Wuco släpbussar

Startat av Mats Karlsson, 04 oktober 2009, 17:00:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Jag kan inte låta bli att hänvisa till följande tråd på Ordet är fritt:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=19806.msg140739#msg140739

Kolla Patriks första bild från Ödeborg. Huset som skymtar fram till höger kallas "Wuco-huset". Där huserade företaget Wuco under 1940- och 50-talen, ett företag som är intressant för oss bussintresserade. Det var nämligen i detta hus Wuco byggde sina släpbussar, närmare bestämt chassierna till dem. Karosserna byggdes ju av Säffle, Thor och Hägglunds.

Även om Patriks övriga bilder inte har bussanknytning så vill jag ändå tacka Patrik för dessa. De visar nämligen Folkets hus som min morfar var med och byggde, kyrkan där min var döptes och konfirmeardes, skolan, där min far gick och gamla väg 172 som jag åkte många gånger på innan nya vägen invigdes 1963. Oj, vad mycket nostalgi dessa bilder andas.

Ola Almquist

Wuco, var det Wulf & Co i Vänersborg, de som importerade Imbert gengasaggregat?

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Jag vill minnas att Wuco var dotterföretag till Wulf & Co. I grunden var Wuco ett övertag av den lokala bilverkstaden Carland i Ödeborg. Carland stod för Carl Andersson, dvs ägaren. När Wulf & Co behövde tillgång till verkstadskapacitet efter kriget tog man över Carland. Wulf & Co hade nämligen rott i land en stor order på lastbilssläp till Polen och dessa byggdes hos Wuco i Ödeborg. Spinnoff-effekter blev husvagnar (ca 1947-55) och släpbussar (ca 1947-50). Någon gång efter 1955 lades verksamheten ned hos Wuco, men huset kallas fortfarande Wuco-huset, fastän där har hunnit finnas både en grävmaskinsfirma, ett åkeri, en skomakare och militärförrådsverksamhet, samt möjligen någon mer verksamhet.

bilomnibussen

Hej! Wulff & Co var väl också en tid generalagent för Fiat (hör väl egentligen inte hit, men för att visa firmans mångsidighet).
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Kanske det, men annars var det väl Borgward-agenturen som Wulf & Co hade hand om i Sverige och där de bl.a. marknadsförde Borgward-bussen B611 som såldes i 58 exemplar 1956-61. Den hade 17 sittplatser och var väl en konkurrent till Mercedes O319. Så de kopplingar som Wulf & Co hade närmast till bussar är allstå Wuco släpbussar, Borgwards bussar och Imberts gengasaggregat.