Borås-rapport från i går eftermiddag utan bilder

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 juni 2009, 09:51:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Sommarturlistan började gälla i söndags och jag gjorde en liten vandring runt i stan i det soliga vädret i går eftermiddag för att se vad som hänt.
När det gäller vagnanvändningen såg jag bara en MaxCi i trafik (037 från 1997). I övrigt gick alla MAN-bussar och de tre Lundabussarna som fortfarande fungerar (042, 043 och 045) vilket är något förvånande. Och så förstås de nya OmniLinkarna.
På bussarna till kommunens ytterdelar och Bollebygd användes Carrus Vega och så 228 (Volvo 8500). Den senare hade lite ovanlig användning eftersom den sågs bland annat på linje 153 till Vralen. På 40-linjerna användes mest Lahti-bussarna men även två av Lundabussarna (den tredje gick som runt-runt på linje 7).
Vid Resecentrum var det något kaosartat. Man har nämligen stängt av utfarten via Brodalsgatan och skall ha det så fram till mitten av augusti. Här bygger Gina Tricot sitt nya huvudkontor där den gamla mödravårdscentralen en gång låg och där SJ hade sitt trafikdistrikt lokaliserat i många år. Bussarna får därför göra en tvärvändning när de skall ut och köra via den synnerligen trånga Stationsgatan. Här kan två bussar bara mötas med stor ansträngning. För att klara detta har man blivit tvungen att stänga av två parkeringsytor vid centralstationen.
Bussarna på linje 100 går nu från övre planet, där det ställer till problem för de som fortsätter till Ulricehamn eftersom 200-bussarna fortfarande går från den gamla hållplatsen på nedre planet. Det gäller alltså för resenärerna att hålla reda på vilken linje de skall åka med, något som det annars inte funnits anledning att göra för de allra flesta. Ännu värre blir det för bussarna i riktning Göteborg. Någon smarting har tänkt till och bestämt att bussarna skall stanna vid den bakre delen av Resecentrum för att inte stå i vägen för de tätorts- och regionbussar som normalt stannar här. Detta gör dock bara att de senare stannar bakom 100-bussarna och det blir en tjusig propp i trafiken. Dessutom kör de alltför nära 100-bussarna ovetande om att dessa kan ha uppemot sju minuters regleringstid. Det blir alltså att backa för att komma ut igen och har man då bussar bakom sig ändå ner till rödljusen vid Sven Eriksonsgatan blir det inte direkt lätt. Det brukade sluta med att 100-bussarna fått köra fram ett par meter och till sist ändå stått där de borde stått från början, alltså längst fram vid hållplatsen.
Så kunde jag konstatera att linje 7 och 9 har fått en mindre omläggning så att de nu bara går in och svänger runt i rondellen vid ICA Maxi. Går alltså inte längre vägen via Åhaga och slipper att fastna i rondellen där. På köpet har Druvefors fått tillbaka sina gamla bussförbindelser. Förstår inte varför ingen kom fram till denna lösning från början? Nu går resan mellan Södra torget och Kristineberg på nästan halva tiden gentemot tidigare.
De nya hållplatserna på Söderbrogatan var ännu inte tagna i bruk men det verkar nu inte vara långt kvar. Numera kan i alla fall gångtrafiken ta sig förbi om än inte på gatan utan via Bryggarparken - eller som den snart skall heta Anna Linds park. Hon har nämligen hederats med att ge namn åt Borås minsta park. Vilket kanske passar eftersom hon var liten. Till växten alltså. Men hon var en stor politiker. Såg henne i Hallsberg en gång då anslutningen till tåget mot Örebro bröts. Alla klagade utom hon. Hon tog upp mobilen och ringde efter en taxi. Samt erbjöd tre medresenärer att följa med i denna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)