Wilson á la Scania

Startat av Helge Alared, 24 september 2009, 12:24:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Helge Alared

Denna länk torde väl passa in under busshistoriskt....

http://www.youtube.com/watch?v=d1AVzv-AW0M

/Helge

Niklas Bygdestam

Citat från: Helge Alared skrivet 24 september 2009, 12:24:28 PM
Denna länk torde väl passa in under busshistoriskt....

http://www.youtube.com/watch?v=d1AVzv-AW0M

/Helge

Jag undrar om vi inte har haft detta länkat sedan tidigare här i Buss Snack. Jag känner i alla fall väl igen filmen. Minns att jag nämligen reagerade på att det var 111 på en så pass sent tillverkad buss som 1980 och att instrumentbrädan för mig egentligen ser lite för modern ut för att ha Wilson. Instrumentbrädan tillhör ju egentligen Scania 112. Men bussen är finsk och där tycks de ha byggt en hel del i vårt tycke lite udda saker. Enligt texten är det föresten en Kutter 9
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Helge Alared

OK...kan nån ta bort mitt inlägg?

Peter Elmheden

Ähh, det spelar väl ingen roll om den varit uppe förut.
Nu har man ju dubbelt så stor chans att få se den :)

groenis

det är ganska kul att se hur demonstrativt han växlar
när jag själv körde Wilson låda så gick det lite snabbare
min utbildare på Råsta blev lite sur för att jag kunde köra lådan mjukare
än vad han gjorde

/Lennart
Lagt inlägg ligger

yngrot

En trevlig klassiker. Wilson är för övrigt min favvolåda.. :D  mjukt och fint gick det att växla med den...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Citat från: groenis skrivet 24 september 2009, 15:54:05 PM
det är ganska kul att se hur demonstrativt han växlar
när jag själv körde Wilson låda så gick det lite snabbare
min utbildare på Råsta blev lite sur för att jag kunde köra lådan mjukare
än vad han gjorde

/Lennart
Lagt inlägg ligger

Det ser ut som han växlar för att riktigt visa att det växlas. Visst är det lite teknik att köra snyggt med dessa. Men jag tycker Wilson är roliga att köra med. Jag brukar ibland köra en trevlig veteranbuss som är Volvo B58 med just Wilson och den tycker jag är riktigt rolig att köra :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

groenis

Håller med
Skulle vara kul att få prova på och se om det verkligen är att som lära sig och cykla
Har man gjort det så kan man det ;D

/Lennart

Doomsday

Jo, då, jag var nog den skyldige bakom förra gången denna videolänk lades upp, och jag har absolut inget emot att nån tar upp det igen. Jag älskar nostalgi. En Scania med Wilson-låda var mycket vanligt under min barndoms dagar. Nåt liknande finns knappast idag. Det var verkligen grejer.

Här kommer en liten bonus om den inte varit upplagd förut. Här är en gammal Leyland från Australien med en riktigt gammal Wilson-låda:
http://www.youtube.com/watch?v=GmkGX8IJDf4

Det är som man uttrycker sig inom vapenbranschen: A semi-auto does the matter...

Helge Alared

Citat från: Doomsday skrivet 25 september 2009, 20:30:25 PM
Jo, då, jag var nog den skyldige bakom förra gången denna videolänk lades upp, och jag har absolut inget emot att nån tar upp det igen. Jag älskar nostalgi. En Scania med Wilson-låda var mycket vanligt under min barndoms dagar. Nåt liknande finns knappast idag. Det var verkligen grejer.

Här kommer en liten bonus om den inte varit upplagd förut. Här är en gammal Leyland från Australien med en riktigt gammal Wilson-låda:
http://www.youtube.com/watch?v=GmkGX8IJDf4

Det är som man uttrycker sig inom vapenbranschen: A semi-auto does the matter...

Suveränt klipp  :)

/H

Autotransit

Frånsett land och fordon, så känner man igen sig lite. B755 ingick i de fordon jag körde inför busskortet, en av GS sista tror jag. Jag vet inte riktigt, men jag tycker att "pyswilson" var lite mer lättkört än de elektriska. Man fick en helt annan känsla för växlingen i och med att det var mer "mekaniskt".

/Stellan

yngrot

Nja vet inte om jag håller med om att pyswilson var lättare att växla med Elwilson hade ju spaken närmare föraren än pyswilson... men som sagt är det ju några år sen man körde såna bussar..  åren går ..  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina