Hej alla buss tokar;-)

Startat av volvo b58, 17 juli 2009, 01:56:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! När jag i dag ser registreringsnumret och sedan bussen tror jag absolut jag minns den som en Elvénsbuss som trafikerade Ludvika under min tid vid GDG där. Jag tror den hade den äldre Elvénslacken, alltså lite brunorange nedtill och cremebeige upptill samt någon rand i den ljusa färgen även under midjelisten. Påminde något om SJ:s färger. Elvénsmärket var runt, med vingar, lackerat på karossens sidor långt fram bakom framdörren samt lika på motsatta sidan. Jag tror att denna buss antingen hade bara framdörr eller så ett komplement i form av en sedandörr bakom bakaxeln.
Mvh Jan G

volvo b58

Imponerande. Jo de stämmer med färgsettningen, jag har ju bara som sagt sett färgen när jag plåtade om den å den den vinröda lacken släppte, Å de stämmer med därren, den satt längst fram till höger å ingen mer dörr,
Det verkar svårt att hitta bilder på likadana bussar, speciellt med sådana lysen,

bilomnibussen

Hej! Bilder finns säkerligen i Svensk Omnibustidning från tiden när dessa bussar var nya. Kanske kan jag lägga ut någon bild här om någon dag.
Mvh Jan G

volvo b58


bilomnibussen



Hej! Jag tog fram en bunt gamla Omnibustidningar. I tidning nr 2 hittades bifogade bild av en sådan Autokoribuss av typ Airisto T-44, ägd av just Elvéns i Söderbärke! Men den här är en B 57 som väl var en frontmotorbuss. Lackeringen torde dock vara samma som på den aktuella bussen. Det fanns också en något enklare karosstyp med namnet Aura. Den liknade den aktuella men hade plana sidorutor. Sådana vagnar hade Elvéns minst tre stycken. De var lite kortare och hade bakdörren bakom bakaxeln. Nu ser jag att bilden blev något för liten men kanske kan ni förstora den hemma i tjället.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Förresten, när jag nu tittar igen på de tidigare utlagda bilderna av bussen ser man att det är en med plana sidorutor, inte böjda.
Mvh Jan G

volvo b58

Ja de är plana rutor, men de borde vara ett syskon till min buss den på bilden, men de var en B57a men  troligen samma bussbolag.. Tack för bilden , Jag hittade en likadan på Blocket
:)