Svensson Bussar I Gnarp

Startat av Niclas Rosenius, 17 september 2009, 08:59:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

michael k

jag har kört en sådan pärla
jag tror det var en 777 med dafmotor
lång var han med
den ägdes av bengt olsson i anderstorp då
han hade även en 81 jet som lätt gorde mätaren ut
jag har nog några gammla suddiga bilder av den
den var fö en gammal sj från gislaved

Niklas Bygdestam

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 17 september 2009, 08:59:07 AM

    En trevlig Neoplan N218/3 Jetliner. Bilden är tagen vid leverans och kommer från Neoplans fd bildarkiv.

   

   //Niclas

Har svårt att se regskylten på bilden. Men är det en tysk regskylt som kan ha suttit vid leverans innan den fick svensk?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Greger Larsson

Hmm, mittåt här nu.. bussen som visas i denna tråd är väl ändå KLW996 från 1978? EPN300 som kom 1980 hade det något moderniserade utseendet. Nedan en bild på KLW996 när den ägdes av Buss-Bengt. Uppenbarligen ägdes den av, eller var åtminstone uppmärkt för Svensson-Bussar vid leveransen från Neoplan.


Niclas Rosenius

Citat från: Greger Larsson skrivet 18 september 2009, 22:59:35 PM
Hmm, mittåt här nu.. bussen som visas i denna tråd är väl ändå KLW996 från 1978? EPN300 som kom 1980 hade det något moderniserade utseendet. Nedan en bild på KLW996 när den ägdes av Buss-Bengt. Uppenbarligen ägdes den av, eller var åtminstone uppmärkt för Svensson-Bussar vid leveransen från Neoplan.



   Ja du Greger, det är alldeles rätt. Har själv fått bilder från Magnus och sett skillnaden på dom båda två.

   Kul att det fanns bilder på dessa hos Magnus så man kunde få rätt info om den.

   //Niclas

Ulf Rådeström

Här en bild på EPN300 från Magnus som jämförelse!


Åkarns Kalle

När vi nu är inne på Svensson och Neoplan så fanns det en mindre Neoplan som jag trodde var en Jetliner som det stod Buss 84 eller Buss 1984
det är ingen som har en bild på den ?

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2009, 20:32:40 PM
Ja det var ju intressant, jag mindes att jag åkt i Svenssons Jetliner på Y-Bussen 1980 eller 1981 och en sökning i Svensk Busshistoria gav reg nr EPN300 som den enda dylika som Örjan Svensson ägt.

Jag får skylla på Uffe  ;D

Frågan är om Svenssons överhuvudtaget ägde KLW996 någon längre period? Det enda som finns är ju den här leveransbilden från Neoplan men i övrigt verkar ingen ha noterat att de ägde bussen. Åtminstone är det väl knappast troligt att den fanns fram till 1980 då den nyare bussen kom, eller?

/GL

Ulf Rådeström

Hej och hå!
Nu har jag gjort lite arkeologiska utgrävningar om KLW996...och det blir inte riktigt som man tänkt sig visar det som...

Såhär ser det ut:
Svensson Bussar AB, Gnarp (beställd men ej lev till Svensson?)
Larssonbuss AB, Kumla (första ägaren?)
1980 Tjörns Omnibustrafik AB, Bleket 44?? (lån?)
ca 1981 Edling & Co, Tierp
1981-09-19 Buss-Bengt AB, Nybro
AB Linjebuss 990
(avregistrerad 1991)

Med all säkerhet är Larssonbuss den första ägaren av bussen.
Edlings var ju vid den tiden både bussföretag och handlare...så den kan ha gått igenom där en kortis som säljobjekt innan Buss-Bengt.

Däremot är uppgiften om Tjörns Obtr väldigt osäker, och troligen felaktig...någon som kan verifiera?

Helt klart är att den INTE har gått i trafik eller ägts av Svensson i Gnarp...den dyker INTE upp på Svenssons listor hos någon av de jag pratat runt med.

//Uffe

Niclas Rosenius

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 20 september 2009, 13:17:13 PM
Hej och hå!
Nu har jag gjort lite arkeologiska utgrävningar om KLW996...och det blir inte riktigt som man tänkt sig visar det som...

Såhär ser det ut:
Svensson Bussar AB, Gnarp (beställd men ej lev till Svensson?)
Larssonbuss AB, Kumla (första ägaren?)
1980 Tjörns Omnibustrafik AB, Bleket 44?? (lån?)
ca 1981 Edling & Co, Tierp
1981-09-19 Buss-Bengt AB, Nybro
AB Linjebuss 990
(avregistrerad 1991)

Med all säkerhet är Larssonbuss den första ägaren av bussen.
Edlings var ju vid den tiden både bussföretag och handlare...så den kan ha gått igenom där en kortis som säljobjekt innan Buss-Bengt.

Däremot är uppgiften om Tjörns Obtr väldigt osäker, och troligen felaktig...någon som kan verifiera?

Helt klart är att den INTE har gått i trafik eller ägts av Svensson i Gnarp...den dyker INTE upp på Svenssons listor hos någon av de jag pratat runt med.

//Uffe

   Det tackar jag för all uppdatering. Skall notarera detta i min lista.

   //Niclas

Greger Larsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 20 september 2009, 13:17:13 PM
Hej och hå!
Nu har jag gjort lite arkeologiska utgrävningar om KLW996...och det blir inte riktigt som man tänkt sig visar det som...

Såhär ser det ut:
Svensson Bussar AB, Gnarp (beställd men ej lev till Svensson?)
Larssonbuss AB, Kumla (första ägaren?)
1980 Tjörns Omnibustrafik AB, Bleket 44?? (lån?)
ca 1981 Edling & Co, Tierp
1981- Svenska Neoplan
1981-09-19 Buss-Bengt AB, Nybro(reg på Bengt Johansson, Nybro)
1989-04-26 KLT, Högsby
1989-07-17
AB Linjebuss 990
(avregistrerad 1991-07-12)

Med all säkerhet är Larssonbuss den första ägaren av bussen.
Edlings var ju vid den tiden både bussföretag och handlare...så den kan ha gått igenom där en kortis som säljobjekt innan Buss-Bengt.

Däremot är uppgiften om Tjörns Obtr väldigt osäker, och troligen felaktig...någon som kan verifiera?

Helt klart är att den INTE har gått i trafik eller ägts av Svensson i Gnarp...den dyker INTE upp på Svenssons listor hos någon av de jag pratat runt med.

//Uffe

Hej. Har lagt till några ytterligare uppgifter. /GL

Ulf Rådeström

Finns det något regdatum på bussen tro?

Vad säger du Greger om uppgiften angående Tjörns Omnibus? Och även om antagandet att Larssonbuss hade den som första ägare från 1978. Sisnämnda påstående är rätt säkert verkar det som.

//Uffe

Åkarns Kalle

Har nu talat med Senoren som säjer att bussen ej var godtagbar pga brister i utrustningen

/Kalle 
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 20 september 2009, 19:43:54 PM
Finns det något regdatum på bussen tro?

Vad säger du Greger om uppgiften angående Tjörns Omnibus? Och även om antagandet att Larssonbuss hade den som första ägare från 1978. Sisnämnda påstående är rätt säkert verkar det som.

//Uffe

Hittar tyvärr inget reg datum på bussen, kan dock finnas "någonstans".
Angående de första ägarna måste jag också passa, mina noteringar börjar med Edling&Co. Tjörns Omnibus 44 var en Volvo/Autokori som köptes 1980-07-08 från Claes Nyberg så i princip kan ju Neoplanen haft nr 44 en kortare period innan.

/GL

Niclas Rosenius

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 20 september 2009, 19:43:54 PM
Finns det något regdatum på bussen tro?

Vad säger du Greger om uppgiften angående Tjörns Omnibus? Och även om antagandet att Larssonbuss hade den som första ägare från 1978. Sisnämnda påstående är rätt säkert verkar det som.

//Uffe

   Skall kolla med Magnus Vessla om han har nåt datum på den.

   //Niclas

Ulf Rådeström

#29
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 september 2009, 20:11:59 PM
  Skall kolla med Magnus Vessla om han har nåt datum på den.

  //Niclas

Det är redan kollat när jag fick den andra bilden av honom...EPN300...och det har han inte.

Här är förresten ägarhistoriken på EPN300 som den borde vara. Finns för övrigt fortfarande kvar i livet som privatägd om du vill snoka upp den o göra den till veteranbuss  :D

1980-05-28 Svensson Buss AB, Gnarp
Svenska Neoplan AB, Hägersten
1987 Ellboda Buss AB, Vaxholm
1993-09-01 Ållebergs Buss AB, Falköping
1995-05-05 Privatperson, Karlsborg (Enboms Buss)
2006-11-21 Privatperson, Göteborg
14 ägare 080818