Troligvis har någon av de ordinarie bussarna varit på verkstaden och man har fått denna istället. SJ Linje 6 var mycket riktigt Tjuvkil-Kärna-Kornhall-Göteborg mellan juni 1970 till dec 1973 tidigare hette samma SJ linje 3 inom Göteborgs busslinjegrupp. Anledningen till linjebytet lär ha varit att det fanns en annan SJ linje 3 från Nils Ericsonplatsen, jag är inte säker men jag tror att det var mot Skene och Kinna...och allt som ofta tog resenärerna fel buss därför linjebytet.

Niklas Bygdestam

Citat från: lycbr skrivet 11 oktober 2009, 22:03:05 PM

Hej. Är det någon som vet något om denna bussen??

Jag funderar lite på utseendet och lacken på de här långfärdsbussarna med Larvikskaross som SJ hade. I en gammal bok jag har finns en bild på 0699 och när jag jämför den bilden med den här bussen så skiljer de sig en aning. 0699 har en annan lack. Den har ett mönster med vita ränder som ser lite mer komplicerade ut. De ser mer blixtmönstrade ut skulle man kunna säga. Den här bussen har istället raka ränder utan några komplicerade former. På bilden på den här bussen ser man att tre av fönstren på sidan är öppningsbara. På fotot på 0699 finns det inget öppningsbart fönster alls. Enligt boken är 0699 från 1967 och boken jag har är tryckt 1969, så jag är säker på att 0699 är i originalskick på bilden. Däremot vet jag inte om bussen på bilden är i original eftersom jag inte vet när bilden är tagen

Så vad beror skillnaderna på? Är det olika årsmodell och därför skiljer sig lacken och det öppningsbara fönster på den ena men inte den andra? Eller är bussen på bilden omgjord med öppningsbara fönster i efterhand och med ändrad och lite förenklad lack?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

lycbr

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 oktober 2009, 20:11:09 PM
Jag funderar lite på utseendet och lacken på de här långfärdsbussarna med Larvikskaross som SJ hade. I en gammal bok jag har finns en bild på 0699 och när jag jämför den bilden med den här bussen så skiljer de sig en aning. 0699 har en annan lack. Den har ett mönster med vita ränder som ser lite mer komplicerade ut. De ser mer blixtmönstrade ut skulle man kunna säga. Den här bussen har istället raka ränder utan några komplicerade former. På bilden på den här bussen ser man att tre av fönstren på sidan är öppningsbara. På fotot på 0699 finns det inget öppningsbart fönster alls. Enligt boken är 0699 från 1967 och boken jag har är tryckt 1969, så jag är säker på att 0699 är i originalskick på bilden. Däremot vet jag inte om bussen på bilden är i original eftersom jag inte vet när bilden är tagen

Så vad beror skillnaderna på? Är det olika årsmodell och därför skiljer sig lacken och det öppningsbara fönster på den ena men inte den andra? Eller är bussen på bilden omgjord med öppningsbara fönster i efterhand och med ändrad och lite förenklad lack?

Kortet är taget någongång mellan 1970 och 1973.


Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 oktober 2009, 21:26:33 PM
Skillnaden beror på att bussen på bilden är en  ScV BF och 0699 mfl var Vo B58

Så alla Scania av den här typen hade den här lacken och öppningsbara fönster medan alla Volvo av samma typ hade lite annorlunda lack och saknade öppningsbara fönster?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Skall försöka svara på fönsterfrågan.
Det fanns varianter. Dessa följde inte den vanliga frågan -ja eller nej.
Det fanns alltså två olika karossvarianter på Scania. 661-687 hade inte luftfjädring bak. 688-695 hade luftfjädring.
688-695 hade också individuell friskluftventilation och belysning.
Men det här med fönster följde inte ovan heller. I vissa fall är det så att axellasten har viss betydelse så vikten (massan) skall hållas nere. Ett sätt att hålla nere vikten är att utföra bussen med enkla fönster. Dubbla fönster hade 0665-667,673-676,682-695 och B58:orna 696-710.
Nu kan det vara svårt att avgöra på ritning över bussarna vad som är vilket. Men Niklas skriver att 699 inte hade öppningsbara fönster. Alltså måste bussen ha dubbla fönster och sakna öppningsbara fönster. Ventilationen måste alltså skötas på annat sätt. De bussar som har öppningsbara fönster är alltså de med enkla. 661-664,668-672,677-681 bör ha enkla fönster och ha tre öppningsbara på varje sida.Det finns en teoribild som NE Nerell skrev en gång om att bussar i linjetrafik borde banta. Ett sätt att göra detta är att ha enkla fönster. Dubbla fönster kallas för typ Thermopane.

Jag har försökt titta igenom litet vilka bussar som har dubbla fönster och det förekommer att vissa Hägglundsbussar har dubbla fönster av serien 511-658.Svårigheter att bedöma är om det bytts fönster och om detta rapporterats. I vissa fall skall bussar ha dubbla fönster men på ritning i fråga ser man öppningsbara fönster.

Det är bra att få bekräftat att bussen 668 är fotograferad i Tjuvkil. Jag antar att den körts dit av en förare som sedermera skötte veckoslutstrafik i Göteborg. Bilden är troligen tagen sedan GDG tagit över SJ:s Kungälvslinjer. Ja SJ hade sådana även om garaget och verkstaden låg i Ytterby och är nu rivna. Granne med Ytterby jvstn. Tjuvkil med eget garage tillhörde Kungälvslinjerna. Var kvar hos SJ enligt ett annat bidrag tills 31 dec73 (jag vill minnas till ca 5 jan 74). GDG som förknippas med Kungälv etablerade en ny verkstad där ca 1970-71 och SJ överlåt sin trafik. Annars övertog GDG/BJ trafik från ABC fabrik(kexfabriken ingick nog också i detta). GDG överlät till GS en linje på 40 talets mitt.Det som nu är linje 40 med varianter.Beskrivit i "Goodwill" utredningen.
Färgsättning på bussar kan variera både vad gäller individ och serier. Just nu kommer jag inte ihåg ordningen som de levererades i. 696 kom mitt i Scanierna. Men i vissa fall målades också bussarna om efter i vissa fall några år.
I princip avsåg SJ att ha två linjer med gräddgul färgsättning på helturisterna. Sedan kanske  det fanns varianter beroende få fabriksmålning och sedan eventuell ommålning. Fö fick 673 och 696 röd färg utan linjer då inredningen byttes med 1111 och 1112 (utan infördes ordning). Om det ritas en tidsaxel så ser man att bussar fick bättringsmålning ju äldre de blev. Troligen gjordes bättringsmålning i samband med reparationer. Den första större sådan är ju ombyggnaden 1968-69 då vänstersidan gjordes slät.Skulle tro att man vid ommålning alltid gjorde invididuella variationer. Som exempel kan nämnas att bussarna 1017-1026 fick målas om nästan omgående de kom till SJ. Men som sagt kan vi titta på fönster och färgsättning på fotografier.

Niklas Bygdestam

Mycket intressant redogörelse. Det får mig att fundera lite mer på hur det låg till med dessa långfärdsbussar med Larvikskaross. När jag tittar på bilden på 0699 så kan jag se att den ser ut att ha ett par ventilationskanaler på taket. På bilden på 0668 ser jag inte dessa. Kan det vara så att 0668 enbart fick ventilation genom att öppna fönstren medan 0699 istället hade någon riktig ventilation med luftdysor?

Kontrabuss har faktiskt en långfärdsbuss med Larvikskaross. Den enda i livet idag? Jag vet inte om deras är en SJ-buss eller inte. Någon som vet? Någon som vet vilken buss detta är? Men titta på bilderna på den

http://www.kontrabuss.org/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=6
http://www.kontrabuss.org/images/stories/fordon/skinfaxe/skinfaxefinljus.jpg
http://www.kontrabuss.org/images/stories/skinfaxe/Skinfaxe1.jpg
http://www.kontrabuss.org/images/stories/skinfaxe/skininne.jpg

Precis som 0699 saknar den här bussen öppningsbara fönster och på exteriörbilderna ser man ventilationskanalerna på taket som jag inte ser på bilden på 0668. På interiörbilden ser man att bussen har luftdysor. Saknade 0668 luftdysor och att man istället fick öppna fönstren för luft?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

v-aros

Hejsan!

Hittade ett par bilder på AZK 677, Fd. VL 482, (Västerås)

Tidigare SJ 0681 (enligt Svensk Busshistoria )




Beklagar bildkvaliteten.. :-[

Mvh v-aros

Niklas Bygdestam

Citat från: v-aros skrivet 14 oktober 2009, 18:23:03 PM
Hejsan!

Hittade ett par bilder på AZK 677, Fd. VL 482, (Västerås)

Tidigare SJ 0681 (enligt Svensk Busshistoria )




Mycket intressant. Det här kan inte vara samma buss som Kontrabuss visar på sin hemsida. Se här

http://www.kontrabuss.org/images/stories/fordon/skinfaxe/skinfaxefinljus.jpg

Den Kontrabuss har saknar öppningsbara fönster men har de luftkanaler som jag tidigare nämnt på taket. Bussen på bilden tycks sakna luftkanalerna men har istället öppningsbara fönster. Misstänker att bussen på bilden saknar luftdysor

Bussen på bilden verkar ombyggd till husbuss. Dessutom är den lastbilsregistrerad enligt bilregistret. Den buss Kontrabuss måste vara registrerad som buss. Jag hittar tyvärr inget regnummer på bussen Kontrabuss har
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

Kontrabuss disponerar följande två ScV BF 76.59 Larvik fd. SJ-bussar:

ABN 513 fd. SJ 0674, avställd 00-06-18
PUG 723 fd. SJ 0690, avställd 09-09-09.

Bussarna som Kontrabuss disponerar står inte regade på dem.

Mvh Peter Ö

S Svensson

Jag kallar det för individuell ventilation och detta skulle bussarna från 688-710 ha. Sedan vet jag inte hur det är med de jag räknar upp tidigare. 661-687 har alltså i några fall dubbla rutor. Men jag vet inte om de har individuell ventilation. Det står inget om detta på den beskrivning jag har. Men de Hägglundsbussar,511-658, som fanns ja de fanns både med eller utan dubbla rutor. Medan 983-1006 lär ha haft dubbla rutor. Men de behöver väl inte haft individuell luftventilation för detta. Alltså att det blåser kallt på varje sittplats.
Jag får ett intryck att bussar till Sveg,Hudiksvall och Kramfors är de som hade dubbla rutor. 

Niklas Bygdestam

Tråden är mycket intressant att läsa. Jag har alltid av någon anledning haft lite intresse just för de här långfärdsbussarna med Larvikskaross hos just SJ. Varför vet jag inte, troligen för att jag sett 0699 i en gammal bok redan när jag var liten :D

Jag har dragit följande slutsatser om bussarna. Ni får rätta där jag har fel

Hela serien hade numren 0661-0710. För det fanns inte fler bussar av denna typ med andra nummer hos SJ?

0661-0687 var Scania BF 76 hade öppningsbara fönster, saknade luftdysor och saknade luftfjädring i bak

0688-0695 var Scania BF 76 utan öppningsbara fönster, hade luftdysor och var försedda med luftfjädring

0696-0710 samma som ovan, dvs också utan öppningsbara fönster, hade luftdysor och var försedda med luftfjädring men istället Volvo B58

Stämmer denna sammanfattning? Eller har jag missat något?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 oktober 2009, 22:48:06 PM
Det fanns Larvikare i 12** serien också, Vo B58

Intressant! Hur såg dessa ut? Var det också långfärdsbussar? Såg de precis ut som 0696-0710? Eller fanns det något som skiljde sig? Någon som har en bild på någon av dessa så man kanske kunde jämföra?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2009, 22:43:44 PM
Tråden är mycket intressant att läsa. Jag har alltid av någon anledning haft lite intresse just för de här långfärdsbussarna med Larvikskaross hos just SJ. Varför vet jag inte, troligen för att jag sett 0699 i en gammal bok redan när jag var liten :D

Jag har dragit följande slutsatser om bussarna. Ni får rätta där jag har fel

Hela serien hade numren 0661-0710. För det fanns inte fler bussar av denna typ med andra nummer hos SJ?

0661-0687 var Scania BF 76 hade öppningsbara fönster, saknade luftdysor och saknade luftfjädring i bak

0688-0695 var Scania BF 76 utan öppningsbara fönster, hade luftdysor och var försedda med luftfjädring

0696-0710 samma som ovan, dvs också utan öppningsbara fönster, hade luftdysor och var försedda med luftfjädring men istället Volvo B58

Stämmer denna sammanfattning? Eller har jag missat något?

Ursäkta Niclas! Läs texten vad jag skrev tidigare. Kanske tar Du papper och penna och skriver dit nummren 661-687. Alla har inte öppningsbara fönster. Se ovan text.

S Svensson

#29
Citat från: S Svensson skrivet 13 oktober 2009, 22:10:23 PM
Skall försöka svara på fönsterfrågan.
Det fanns varianter. Dessa följde inte den vanliga frågan -ja eller nej.
Det fanns alltså två olika karossvarianter på Scania. 661-687 hade inte luftfjädring bak. 688-695 hade luftfjädring.
688-695 hade också individuell friskluftventilation och belysning. 661-664,668-672,677-681 bör ha enkla fönster och ha tre öppningsbara på varje sida.

När det gäller bussar Volvo B58-Larvik köpte SJ in 1247-1250 (4st) och 1256-1257 (2 st).
De första 4 st byggdes i stål och och de 2 senare var byggda i lättmetall. Alla var smalare än 2,50 och avsedda att trafikera Norge med beställningsresor.
1247-1250 beställdes av 11 driftdistriktet och var avsedda för Nordkalottsresor. Avsedda att placeras i Övertorneå. 1247 kom att placeras i Skaraborg (Td) och 1248 i Gävle (Gä) och jag tror att de aldrig när de var nya var i Övertorneå (öt). 1249 och 1250 gick i Övertorneå i beställning till bla Nordkap. Därefter gick de i linjetjänst emellan Pajala och Karungi. 1249 förolyckades vid olycka.
1256 i Aluminium tillhörde 3 driftdistriktet (Borås) och var märkt Hd. Gick bl a tidvis Gislaved-Göteborg o å. Som beställningsvagn gick den i Norgetrafik. Gick bl a till Härjedalen och där fanns samtidigt 1257 som tillhörde 4 driftsdistriket (Göteborg) och märkt Uv. Gick normalt till Norge.
1257 gick på slutet emellan Göteborg och Uddevalla som förstärkningsbuss för att sluta i Skene som skolbuss och lokalvagn.
Larvik började tillverka en turistbuss som alltså hade aluminium som materiel. SJ fick även över 1304 som var lika de äldre Larvikarna (661-710) (utan takfönster dock)medan 1305 var lika 1247-1250. Denna köptes av GA Andersson,Falkenberg,utan inredning. Fick äldre fällbara säten som SJ monterade bort ca 1974 och ersatte med CF säten med grönt tyg. Denna 1305 hamnade i Göteborg i lokaltrafik Agnered-Delabäcken och såldes till privatpersoner i Kristianstad årsskiftet 1981/82. Troligen är det några som har bilder på dessa.1247 slutade i eldsvåda.En gång tappade den ett hjul på RV41 omkring Horred (ej säker på platsen,gick militär veckoslutstrafik).