Hej alla buss tokar;-)

Startat av volvo b58, 17 juli 2009, 01:56:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

volvo b58

Hej alla, kul att se att det finns så många so är intresserade av veteranbussar, jag har en gammal B58 som blivit ombyggd till husbuss... köpte den tidigt 90tal å har varit  både i Italien några gånger å till Norge på biltävling. Det är en fd Gdg buss med chassi nr 1260 reg nr ADS164 men vet inte så mycket om historien innan jen kom i min ägo (kanske nån som vet...?) Nu är motorn nyrenoverad (allt nytt, kolvar ,foder, oljepump toppar osv ... har gått 216 mil sedan dess... har även bytt ALL plåt å nästan alla "revben" i stommen. å skall byta inredning nu.
Undrar lite om det är någon som vet var jag kan hitta slanglösa fälgar ( till rimmligt pris) skulle underlätta vid däck köp,  Hoppas på svar Mvh Jocke...

bilomnibussen

Hej! Den tycks tidigare ha haft regnumret W 394 och alltså gått i nuvarande Dalarnas län. Vad har bussen för kaross - fabrikat?
Mvh Jan G

volvo b58

Imponerande vad ni verkar veta mycke om bussarna kul :) Det stämmer nog att dussen gick i dalarna, jag köpte den i Köping, men killen jag köpte den av sa att han köp den i dalarna då någon hade börjat bygga husbuss av den men inde var klar, Karossen är en Autokuri oy (eller hur det stavas) en finne tror jag. En kompis har en "syskonbuss" till min, en i stort sett likadan, något längre å den är av 75 års mod, men de är ju en annan historia..

Danne B.

Visa gärna bilder på din buss! :)

//Danne

bilomnibussen

Hej! Har den verkligen gått hos GDG, jag minns inga Autokoribussar därifrån. Kan den inte har gått hos Esse-Trafik i Gustafs eller Elvéns i Söderbärke? Jag skulle sätta fem kronor på Elvéns.
Mvh jan g

Greger Larsson

Fd Elvéns. Ej GDG alltså.

/GL

volvo b58

Som sagt, jag vet inte riktigt vart den gick men har för mig att jag såg genom lacken på den innan jag bytte plåt, att det stod GDG på sidan å den har varit orange, det såg jag när jag klädde av den å lacken släppte från orginallacken.. Vad de gäller bilder sså ska jag försöka fixa det, men de är inte nån vacker syn i nuläget omplåtad å olackad men jag ska fixa det... :)

j-a

Har något minne av en sådan hos GDG i dalarna från mitten av 70 talet,kan den ha hetat 1250??


volvo b58

Nej var just ut å kollade regskylten, den har 1260

j-a

#10
Nu missuppfattade vi varandra,jag menade GDGs inv nr skulle ha varit 1250 ;)men det kan ju inte stämma om du säger den är av årsmodell 68 :-\, ska kolla lite i min fars fotoalbum om det kan finnas nåt där som kan stämma

volvo b58

jaha ja ;) Ja de var nära till hands att missuppfatta... :) Ja de har inte jag en susning om men de har säkert nån här. Kolla just antal ägare å de var 5 ink bilhandlare, Jag den jag köpte den av killen som börjat husbilsombyggningen bussbolaget å bilhandlaren... eller var de inte så på den tiden, jag vet inte riltigt då jag är född samma år som bussen   :D så den borde ju gått åt samma bussbolag tills den såldes privat ???

Ulf Fernestad

#12
Det har funnits några Nordic karosser på GDG från inköpta företag, men vad jag vet så har det varit andra chassier än volvo.
Nymans hade några Mercedes, LGV Trafik hade nån.
Vi får väl fortsätta och leta så kommer det fram nåt mer

volvo b58

ja nått kommer nog fram :) är det någon son har tips ang 22,5`fälgar med lilla bultcirkeln 10 bult?

j-a

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 18 juli 2009, 11:47:49 AM
Det har funnits några Nordic karosser på GDG från inköpta företag, men vad jag vet så har det varit andra chassier än volvo.
Nymans hade några Mercedes, LGV Trafik hade nån.
Vi får väl fortsätta och leta så kommer det fram nåt mer
Ja den jag tänkte på visade sig vara en scania när jag kollade gamla foton,men vi forskar väl vidare ;)