Informationshäfte Volvo bussar 1972

Startat av Autotransit, 06 september 2009, 18:48:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Visst var informationen förr både mer pedagogisk och en hel del roligare...i alla fall sett i backspegeln  :D



/Stellan

Autotransit

En sida till från häftet, notera den imponerande instrumenteringen :D


/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 06 september 2009, 18:48:11 PM
Visst var informationen förr både mer pedagogisk och en hel del roligare...i alla fall sett i backspegeln  :D



/Stellan

Jag skulle nog vilja säga att informationen i allmänhet är roligare och mer lättillgänglig i dag. Det här informationshäftet från 1972 var ett undantag från hur instruktionerna brukade vara utformade på den tiden. Det brukade mer låta så här:
"Det är av stor vikt att Ni införskaffar god kännedom om instrumentens funktion och verkningssätt. Det är av stor vikt att instrumenten för motortemperatur och oljetryck iakttages."
"Det åligger förare att framföra bussen med stor försiktighet. Det är särskilt viktigt att detta iakttages då bussen är ny."
"Bussen skall icke framföras med för hög växel ilagd."
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingwar Åfeldt

Citat från: Autotransit skrivet 07 september 2009, 16:56:04 PM
En sida till från häftet, notera den imponerande instrumenteringen :D


/Stellan

Och så här såg förarplats och instrumentering ut i verkligheten.  :)




M v h
Ingwar

Niklas Bygdestam

Citat från: Autotransit skrivet 06 september 2009, 18:48:11 PM
Visst var informationen förr både mer pedagogisk och en hel del roligare...i alla fall sett i backspegeln  :D



/Stellan

Citat från: Autotransit skrivet 07 september 2009, 16:56:04 PM
En sida till från häftet, notera den imponerande instrumenteringen :D


/Stellan



Verkligen ett riktigt charmigt informationshäfte. Jag gillar speciellt att man har avbildat bussen med ett ansikte. På den ena bilden ser bussen glad ut och på den andra trött och ansträngd ut. Riktigt mysiga bilder :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Åkarns Kalle

Jag hittade en liknande bok idag vid städning!!!
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Autotransit

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 08 september 2009, 21:43:48 PM
Jag hittade en liknande bok idag vid städning!!!

Då måste du ju berätta mer...man blir ju nyfiken :D ;)

/Stellan

Autotransit

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 september 2009, 21:28:39 PM


Verkligen ett riktigt charmigt informationshäfte. Jag gillar speciellt att man har avbildat bussen med ett ansikte. På den ena bilden ser bussen glad ut och på den andra trött och ansträngd ut. Riktigt mysiga bilder :D
Det är pedagogik på hög nivå, och en hel del nostalgi ;)

Det har ju blivit höst helt plötsligt, och snart är vi här igen:


Föraren ser fundersam ut, och visst tusan ser det ut som om bussen också har skiftat ansiktsuttryck :D

/Stellan

Åkarns Kalle

Min bok har samma namn fast med grön tråkigare buss på framsidan där det också står:
PS Det här häftet ersätter inte på något sätt instruktionsböckerna till respektive modeller, men det är mycket viktigt att du som yrkesman skall kunna sköta jobber rätt.

Exempel:
Start i Kyla
Kör du en B58:a utan turbo eller en B57:a osv.

skrivet så att t.o.m. jag begriper ;)

boken kommer från denna buss
http://www.svenskbusshistoria.se/databasen/bussarlist.asp?x_Registreringsnummer=KBL120&z_Registreringsnummer=LIKE%2C%27%25%2C%25%27

/Kalle


Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Autotransit

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 08 september 2009, 22:42:10 PM
Min bok har samma namn fast med grön tråkigare buss på framsidan där det också står:
PS Det här häftet ersätter inte på något sätt instruktionsböckerna till respektive modeller, men det är mycket viktigt att du som yrkesman skall kunna sköta jobber rätt.

Exempel:
Start i Kyla
Kör du en B58:a utan turbo eller en B57:a osv.

skrivet så att t.o.m. jag begriper ;)

boken kommer från denna buss
http://www.svenskbusshistoria.se/databasen/bussarlist.asp?x_Registreringsnummer=KBL120&z_Registreringsnummer=LIKE%2C%27%25%2C%25%27

/Kalle

Tror du att du kanske kan skanna någon sida ur den? Det skulle vara kul att se vilket häfte det är, och kanske en bild på bussen ;)

/Stellan

Åkarns Kalle

Jag kan mejla till dig något så avanserat som att lägga ut bilder klarar jag inte av

bild på KBL ?
jag har ingen ska fråga förre ägarn när jag träffar honom eller kanske någon annan har en bild?
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Åkarns Kalle

Fast det får bli imorgon då nån har lärt mig nya skannern.
Jag ska nog inte hålla på med så här nya maskiner utan hålla mig till Facit skrivmaskin

så nu säger jag God Natt
/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Autotransit

God natt, och sov gott så har du ett pm när du tittar in nästa gång  ;)

/Stellan

Niklas Bygdestam

Citat från: Autotransit skrivet 08 september 2009, 22:29:00 PM
Det är pedagogik på hög nivå, och en hel del nostalgi ;)

Det har ju blivit höst helt plötsligt, och snart är vi här igen:


Föraren ser fundersam ut, och visst tusan ser det ut som om bussen också har skiftat ansiktsuttryck :D

/Stellan

Bussen ser ju gullig ut på något sätt. Mänsklig och levande :D

Finns det fler bilder på bussen i boken med olika ansiktsutryck? :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Autotransit


Lite mer information ur häftet om att växla rätt även i bakaxeln:


Hmm... :D


/Stellan