Informationshäfte Volvo bussar 1972

Startat av Autotransit, 06 september 2009, 18:48:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson


yngrot

Very nice har kört med norrlandsväxel utan att få läsa en sån här skrift... det gick rätt bra ändå ;D 


Har du mer sånt här godis att bjuda på ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Autotransit

Det är väl lika bra att ta en Wilson-kurs i efterhand också då :D





Häftet är tyvärr lite dumt utformat för att få det som man vill, men det funkar rätt så bra ändå. Ska se vad jag kan hitta mer av sådant här ;)

/Stellan

Niklas Bygdestam

Citat från: Autotransit skrivet 09 september 2009, 22:37:25 PM
Det är väl lika bra att ta en Wilson-kurs i efterhand också då :D





Häftet är tyvärr lite dumt utformat för att få det som man vill, men det funkar rätt så bra ändå. Ska se vad jag kan hitta mer av sådant här ;)

/Stellan

Jag som kört Wilson tycker att beskrivningarna stämmer riktigt bra. Och häftet är ju så trevligt utformat. Hopppas vi får se mer :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Autotransit

#19
Kul att det uppskattas :) Det är bara trevligt att kunna dela med sig av det man samlat på sig, det gör ju ingen människa glad om det bara ligger i några lådor och aldrig visas.

När jag tog busskortet -79 så övningskörde jag med en B755 med "pyswilson" förutom CR110:or och B58:or. Att vi hade så många olika bussar att välja på berodde på att skolan nyttjade Spårvägens bussar i Göteborg, så vi lånade bussar på Gårda, Majorna och Kville för vår övningskörning. Men den som var roligast att köra var nog 755:an med sin rätt så märkliga växellåda, även om bussen i övrigt inte var så spännande.

Det är bara några sidor kvar av det här häftet, men jag vet att jag ska ha något mer i min organiserade oreda. Jag slänger upp det när jag hittar det ;)

/Stellan

yngrot

Det uppskattas så visa gärna mer det glädjer ju många  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Autotransit

#21
En sida till ur den pedagogiska läroboken :D
Ringpumpningsventilen på B58/59, infördes den när tryckluftsystemet infördes tro? Den finns nämligen på B638 från 1955.





Den ser visserligen lite annorlunda ut på 638:an, men viss är det väl i princip samma ventil?


/Stellan

Niklas Bygdestam

Citat från: Autotransit skrivet 10 september 2009, 19:24:50 PM
En sida till ur den pedagogiska läroboken :D
Ringpumpningsventilen på B58/59, infördes den när tryckluftsystemet infördes tro? Den finns nämligen på B638 från 1955.




Och här ser ju den stackars bussen ledsen ut :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Blockeringsventilen är en väldans smart uppfinning. Dock har jag noterat att nyare Man och Mercedes saknar denna. Varför är det så?

Autotransit

Det kan vara som det är på volvos nya FL/FE att man måste trycka ner bromspedalen "för att bekräfta sin närvaro" i fordonet, det blir i princip samma funktion som spärrventilen.

/Stellan

Autotransit

Här kommer de sista sidorna ur det mest pedagogiska häftet på länge :D

Ska man döma av texten här så är skillnaden mellan sommar och vinter enbart ett "f" :D
Och vad är det för dumheter de svamlar om att inte röra pumpen? ;D 8)


Längst ner på sidan: automatiska vattenavskiljare på vattentankarna...vad hade de i tankarna när de skrev det? ;D :D :)




/Stellan

Niklas Bygdestam

Citat från: Autotransit skrivet 11 september 2009, 16:50:37 PM
Här kommer de sista sidorna ur det mest pedagogiska häftet på länge :D

Ska man döma av texten här så är skillnaden mellan sommar och vinter enbart ett "f" :D
Och vad är det för dumheter de svamlar om att inte röra pumpen? ;D 8)


Längst ner på sidan: automatiska vattenavskiljare på vattentankarna...vad hade de i tankarna när de skrev det? ;D :D :)




/Stellan


Har vi fått se alla bilder där bussen har ansikte? :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Autotransit

Japp, nu är häftet slut. Men jag har för mig att jag ska ha något mer liknande häfte i gömmorna...men jag vet inte riktigt var det är bara ::)

/Stellan

Niklas Bygdestam

Citat från: Autotransit skrivet 11 september 2009, 17:01:15 PM
Japp, nu är häftet slut. Men jag har för mig att jag ska ha något mer liknande häfte i gömmorna...men jag vet inte riktigt var det är bara ::)

/Stellan

Tack för att vi fick se detta underbara informationshäfte :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Autotransit

Här är häftet som Kalle nämnde tidigare i tråden, kanske han har lite mer att berätta om det ;)











/Stellan