94

Startat av AGR, 05 juli 2009, 22:30:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AGR


Den första 94 klar att lämna Normalmstorg Capitolen bakom är den sista 104.
Mvh AGR

Mr G

Stiligt värre!

Det måste ha varit en ruskigt stor apparat att byta ut hela vagnparken över en natt. Ingen tid för utprovningar eller barnsjukdomar där inte. Allt skulle funka från första början. Ut med det gamla och in med det nya, bara svisch svisch så där. Planeringen måste ha varit rigorös.
吉先生

IngemarJ

Hej Mr G!

Riktigt så gick det inte till här i Göteborg i alla fall, här byggdes perronger ute i gatan så att bussar med för trafikriktningen "fel" sida kunde användas under övergångstiden.

Hälsar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Citat från: IngemarJ skrivet 14 juli 2009, 09:05:23 AM
Hej Mr G!

Riktigt så gick det inte till här i Göteborg i alla fall, här byggdes perronger ute i gatan så att bussar med för trafikriktningen "fel" sida kunde användas under övergångstiden.

Hälsar

Ingemar

Det fanns några enstaka linjer i Stockholm också där man kunde köra med högertrafikbussar redan före 3 september 1967 (och vänstertafikbussar efter) men de var precis som i Göteborg inte särskilt många. Så även i Göteborg var nog de flesta bussar inte utprovade i skarp drift innan högertrafiken. Sedan har vi ju en massa andra städer där högertrafikbussar överhuvudtaget inte kunde användas.
Så visst var det mycket som skulle fungera när man sett över hela landet släppte ut en vagnpark som till uppskattningsvis 75 procent bestod av helt nytt. De övriga 25 procenten utgjordes av omställningsbussar som var förberedda så att de över natten kunde anpassas till att köra på andra sidan.
Jag bodde i Uppsala då och jag minns inga problem med de nya CR76-orna, som sattes i trafiken Dagen H. Detta trots att det var en helt ny busstyp på vilken man hade ganska lite driftserfarenheter från andra håll. Ett 10-tal rullade i Drammen från 1966, några som sagt i Göteborg och kanske det fanns någon enstaka linje någon annanstans där CR76 användes i vänstertrafik.
AGR tog sin bild klockan 04.55 och det var alltså vid den tid då det var förbjudet för all trafik att köra (undantag utryckningsfordon). Buss och taxi liksom cyklar hade dispens för att köra hela natten utom just mellan 04.50 och 05.00, då alla skulle stå stilla med undantag för den tiden då man sakta och försiktigt flyttade över från vänster till höger sida. Klockan 05.00 kunde de båda bussarna rulla i väg men då på höger sida igen. Privatbilisterna fick vänta ytterligare några timmar. Klockan 06.00 gällde som startpunkt för landet generellt men de tre största städerna och Borås hade ett senare klockslag. I Borås berodde det på att man passade på att ta i bruk ett komplicerat signalsystem (Borås hade dittills i princip inte haft ett enda trafikljus) och att trimma in detta.
Jag minns också att jag åkte buss från Eriksberg på kvällen Dagen H. Jag frågade bussföraren hur det hade gått och han var kaxig och svarade "jättebra". Han var van vid att köra på kontinenten så det var inga problem trots att bussen var en högerstyrd buss som fått dörrar på höger sida. Varefter han körde på vänster sida hela Gnejsvägen (ja, den är inte så lång men ändå).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)