Snyggaste gulfärgen?

Startat av Niklas Bygdestam, 28 maj 2007, 15:03:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken gulfärg är snyggast?

UL-gul
10 (20.8%)
KLT-gul
6 (12.5%)
Skånegul
27 (56.3%)
Värmlandsgul
5 (10.4%)

Antal personer som röstat: 35

Omröstningen har avslutats: 01 juni 2007, 15:03:55 PM

Niklas Bygdestam

Lite roligt med den här omröstningsfunktionen så jag tänkte att jag skulle prova den  :)

Kanske lite fånigt tema att rösta om men jag kunde inte hitta på något bättre. Så ni får ta det som det är ;)

Så vilken gulfärg anser ni är snyggast av de här alternativen som finns uppe?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jan

Av de gula så är Kalmar och UL tråkiga med sina dekaler, Värmlandslacken är bättre men bäst är nog Skånetrafiken.

I branschen 37 år

Cyklisten

Skånetrafiken-gul är bäst pga. den röda färgen på klädseln som ger fin kontrast  ;D Själva färgen är ungefär som UL-gul, den andra har dock inga pilar.

Ersa

Den UL-gula är mörkare än den Skånegula. Det syns tydligt på gamla Skånebussar som körs i UL-trafik. Värmlands dito vet jag ej var den ligger på samma skala.
Bedrövligt att UL införde gult föresten. Den mellangrå färgen med den vinröda randen som kom 2003 var ju unik och dolde effektivt allt damm och smuts. Också pinsamt att även Kalmar ska kopiera. Kan man inte komma på något eget?

Staffan Sävenfjord

CitatOckså pinsamt att även Kalmar ska kopiera. Kan man inte komma på något eget?

Värmlandstrafik var först med den gula färgen på bussarna. Så man kan säga att Skånetrafiken kopierade dem. Strax efter kom Västtrafik med sina gula expressbussar - något de redan övergivit. Så då Upplands Lokaltrafik och nu senast Kalmar län.
Nu finns det inte mer än fyra färger. Så det är svårt för varje län att ha sin egen färg. Olika nyanser har de ju redan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Huvudsaken är att dessa fyra län inte angränsar till varandra allihopa. Det hade lett till förvirring!  ;D

Wolfie

Det hade varit kul med bildexempel på de olika alternativen. Det skulle förenkla det lite för en att välja.
Är det någon som har den möjligheten?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Pilarna på Skånes bussár ger också en bra effekt!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Wolfie

Tackar för de fina bilderna. Det förenklade mitt val en del. Hade väl iofs kunnat leta i arkivet till den gamla buss snack, men det här var ju enklare.

En liten fråga, varför är det så vanligt med att man har någon form av linjer på sidorna av bussar i linjetrafik. Det är känns som om det är mycket ovanligare med helt enfärgade bussar, eller med något annan form av mönster?