Man blir så trött på folk...
Varför ska man alltid skylla på någon annan när det är man själv som felat?
UL är väl knappast ensama om att kräva ID om man anväder sig av rabatterade kort som är personliga.
Man kan ju tänka sig att även gym, nöjesfält etc. kan kräva ID om man har någon form av personligt medlemskort/rabattkort för att säkerställa att det inte missbrukas.
Tyvärr så saknar de flesta föräldrar insikt om att ders "lilla ängel" visst kan bete sig som "alla andra" ungdomar när de är ute med sina kompisar...
Men detta är ju ett busskort för
barn. Som jag har förstått det så används det ju även av barn på mellanstadiet. Hur många barn som är 10 eller 11 år har egentligen ett ID-kort? Det kan inte vara många... Vad ska de i övrigt ha det till? Barn i den åldern har knappast några personliga kort förutom just busskort. De går knappast på gym eller tar ut pengar på banken själva. Ska man betala 600 kr tillägg för att skaffa ett ID-kort så blir helt plötsligt busskortet inte så billigt längre...
Enklast är väl att sätta dit ett foto på kortet. Om det inte funkar på denna typ av kort kan man ju enkelt ha ett till kort i kreditkortsstorlek med foto, personnummer och busskortets nummer. Så hade väl SL tidigare (två kort i en liten dubbelvikt plastficka) och det funkade ju utmärkt. Då kan man kolla barnets eller förälderns legg när man köper kortet. Och sedan kan bara den vars utseende överensstämmer med fotot använda kortet. På så sätt slipper man detta tillägg på 600 kr för barn som inte har något ID-kort.
Jag hade mitt första personliga busskort när jag var 12 år (SL-kort med foto). Jag tror knappast jag hade ett ID-kort då...
/Jessika